نقرس بر اثر مصرف بالای پروتئین ایجاد می‌شود، این بیماری به علت اختلال در سوخت و ساز بعضی مواد موجود در پروتئین و تولید بیش از حد یا دفع کم اسیداوریک به وجود می آید، که باعث بالا رفتن اسیداوریک خون، تجمع رسوبات اوریکی در مفاصل، غضروف و تاندون‌ها، التهاب دردناک مفاصل و گاهی ایجاد سنگ کلیه می‌شود. نقرس دارای حملات دردناک بسیار شدید بویژه در ناحیه مفاصل دست و پاست.
کد خبر: ۵۷۶۷۱۲
مبتلایان به نقرس بخوانند

معمولا درد در ناحیه شست پا شروع می‌شود و گاهی آنقدر دردناک و شدید است که فرد را از خواب بیدار می‌کند. پس اگر دچار درد ناحیه شست پا با این کیفیت شدید آن را جدی گرفته و به پزشک متخصص مراجعه کنید.

شایع‌ترین علت ایجاد نقرس، مصرف بیش از حد فرآورده‌های پروتئینی بویژه گوشت و مرغ است. بعضی بیماری‌ها نیز می‌تواند زمینه‌ساز این بیماری باشد ازجمله نارسایی کلیه، لنفوم، سرطان خون، چاقی، گرسنگی مفرط و... مصرف الکل نیز از عوامل ایجاد این بیماری است.

بهترین راه برای پیشگیری و درمان نقرس مراقبت‌های تغذیه‌ای و بهبود شیوه زندگی است. میزان مصرف مجاز روزانه پروتئین برای یک فرد سالم متوسط‌الجثه (حدود 75 کیلوگرم ) حدود 40 تا 50 گرم است. میزان گوشت مصرفی در رژیم غذایی باید کنترل شده باشد. از مصرف زیاد گوشت خودداری کنید. برای افراد عادی روزانه دو تا سه بند انگشت گوشت قرمز کافی است.

فرد مبتلا به نقرس باید حتما از رژیم غذایی خاصی پیروی کند، بیمار نقرسی باید غذاهایی را که حاوی مقادیر بالای یک نوع پروتئین خاص به نام پورین است کاهش داده و طی حملات حاد بیماری آن را متوقف کنند. این غذاها شامل گوشت قرمز، جگر، ماهی و غذاهای دریایی، لوبیا، نخود، قارچ، گل کلم، اسفناج و ماءالشعیر است، اما غذاهای پروتئینی بدون پورین برای بیماران نقرسی مجاز است ازجمله لبنیات، نان و غلات، میوه و سبزی و تخم‌مرغ رژیم غذایی سرشار از غلات و نان و چربی کم به دفع اسیداوریک کمک می‌کند. در کنار آن نوشیدن مایعات زیاد بویژه آب در طول روز برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه ضروری است.

پرهیز از صرف شام دیر وقت و سنگین و کاهش وزن از توصیه‌های مهم دیگر تغذیه‌ای است. گزنه، گل حسرت (سورنجان)، مرزنجوش، گل بنفشه، اسطوخودوس، ریوند چینی، جینگکو، زالزالک، تمشک و توت از گیاهانی است که می‌تواند در فرآیند درمانی نقرس کمک‌کننده باشد. البته برای مصرف هرگونه گیاه دارویی با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید تا براساس شرایط و مزاج شما گیاه مناسب تجویز شود. طب سوزنی یکی دیگر از شیوه‌های درمانی موثر و بدون عارضه نقرس است که بویژه برای کاهش درد حملات نقرسی می‌تواند بسیار مفید باشد.

دکتر امیرهومن کاظمی

متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها