محققان دانشگاه «ام آی تی» الگوریتمی را ابداع کردند که امکان اندازه‌گیری ضربان قلب را بر اساس تحلیل حرکات سر انسان فراهم می‌کند.
کد خبر: ۵۷۳۵۱۶
اندازه گیری ضربان قلب با استفاده از حرکات سر

محققان دانشگاه «ام‌آی‌تی» الگوریتم نوینی را ابداع کردند که در آن با فیلمبرداری دیجیتالی از حرکات سر انسان که در اثر ضربان قلب و تغییرات شدت جریان خون ایجاد می‌شود، می‌توانند ضربان و نحوه عملکرد قلب را به‌دقت ارزیابی کنند.

این الگوریتم توانایی شناسایی پالس‌های الکتریکی ایجاد کننده ضربان قلب را دارد و دقت آن با دستگاه‌ های الکتروکاردیوگرام برابری می‌کند.

این الگوریتم در ابتدای کار از یک شیوه استاندارد تشخیص چهره بهره می‌برد تا تصویر سر را از سایر اندام‌ها متمایز کند سپس بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نقطه را در اطراف دهان و بینی بیمار به‌طور اتفاقی انتخاب می‌کند و حرکات این نقاط را در هر فریم از فیلم دیجیتال در قالب سیگنال‌ها بررسی می‌کند؛ سپس تمام حرکات ناشی از تنفس یا تغییرات ارادی سر را از هر فریم حذف می‌کند.

در پایان کار، سیگنال‌های به دست‌آمده را به گروه‌های مختلف تجزیه می کند و منظم‌ترین سیگنال را که با فرکانس طبیعی پالس قلبی انسان انطباق دارد، انتخاب و آن را از سایر سیگنال‌ها تفکیک و تحلیل می‌کند.

از دیدگاه پزشکی، این پروژه کاربردهایی بیش از اندازه‌گیری ضربان قلب خواهد داشت.

با توجه به حساسیت پوست نوزادان و افراد سالخورده و احتمال آسیب‌دیدن آن در صورت استفاده از دستگاه الکتروکاردیوگرام، این شیوه نوین می‌تواند برای بررسی عملکرد این افراد مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین می‌توان از آن برای اندازه‌گیری میزان خون پمپ شده توسط قلب هر شخص نیز بهره گرفت.

در حال حاضر موسسه تحقیقات «کوانتومی کمبریج» (QRC Lab) با استفاده از این الگوریتم در حال توسعه یک سیستم به‌منظور بررسی وضعیت سلامت قلبی نوزادانی است که توسط آمبولانس بین بیمارستان‌ها جابه‌جا می‌شوند.

محققان معتقدند می‌توان بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی بدن انسان را با استفاده از شیوه تصویربرداری دیجیتالی به سیگنال‌های دیجیتالی قابل تحلیل، بدل کرد و هنوز اسرار زیادی در بدن انسان وجود دارد که به‌واسطه تحلیل داده‌های دیجیتالی با استفاده از الگوریتم‌ها می‌توان به آن‌ها دست یافت.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها