دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان با بیان اینکه در گذشته این جشنواره به صورت دو سالانه برگزار می‌شد، گفت: با طرح و دیدگاه مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جشنواره به صورت سالانه برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۵۷۴۲۰۶
جشنواره کتاب کودک و نوجوان سالانه شد

نشست خبری شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان امروز با حضور سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حمید نوایی لواسانی دبیر این جشنواره، مریم فرخی سرپرست انتشارات کانون و مرتضی حیدری مدیر بازرگانی و جانشین مدیرعامل کانون در محل سالن جلسات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

جشنواره کودک و نوجوان سالانه شد

در ابتدای این مراسم حمید نوایی لواسانی دبیر شانزدهمین جشنواره کودک و نوجوان با بیان اینکه در گذشته این جشنواره به صورت دو سالانه برگزار می‌شد، گفت: با طرح و دیدگاه مدیرعامل کانون جشنواره به صورت سالانه برگزار خواهد شد.

وی افزود: ادبیات کودک و نوجوان با رشد کمی و کیفی مواجه بوده است، به همین منظور لزوم بیشتر حمایت از نویسندگان این گروه سنی مورد توجه کانون قرار گرفت به نوعی که در این راستا جشنواره روز ملی کودکان برپا می‌کند.

نوایی لواسانی اظهارداشت: در این جشنواره به بررسی مسائل حوزه نشر با ناشران کودک و نوجوان خواهیم پرداخت یعنی از تاریخ 15 تا 18 تیر ماه نمایشگاهی از کتاب کودک و نوجوان برگزار خواهد شد که در آن مسائل حوزه نشر و وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی کودک و نوجوان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برپایی نشست «بازنویسی متون کهن مرحوم آذر یزدی»

وی افزود:در نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان آثار برتر پنج سال اخیر ناشران کودک به نمایش و دید مخاطبان قرار خواهد گرفت که در گذشته فراخوان آن به ناشران اعلام شده است.

دبیر جشنواره کتاب کودک و نوجوان گفت: در نمایشگاه کتاب کودک همه آثار منتخب جشنواره‌های داخلی و خارجی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد، حتی در این نمایشگاه مخاطبان با هنرمندان، نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک و نوجوان دیداری خواهند داشت.

وی افزود: در جشنواره و نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان غرفه‌ای برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده است که روشهای کتاب و کتاب‌خوانی و انتخاب کتاب برای آنها مورد بحث و گفت وگو قرار خواهد گرفت.

نوایی لواسانی از برپایی نشست‌های تخصصی با حضور نویسندگان، پژوهشگران و صاحبنظران خبر داد و عنوان کرد: یکی از نشست‌های این نمایشگاه نشست «بازنویسی متون کهن مرحوم آذر یزدی» است که به مناسبت روز ملی کودک برپا خواهد شد.

به گفته این دبیر جشنواره، در نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان پژوهشی درباره 30 سال ادبیات داستانی کانون با عنوان هویت‌یابی نوجوانان، افق‌های تازه بخش بازرگانی کانون در نشست‌هایی ارائه و برای مخاطبان تشریح خواهد شد.

نوایی لواسانی با بیان اینکه بنیاد آذر یزدی در این نمایشگاه نیز غرفه‌ای خواهد داشت و دستاوردهای مرحوم آذر یزدی را در معرض دید عموم قرار خواهد داد، تصریح کرد: وضعیت کتاب‌های کودک و نوجوان در سال 91 در این نمایشگاه مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

حذف اقتصاد و بازرگانی از کتاب مساوی با مرگ کتاب

در ادامه این مراسم، سید صادق رضایی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ابراز خرسندی از حضور مردم در حماسه ملی، اظهار داشت: معتقدم این جشنواره باید به صورت سالانه برگزار شود و هر ساله نیز دبیرخانه جشنواره کتاب کودک و نوجوان در بهمن ماه راه‌اندازی شده تا ناشران و مؤلفان به سهولت بتوانند به همکاری با کانون‌ها بپردازند.

وی افزود: در طول 30 سال برنامه دو سالانه جشنواره کتاب کودک و نوجوان یک روز به تقدیر از ناشران و مؤلفان اختصاص داشت که امسال اینگونه نخواهد بود و به صورت سالانه از این افراد تجلیل خواهد شد.

رضایی اضافه کرد: جشنواره کتاب کودک و نوجوان سالانه انجام خواهد شد که به همین منظور کانون هم برای گرامیداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان برنامه جداگانه‌ای را برپا خواهد کرد.

وی اظهارداشت: اقتصاد و بازرگانی را نمی‌توان از کتاب حذف کرد چرا که حذف این مورد به مرگ کتاب و به ویژه ادبیات کودک و نوجوان خواهد انجامید.

تجلی ادبیات کودک و نوجوان در کتاب است

این مقام مسئول با بیان اینکه تجلی ادبیات کودک و نوجوان، کتاب است، گفت: اگر کتاب کودک را طبق شاخصه‌های آن مورد بررسی قرار دهیم به وضوح خواهیم فهمید که این ادبیات طبق نیاز مخاطب باید به کار گرفته شود.

وی افزود: عاطفی و تخیل‌آمیز بودن کتاب کودک و نوجوان یکی از ویژگی‌های آثار این گروه سنی است که اگر همه کتاب‌ها و همه موضوعات را مدنظر قرار دهیم به جز کتابهای تعلیمی برخی‌ها آن را ادبیات نمی‌دانند باید برای نگارش آثار برای این گروه سنی به نیازسنجی پرداخته و طبق نیاز آنها به تولید کتاب بپردازیم.

رضایی یادآور شد: از کتاب می‌توان به همه محورها اعم از ضرب‌المثل، آداب و رسوم، انیمیشن و یا حتی به خلق شخصیت‌های عروسکی بپردازیم به همین منظور معتقدم باید در روز ملی کودک دست به دست هم داده تا کمبودها را متذکر شویم که اهالی رسانه در این مهم می‌تواند کمک شایانی را به این ادبیات کند.

نیازمند بازار ملی ادبیات کودک و نوجوان هستیم

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: نیازمند بازار ملی ادبیات کودک و نوجوان هستیم به گونه‌ای بنده معتقدم باید یک هفته در کشور به ادبیات کودک و نوجوان اختصاص یابد و دبیرخانه جشنواره کتاب این گروه سنی نیز به صورت دائمی به فعالیت بپردازد.

وی با بیان اینکه، همه سازمانها و نهادها باید به ادبیات کودک و نوجوان و روز ملی گروه سنی توجه کنند، اضافه کرد: معتقدم باید تهدیدهای این ادبیات را به فرصت تبدیل کنیم چرا که روز ملی کودک و نوجوان تنها مختص به کانون پرورش فکری نیست بلکه متعلق به همه عموم مردم و سازمانها است.

محتوای ادبیات کودک و نوجوان، محتوای جهانی است

این مقام مسئول بیان کرد: محتوای ادبیات کودک و نوجوان، محتوای جهانی است و ما نیز از مرز آن گذشته‌ایم.

وی افزود: معتقدم قانون کپی‌رایت باید توسط مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد چرا که قانون کپی رایت یک جاده دو طرفه است و کشورهایی که در امر ادبیات کودک پیشرو هستند قطعاً برابر با این قانون، کتاب‌هایی را خریداری می‌کنند.

رضایی اضافه کرد: برخی‌ از کشورها وقتی متوجه آن می‌شوند که ما به رعایت قانون کپی رایت در کشور نمی‌پردازیم گوشی تلفنشان را قطع کرده و دیگر پاسخگو نیستند اما باید گفت حتی کشورهایی که از ما ضعیف‌تر هستند به رعایت قانون کپی رایت می‌پردازند.

وی افزود: نمایشگاه‌های کتاب بسیاری در کشورهایی نظیر ابوظبی، کره و روسیه برپا می‌شود که یکی از مشکلات اساسی ما نداشتن و عدم رعایت قانون کپی‌رایتند که این امر بزرگترین ضربه به ادبیات کودک است.

برای ترجمه باید مرزی وجود داشته باشد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه برای ترجمه باید مرزی وجود داشته باشد، گفت: هر نگاهی که به ترجمه داشته باشیم قطعاً آن نگاه نیز در مخاطب تأثیرگذار است یعنی آیا می‌شود ما ناشر کودک و نوجوان باشیم و 90 درصد کارها و آثاری که برای این گروه سنی منتشر می‌شود، ترجمه باشد؟.

وی اضافه کرد: متأسفانه چاپ کتاب کانون با همان تصویرگری و آرم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خارج از کشور چاپ و به داخل کشور ورود می‌یابد که همه آنها نیز به دلیل عدم رعایت قانون کپی رایت است.

رونمایی از 16 عنوان کتاب چاپ اول سال 91 و 22 عنوان کتاب چاپ اول سال 92

در ادامه این مراسم مریم فرخی سرپرست انتشارات کانون، اظهارداشت: انتشاارت کانون در پایان هر فصل تازه‌های نشر خود را طی مراسمی با حضور مدیرعامل رونمایی می‌کند.

وی افزود: امروز از 16 عنوان از کتابهای چاپ اول زمستان 91 و 22 عنوان از کتابهای چاپ اول بهار 92 رونمایی خواهد شد.

فرخی اظهارداشت: 15 عنوان از مجموعه نمایشنامه کودک و نوجوان امروز 9 تیر ماه در جشنواره کودک و نوجوان مورد رونمایی قرار خواهند گرفت.

شبکه توزیع در کشور مدرن نشده است

در پایان این مراسم مرتضی حیدری مدیر بازرگانی و مشاور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهارداشت: شبکه توزیع در کشور هنوز مدرن نشده است و ما در حوزه نشر کتاب به خصوص کتاب کودک و نوجوان از شبکه منسجم و عدالت‌محور برخوردار نیستیم.

وی افزود: کانون تلاش دارد تا با کمک ناشران به وضعیت مطلوبی دست یافته و تجربه 50 ساله خود را در اختیار ناشران قرار دهد.

در پایان این مراسم از مجموعه کتاب‌های کانون و پوستر جشنواره کتاب کودک و نوجوان کانون رونمایی شد.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
فاطمه حقی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
۰
۰
با سلام و خسته نباشید.
اینجانب فاطمه حقی نویسنده خردسال استان اردبیل كه الان 12 سال دارم 2 جلد كتاب با نام های مبل سحرآمیز (1390) و سرزمین مورچه ها (1392)نوشته ام و با استقبال زیادی هم روبرو شده اند.خواهشمند است در صورت امكان اجازه حضوركتاب سرزمین مورچه ها را در جشنواره كتاب كودك و نوجوان لطف كنید.با تشكرفاطمه حقی دانش آموز كلاس ششم ابتدایی 09143545306
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها