در قطب تولید محصولات کشاورزی کشور یعنی جنوب استان کرمان همچنان بازار قیمت‌گذاری فروش محصولات کشاورزی در دست دلال‌ها و واسطه‌هاست و کشاورزان کرمانی برای خراب نشدن محصولات کشاورزی خود مجبورند حاصل ماه‌ها تلاش خود را به قیمت‌های پایین به دلال‌ها و واسطه‌ها بفروشند.
کد خبر: ۵۷۳۴۴۱
جولان دلال​ها در بازار محصولات کشاورزی کرمان

این در حالی است که طی یک سال اخیر با وجود افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید و برداشت محصولات کشاورزی جالیزی و باغی باز هم بیشترین سود حاصل از فروش این محصولات نصیب دلال‌ها و واسطه‌ها می‌شود و در این میان از یک طرف کشاورزان با فروش محصولاتشان به قیمت‌های پایین به دلال‌ها و از طرف دیگر مصرف‌کنندگان با خرید این محصولات به قیمت‌های بالا متضرر می‌شوند.

شهرستان‌های جنوبی استان کرمان سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات باغی و جالیزی را تولید و به بازار مصرف عرضه می‌کند، ولی در این میان جدا از نقش سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان که وظیفه تعیین سطح زیر کشت و ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان برای بالا بردن میزان برداشت و کیفیت محصولات کشاورزی را عهده‌دار است، هیچ سازمان و نهادی متولی نظارت بر نحوه عرضه این محصولات به بازار مصرف نیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز به عنوان متولی اصلی این بخش، هیچ گونه مسئولیتی برعهده ندارد.

محمد عابدی‌نژاد، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این ‌که این سازمان به عنوان نماینده دولت نمی‌تواند خودش به صورت مستقیم محصولات کشاورزان را خریداری و به بازار مصرف عرضه کند، می‌گوید: ما باید به گونه‌ای بستر سازی کنیم که چرخه دلال بازی کم و در نهایت حذف شود.

به همین دلیل دو سازمان جهاد کشاورزی به عنوان عامل تولید و سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی نظارت بر نحوه عرضه این محصولات در بازار باید با هم همکاری کنند تا کشاورز بتواند محصولش را مستقیم به دست مصرف‌کننده برساند.

وی می‌افزاید: این یک واقعیت است که سود واسطه‌ها در این بازار بسیار بیشتر از کشاورزان است، ولی ما سعی داریم با برگزاری نمایشگاه‌های متعدد یا همکاری با شهرداری‌های شهر‌های مختلف کشور بتوانیم مکان‌هایی را برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان ایجاد کنیم.

دلال‌ها آزادانه سود می‌برند

بالا بودن قیمت بسیاری از محصولات کشاورزی در میوه‌فروشی‌های شهر کرمان در حالی اعتراض مردم را دربرداشته است که صاحبان میوه‌فروشی‌ها در پاسخ به این اعتراض ها، قیمت بالای خرید این محصولات در پایانه میوه و تره‌بار کرمان را عامل افزایش قیمت‌های فروش عنوان می‌کنند و می‌گویند وقتی ما میوه‌ را گران می‌خریم، چاره‌ای جز گران فروختن نداریم.

این در حالی است که در پایانه میوه و تره‌بار شهر کرمان همواره دلال‌ها و واسطه‌ها حضور چشمگیری دارند و بسیاری از آنها برای کسب سود بیشتر دست به دست هم می‌دهند و قیمت یک محصول کشاورزی را در بازار به دلخواه خود تعیین می‌کنند و اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز هرگز به طور قاطع با حضور دلال‌ها برخورد نمی‌کند و تمام مسئولیت خود را فقط منوط به رسیدگی شکایات مردم از برخی میوه‌فروشی‌هایی می‌کند که میوه‌ را به قیمت‌های بالا از دلال‌ها خریداری کرده و به مردم می‌فروشند. قیمت‌ محصولات کشاورزی در این بازار به عنوان تنها مکان عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در شهر کرمان نیز نه‌تنها پایین‌تر از دیگر نقاط نیست، بلکه در بسیاری از موارد بیشتر هم هست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با انتقاد از شرایط کنونی بازار میوه و تره‌بار شهرداری کرمان که با هدف عرضه مستقیم محصولات کشاورزی با قیمت‌های پایین راه‌اندازی شده است، تصریح می‌کند: متاسفانه قیمت فروش محصولات کشاورزی در این بازار با دیگر میوه‌فروشی‌های شهر کرمان تفاوتی ندارد.

محمد عابدی‌نژاد با بیان این‌که ما فقط در صورت شکایت مردم می‌توانیم با کسانی که محصولات کشاورزی را بیشتر از قیمت‌های تعیین شده می‌فروشند برخورد کنیم، می‌گوید: تمام میوه‌فروشی‌های استان کرمان دارای ترازوهای دیجیتال مجهز به پرینتر است و آنها متعهد شده‌اند قیمت محصولات کشاورزی را که توسط ما تعیین شده، در حافظه ترازوهای خود گنجانده و براساس آنها محصولات کشاورزی را به فروش رسانند و پرینت فروش را که شامل قیمت هر کیلو و میزان آن است به خریداران ارائه کنند.

اجرایی نشدن طرح احداث پایانه صادراتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در حالی از تلاش‌های این سازمان برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی به مصرف‌کنندگان خبر می‌دهد که تاکنون هیچ‌گونه اقدام اساسی صورت نگرفته است و حتی طرح راه‌اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان در فرودگاه جیرفت نیز با وجود تغییر محل احداث آن به شهرک صنعتی شماره 2 جیرفت، تا کنون اجرایی نشده است.حمید سعیدی، یکی از تولید‌کنندگان محصولات کشاورزی شهرستان جیرفت در این‌باره می‌گوید: متاسفانه مسئولان تاکنون به قول خودشان برای راه‌اندازی پایانه صادراتی جنوب عمل نکرده‌اند و راه‌اندازی اتحادیه‌ای متشکل از تعدادی کشاورزان برای خرید محصولات کشاورزان و عرضه مستقیم آنها با قیمت‌های پایین در بازار میوه و تره‌بار شهرداری تهران هم بیش از دو سال به طول انجامیده است.

وی با اشاره به مشکلات کشاورزان خرده مالک می‌افزاید: تعدادی از کشاورزان که سطح زیر کشت محصولات آنها بالاست، به دلیل داشتن مشتریان خاص مشکل چندانی برای فروش محصولاتشان ندارند، اما کشاورزانی که سطح زیر کشت آنها پایین است مجبورند اسیر دست دلال‌ها و واسطه‌ها شوند و به هر قیمتی که دلال‌ها می‌گویند محصولاتشان را به آنها بفروشند.

سعیدی با بیان این‌که جنوب استان کرمان به‌عنوان قطب کشاورزی کشور طی سال‌های اخیر بی‌سروسامان‌ترین وضع را داشته است و هیچ نهادی از کشاورزان برای فروش محصولاتشان حمایت نمی‌کند، می‌گوید: وقتی حاصل ماه‌ها عرق ریختن کشاورزان در گرمای جنوب کرمان بر سر مزارع کشاورزی در حال از بین رفتن است، برای یک کشاورز چاره‌ای جز فروش محصولش به دلال‌ها باقی نمی‌ماند.

وی با بیان این‌که اداره بازرگانی جیرفت بعد از ادغام با صنایع و معادن هیچ‌گونه مسئولیتی را برای پیگیری مشکلات کشاورزان این منطقه عهده‌دار نمی‌شود، تصریح می‌کند: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان از یک سو می‌گوید مشکلات کشاورزان جنوب کرمان به ما ربطی ندارد و از سوی دیگر در تلاش است اداره صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان را تعطیل کند و حتی خواهان ارسال پرونده‌های صنایع و معادن شهرستان‌های جنوبی برای بررسی به کرمان شده است.

وی می‌افزاید: اگر اداره صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان تعطیل شود، تنها امید هزاران کشاورز این منطقه به یاس تبدیل و ضربه بزرگی به صنعت، معدن و کشاورزی جنوب کرمان وارد می‌شود.

این روزها در حالی کشاورزی جنوب کرمان به استراحت سه ماهه خود در فصل تابستان رفته و کشاورزان در حال آماده کردن زمین‌های کشاورزی برای شروع فصل کاشت محصولات کشاورزی در پایان فصل تابستان هستند که سه ماه به فصل برداشت خرما مانده است و از هم‌اکنون دلال‌ها و واسطه‌ها از نقاط مختلف کشور در شهرستان‌های جنوبی کرمان همچون جیرفت حضور یافته‌اند و در حال رایزنی با سرد‌خانه‌دار‌ها برای در دست گرفتن بازار قیمت‌گذاری و خرید محصول خرمای امسال کشاورزان هستند.

حکمت قاسم‌خانی -‌ جام‌جم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها