محققان دانشگاه لیدز انگلیس، ویروسی را شناسایی کردند که عوارض سرطان کبد را از بین می برد و طول عمر مبتلایان این بیماری را تا سه برابر افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۵۷۳۹۱۹
عمر مبتلایان به سرطان کبد افزایش می‌یابد

ویروسی که تاکنون برای کنترل بیماری آبله به‌کار می‌رفت، قابلیت کاهش عوارض سرطان کبد و افزایش طول عمر مبتلایان به این بیماری کشنده را دارد.

نمونه‌ای از این ویروس که با استفاده از مهندسی ژنتیک تولید شده و به نام «جی‌ایکس ۵۹۴» مشهور است، می‌تواند عوارض سرطان کبد را تا اندازه عوارض سرماخوردگی کاهش دهد و میانگین عمر مبتلایان به این بیماری را تا سه برابر افزایش دهد.

در مطالعاتی که توسط محققان دانشگاه لیدز انجام گرفت، ۳۰ نفر از مبتلایان به بیماری هپاتوسلولار (نوعی سرطان کبد) در قالب دو گروه مورد آزمایش قرار گرفتند و مقادیر متفاوتی از ویروس اصلاح شده، در عرض یک ماه به طور مستقیم به کبد آن‌‌ها تزریق شد.

گروه اول که میزان کمتری از ویروس را دریافت کرده‌ بودند، به طور متوسط 6.7 ماه و گروهی که مقدار بیشتری از ویروس را دریافت کردند به طور متوسط 14.1 ماه به زندگی خود ادامه دادند.

دو نفر از بیماران که مقادیر بسیار زیادی از ویروس را دریافت کردند، پس از گذشت دوسال از درمان، هنوز هم به زندگی خود ادامه می‌دهند.

این در حالی است که بر اساس تحقیقات قبلی، موثرترین درمان این بیماری که «سورافنیب» نام دارد، طول عمر بیماران را حداکثر تا سه ماه افزایش می‌دهد.

نکته جالب توجه این است که ویروس جی‌ ایکس علاوه بر تومور سرطانی کبد، به هر تومور سرطانی دیگری که خارج از کبد وجود دارد نیز حمله می‌کند.

محققان بر این باورند که با تزریق مستقیم این ویروس به جریان خون، می توان انواع سرطان را درمان کرد.

تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر از مبتلایان به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان کلیه و پوست، توسط این ویروس درمان شدند اما بدن تمام آن‌ها نسبت به درمان عکس‌العمل مثبت نداشته و هنوز علت عدم تاثیر این ویروس در بدن برخی از بیماران مشخص نشده است.

این شیوه درمانی جدید در مقایسه با شیمی‌درمانی اثرات سوء کمتری برای بیماران دارد و عوارض جانبی آن نیز ناچیز است.

در صورتی که اثبات شود این شیوه درمانی در درازمدت موثر است، ظرف پنج سال نمونه تجاری آن در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها