پزشکان بیمارستان «Brigham and Women’s Hospital» بوستون آمریکا، دو بیمار مبتلا به ویروس ایدز را پیوند مغز استخوان کردند.
کد خبر: ۵۷۶۹۶۷
پیوند مغز استخوان برای بیماران مبتلا به ایدز امکانپذیر شد

پیوند مغز استخوان موثرترین روش درمان انواع سرطان خون است.مغز استخوان به بافت اسفنجی داخل استخوان گفته می شود که مسئول تولید سلول های خونی (گلبول سفید، گلبول قرمز و پلاکت) است. تمام این سلول ها از سلول های بنیادی ساخته می شوند.

به طور ساده می توان گفت که پیوند مغز استخوان جایگزینی مغز استخوان ناسالم با مغز استخوان سالم است.

مغز استخوان به اندازه ای اهمیت دارد که اگر عملکرد آن بنا به دلیلی مختل شود، بیمار کمتر از چند روز جان خود را از دست می دهد.

پیوند مغز استخوان موثر ترین روش برای انواع سرطان های خونی و تالاسمی است.زمانیکه بیماری برای پیوند کاندید می شود، باید توسط متخصص قلب، ریه، گوش و حلق و بینی، مغز و اعصاب، زنان، دندان و روانپزشک مورد مشاوره قرار گیرد.

اگر به هر دلیلی یکی از این متخصصان بیمار را مناسب ندانند، پیوند صورت نمی گیرد؛ چراکه در دوران پیوند میزان گلبول سفید بیمار به حداقل کاهش می یابد و بدن توان مبارزه با هیچ عفونتی را ندارد و از بین می رود.

انجام انواع بیماری های عفونی از جمله هپاتیت و ایدز نیز قبل از پیوند ضروری است و در صورت آلوده بودن بیمار، امکان پیوند وجود ندارد.

پزشکان بیمارستان «Brigham and Women’s Hospital» بوستون آمریکا در یک عمل بی سابقه، دوبیمار مبتلا به سرطان خون آلوده به ویروس ایدز را پیوند مغز استخوان کردند.این دوبیمار به لنفوم هوچکین، یک بیماری خونی که در آن غدد لنفاوی درگیر می شوند، مبتلا بودند.

خطر پیوند برای این دوبیمار بسیار بالا بود ولی پیوند با رضایت بیماران و تلاش پزشکان انجام شد.

نتیجه آزمایش خون دوبیمار پس از پیوند پزشکان را شگفت زده کرد؛ چراکه هیچ علامتی از عفونت ایدز در خون آنان وجود نداشت. این دوبیمار توسط داروهای قوی ضد ویروسی مورد درمان قرار گرفتند.

خون این دو بیمار در کنفرانس بین المللی ایدز که چهارشنبه گذشته برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت و هیچ نشانه ای از ایدز در آن دیده نشد.

در این کنفرانس، این روش درمانی در صورت توسعه و تکمیل به عنوان انقلابی در درمان تمام بیماری های ویروسی اعلام شد.

چندی پیش نیز یک نوزاد مبتلا به ایدز با روشی مشابه در آمریکا درمان شد.

قبل از آن نیز یک بیمار در آلمان به همین روش مداوا شد البته مغز استخوان دهنده پیوند این بیمار آلمانی یک جهش ژنتیکی پبدا کرده بود و حدس زده می شد که علت درمان نیز همان جهش باشد ولی در مغز استخوان دهندگان این دو بیمار آمریکایی هیچ جهشی دیده نشده و نتیجه کاملاً رضایتبخش است.

محققان بر این باورند که اعلام نتیجه این پیوند نیازمند گذشت زمان است و مهمترین فاکتور در آن عدم بازگشت این ویروس به بیماران است.

طبق آخرین آمارگیری در سال ۲۰۱۲، حدود ۱.۷ میلیون نفر در آمریکا به بیماری ایدز مبتلا هستند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مقدم
United States
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
۰
۰
با تشكر.
لطفا كمی مطالب و چگونگی كار را بیشتر باز كنید

نیازمندی ها