مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:

ادبیات کودک، مادر ادبیات بزرگسال است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است که نسبت ادبیات کودک ونوجوان به ادبیات بزرگ‌سال مانند نسبت مادر به فرزند است.
کد خبر: ۵۷۶۹۰۵
ادبیات کودک، مادر ادبیات بزرگسال است

به گزارش روز شنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سید صادق رضایی در حاشیه‌ آیین گشایش شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان به خبرنگاران گفت: وجود بیش از 12 میلیون مخاطب در این حوزه به ما و همه‌ دست‌اندرکاران گوشزد می‌کند که باید برای تولید کتاب و چشاندن لذت مطالعه به این قشر، تلاش بیشتری از خود نشان دهیم چرا که کودکان به‌نسبت بزرگ‌سالان کتاب بیشتری می‌خوانند و حرفه‌ای‌تر مطالعه می‌کنند اما در آمارهای سرانه‌ مطالعه کشور محاسبه نمی‌شوند.

وی در این زمینه استدلال کرد که کودکان و نوجوانان در بیش از 870 مرکز کانون کتاب‌ها را به امانت می‌گیرند و علاوه بر مطالعه آن، به نقد و بررسی و معرفی کتاب‌ها می‌پردازند درعین حال زمان‌های فراغت آنان برای مطالعه بیشتر از بزرگ‌سالان است.

رضایی افزود: تعداد زیادی از اعضای کانون در شهرهای مختلف کشور بین 500 تا یک هزار جلد کتاب در سال مطالعه می‌کنند و کانون آن‌ها را به عضویت باشگاه‌های ویژه‌ای درآورده است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در همین حال با اشاره به این آمار که متوسط شمارگان کتاب کودک و نوجوان در ایران بین ناشران دو تا سه هزار نسخه و در کانون 10 تا 15 هزار نسخه است، یادآور شد که این آمار باید با توجه به جمعیت مخاطبان ما به 300 تا 400 هزار نسخه برسد.

پیشنهاد رضایی برای افزایش شمارگان کتاب‌ها، از سویی توجه خانواده‌ها به مطالعه و قرار دادن کتاب در هزینه‌های خانوار و از سوی دیگر انتشار کتاب به صورت مشترک توسط ناشران مختلف بود.

وی اظهارداشت: با توافقی که با آموزش و پرورش برای برپایی نمایشگاه‌های کتاب در مدارس صورت گرفته است، ناشران دولتی و غیر دولتی می‌توانند به ایده‌ نشر مشترک روی بیاورند به این معنی که اگر کانون 120 عنوان کتاب چاپ اول در سال منتشر می‌کند 20 عنوان آن را به صورت مشترک با یک ناشر دیگر منتشر و روانه بازار کند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به نام‌گذاری روز 18 تیر به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان در تقویم و برگزاری شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان طی روزهای 15 تا 18 تیر از سوی کانون، این دو رویداد را فرصت مناسبی برای بررسی داشته‌های این حوزه، فرصت‌ها و تهدیدها برشمرد و خاطرنشان کرد: در این روزها بیشتر با مسایل و مشکلات اهالی ادبیات کودک و نوجوان آشنا می‌شویم و در جریان برگزاری جشنواره به طرح مباحث نظری و عملی و تاثیر آن بر مخاطب خواهیم پرداخت.

به گفته‌ وی، در این جشنواره حدود 300 عنوان کتاب‌های برتر ناشران مطرح کشور که طی سال‌های 1385 تا 1390 منتشر شده است، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

رضایی همچنین سالانه شدن این جشنواره را یکی از تفاوت‌های اصلی این دوره با دوره‌های گذشته دانست و تاکید کرد که در سال به صورت متوسط حدود یک هزار عنوان کتاب در کشور برای کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود و دوسالانه بودن جشنواره، کار داوری و قضاوت را با مشکل روبرو می‌کرد.

در شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان بخش‌های مختلفی مانند گفت‌وگو با نویسندگان و تصویرگران، معرفی مهدی آذریزدی، آشنایی با فعالیت‌های معاونت فرهنگی کانون در حوزه کتاب و کتابخوانی و چندین نشست تخصصی با حضور صاحب‌نظران در نظر گرفته شده است.

صبح نخستین روز جشنواره، مصطفی رحماندوست نویسنده و شاعر و علی خدایی تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان مهمان این رویداد ادبی بودند.

برگزیدگان جشنواره نیز روز 18 تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران معرفی می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها