فروش6.5 میلیارد تومانی آثار هنرمندان تجسمی کشور

شبی ماندگار برای اقتصاد هنر ایران

با فروش 6 میلیارد و 545 میلیون تومانی 82 اثر هنری مدرن و معاصر ایران، شبی ماندگار و جریان ساز برای اقتصاد هنر ایران رقم خورد.
کد خبر: ۵۷۵۷۲۶
شبی ماندگار برای اقتصاد هنر ایران

به گزارش واحد مرکزی خبر، اهالی فرهنگ دومین حراج تهران را با ثبت رکوردی جدید پشت سرگذتشتند.

در این حراج چند رکورد  از جمله فروش یک اثر هنری متعلق به سهراب سپهری از مجموعه تنه درختان به مبلغ 700 میلیون تومان، فروش 100 در صدی همه آثار، فروش 16 اثر بالای یکصد میلیون تومان و از آن مهمتر مجموع فروش آثار، همه دستاورد های بزرگی بود که شب حراج دوم تهران را به شبی تاریخ ساز برای هنرهای تجسمی و جامعه هنری ایران بدل ساخت.

علیرضا سمیع آذر، مدیر حراج تهران با نام بردن از هنرمندان بزرگی که در یکسال اخیر دار فانی را وداع گفتند و نیز اعلان شرایط و مقررات این حراج به طور رسمی  چونان سال گذشته چکش «حراج تهران» را به رضا کیانیان، بازیگر و عکاس صاحب سبک سپرد.

در این حراج سه ساعته، بالاترین رکورد فروش به نقاشی زیبایی از نقاش و شاعر مشهور ایرانی زنده یاد سهراب سپهری تعلق گرفت، اثری 80در 90 سانتی متری از مجموعه «تنه درختان» وی که 1349 با رنگ روغن روی بوم خلق شده است.

این تابلو 700 میلیون تومان یعنی دو برابر تخمین اولیه به فروش رسید.

دومین رکورد این شب به طور مشترک به اثر دیگری از سپهری و مجسمه «هیچ » طنازانه برنزی پرویز تناولی رسید که هریک 560 میلیون تومان فروخته شد؛ اثر سپهری نمونه تحسین برانگیز از نقاشی های این هنرمند در استفاده از فضاهای خالی است که در ابعاد 80 در 120 سانتیمتربا رنگ روغن روی بوم خلق شده اما نکته جالب توجه درباره «هیچ» برنزی تناولی، این است که این مجسمه که در اندازه 25 در 30 در 100 سانتیمتردر سال 1384 خلق شده شماره یک از تعداد شش نسخه می‌باشد.

علیرضا سمیع آذر مدیرحراج تهران گفت: این فروش ثابت می‌کند افکار عمومی نسبت به گسترش و توسعه هنر، اطمینان خاطر بسیاری دارد و پذیرفته اثر هنری تنها یک کالای تزئینی نیست و قابلیت سرمایه گذاری بر روی آن را به چشم دیده است، امشب صحنه بسیار زیبایی از حضور داوطلبانه بخش خصوصی برای رشد هنر ایران و توانمندی آنها بود که از این پس نقش دولت را در مسیر ترغیب، تشویق و تسهیل این سرمایه بزرگ ملی حساس تر از همیشه بیان می‌سازد انتظارها از دولت در عرصه هنرهای تجسمی با دیگر هنرها بسیار متفاوت است و امیدواریم این نکته مهم به درستی درک شود.

رضا کیانیان که برای دومین سال پیاپی حراج تهران را اجرا نمود  گفت: تصور نمی‌کردم 100 در صد آثار به فروش برسد اما میل مضاعف خریداران آثار هنری مرا هم به سر ذوق آورد و خوشحالم که به این رکورد چشمگیر دست یافتیم.

این حراج عصر جمعه هفتم تیر ماه 1392  در محل هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها