کنسرت، مقوله‌ای است که تب آن طی سال‌های گذشته شدت گرفته و در گوشه و کنار شهر با وجود کمبود سالن‌های مناسب موسیقی و البته غیراستاندارد بودن آنها، مخاطبان گونه‌های مختلف موسیقی را برای آشنایی و ترویج موسیقی دور هم جمع می‌کند. این اتفاق هنری و فرهنگی که در تمام کشورهای دنیا برای ارائه موسیقی مردمان همان منطقه رخ می‌دهد در ایران مراحل طولانی را برای به انجام رسیدن می‌گذراند.
کد خبر: ۵۷۳۰۸۴
چرا بلیت‌هایی بین 20 تا 90 هزار تومان؟!

محمد‌حسین توتونچیان مدیر موسسه فرهنگی ـ هنری ققنوس که سابقه برگزاری کنسرت‌های بزرگانی چون شهرام ناظری، حسین علیزاده، کامکارها، گروه دستان، همایون شجریان و پورناظری‌ها را در کارنامه هنری خود دارد درباره روند برگزاری کنسرت در ایران از زمان شکل‌گیری تا اجرای آن می‌گوید: اولین مرحله قبل از هرچیز در برگزاری کنسرت عقد قرارداد با خواننده یا سرپرست گروه است که این مرحله از صحبت‌های اولیه و تفاهم‌های شفاهی شروع می‌شود و سپس به عقد قرارداد و تعیین تاریخ برگزاری منجر می‌شود.

می گوید: بعد از تفاهم با گروه هنرمندانی که قصد برگزاری کنسرت برایشان را داریم، نوبت به مراحلی چون اخذ و اجاره سالن در زمان مقرر، پیش پرداخت‌های مالی با سالن، نامه‌نگاری‌های سالن و سرپرست و شرکت به دفتر موسیقی، تعهد‌های مربوط خواننده و سرپرست، تائیدیه اولیه ارشاد، مدیرکل دفتر موسیقی​ و حراست، تشکیل پرونده و تعهد شرکت و خواننده و سرپرست در اماکن، قرارداد خدمات انتظامی و پرداخت وجه آن و اماکن، ارجا به حراست، به شورای نظارت و به مدیرکل دفتر موسیقی، فرم‌های مربوط تبلیغات و اطلاع‌رسانی، مجوز و تعهد‌های مربوط به فیلمبرداری، اخذ مجوز تبلیغات از اداره تبلیغات ارشاد، مجوز از پایگاه پلیس امنیت منطقه و مدیریت مراکز فروش می‌رسد که البته چاپ، طراحی، توزیع بلیت‌ها اجاره، هماهنگی با خبرنگاران و فعالیت‌های مربوط به کنفرانس مطبوعاتی هماهنگی مهمانان، خبرنگاران، آفیش عکاسان، هنرمندان و بلیت‌های مهمان تمامی نهادهایی که به هر نحوی در امضای نامه‌های شما دخیل بوده‌اند از جمله طراحی دکور، طراح لباس، حضور صدابردار قبل از کنسرت برای شناخت موسیقی، طراحی نور، تامین و تولید تصویر، هماهنگی با کارگردان برای فیلمبرداری، تیم کافی‌شاپ، پذیرایی، حراست داخلی، کنترل دیجیتال، اجرای دکور، طراحی و تائید بروشور، چاپ و صحافی بروشور، عکاس قبل از کنسرت، عکاس ساند چک، کل تسویه‌های مالی با کل نهادهای مربوطه قبل از کنسرت، فید‌بک کنسرت بعد از اجرا و تهیه و جمع‌آوری عکس‌ها و نظرات بعد از اجرا و... از دیگر مواردی است که برای برگزاری یک کنسرت لازم و ضروری است.

هفت‌خوان قانونی کنسرت‌ها

یک کنسرت موسیقی در هر گونه‌​ای که برگزار شود علاوه بر مواردی که حتما باید برای رسیدن به مقصود از سوی برگزارکننده انجام شود، فراز و نشیب‌هایی نیز دارد. فراز و نشیب‌هایی که در بسیاری موارد به لغو کنسرت یا برگزاری نامطلوب آن منجر می‌شود.

توتونچیان درباره موانع و مشکلاتی که برسر راه کنسرت‌گذارها وجود دارد، می‌گوید: تمام مواردی که برای برگزاری یک کنسرت عنوان کردم شاید از دید بسیاری مشکل باشد، ولی به اعتقاد من همه اینها جزئی از کار اجرایی ماست که باید برای رسیدن به مرحله نهایی کنسرت آنها را انجام دهیم بر این اساس نمی‌توان گفت طی کردن مراحل قانونی مشکل برگزاری کنسرت‌هاست.

وی همچنین درباره تبعاتی که در طول برگزاری کنسرت متوجه کنسرت‌گذار خواهد بود، ادامه می‌دهد: به نظر من یک مدیر فقط در موقعیت‌های استرات‍ژیک می‌تواند خودش و توانمندی‌هایش را محک بزند.

این کنسرت‌گذار درباره لغو مجوز برخی کنسرت‌ها در روزهای منتهی به اجرا و ضررهای احتمالی برای کنسرت‌گذار می‌گوید: در طول سال‌های فعالیتم خیلی بندرت شاهد لغو شدن مجوز کنسرت از طریق نهاد‌های صادر‌کننده بوده‌ام، مگر این‌که اصلا مجوزی صادر نشده باشد یا شخص کنسرت‌گذار، شخصا کنسل‌ کند، بر این اساس من به عنوان یک کنسرت‌گذار خیلی کم با این مورد مواجه شده‌ام.

کمبود منابع و امکانات اجرای کنسرت در ایران

برگزاری کنسرت در همه جای دنیا مراحل خاص خود را دارد، ولی درباره شیوه و نوع برگزاری آن همیشه نظرات زیادی مطرح بوده؛ چرا که با توجه به نداشتن سالن‌های مختص موسیقی در ایران و به تناسب آن نبود سیستم‌های صوتی خوب و دیگر امکانات، تفاوت‌هایی بین کنسرت‌های داخلی و خارجی به لحاظ کیفیت و راضی نگه داشتن مخاطب وجود داشته است.

وی ادامه می‌دهد: اگر از نقطه نظر نوع اجراهای هنرمندان بخواهیم این قیاس را داشته باشیم باید گفت در کشورمان هنرمند خوب بسیار داریم.

کجا کنسرت می‌دهید، ایران یا خارج از ایران؟

همیشه در همه عرصه‌ها ارزیابی مطرح بوده بویژه در مواردی مشابه. کنسرت‌ها نیز از این امر مستثنی نبوده‌اند به طوری که طی سال‌های گذشته به‌واسطه حضور پررنگ‌تر هنرمندان داخلی در عرصه بین‌المللی این ارزیابی نیز شدت گرفته است.

مدیر مرکز موسیقی ققنوس درباره ارزیابی خود از برگزاری کنسرت‌ها در ایران و خارج از کشور می‌گوید: انتقال فرهنگ، جذب منابع خارجی، ارزآوری، یادآوری نام و موسیقی سرزمین برای هموطنان خارج از کشور، نشان دادن تمدن ایران زمین بویژه در این برهه که فعالیت‌های ضدایرانی متاسفانه زیاد شده است از کمترین مزایای اجرای گروه‌های ایرانی در خارج از کشور است که امید است مسئولان از کمک‌های لازم برای ایجاد فضاهای برون‌مرزی دریغ نکنند.

از موارد بسیار بحث برانگیز در زمینه اجرای کنسرت‌ها، قیمت بلیت‌های اجراهاست، چرا که این قیمت‌ها نه تنها ثابت نبوده، بلکه در مواردی هم خارج از قیمت معقول تعیین شده است. این در حالی است که در کشوری مانند ایران که مخاطبان فرهنگ و هنرش به نسبت دیگر کشورها بیشتر است برای دیدن از یک اجرا باید هزینه‌های گزافی را فارغ از هزینه‌های جانبی برای رسیدن به محل کنسرت متحمل شوند. توتونچیان در این باره می‌گوید: افزایش قیمت بلیت‌ها صرفا به دلیل افزایش هزینه‌های کنسرت‌گذار است.

وی درباره قیمت بلیت‌های کنسرت‌ها از ابتدای سال می‌افزاید: قیمت بلیت‌ها در سال جدید 20 تا 90 هزار تومان تعیین شده است که با توجه به هزینه‌ها متعادل است، قیمت صد هزار تومانی هم فقط برای بلیت‌های مهمان درج می‌شود که عمدتا غیرقابل فروش است.

بدون صف بلیت بخرید

از زمانی که مردم برای تهیه بلیت‌های کنسرت‌های موسیقی و بویژه هنرمندان بنام صف‌های طولانی تشکیل می‌دادند سال‌ها می‌گذرد. این صف‌ها از سویی لذت و عطش مخاطب را برای گوش فرا دادن به هنر موسیقی کشورش بالا می‌برد و از طرفی دیگر زمان بسیاری از مردم می‌گرفت تا بتوانند برای کنسرت مورد نظر خود بلیت تهیه کنند که البته در مواردی نیز باعث دست خالی برگشتن مخاطبان از این صف‌های طولانی به دلیل اتمام بلیت‌ها می‌شد، اما امروزه و با راه‌اندازی سایت‌های فروش اینترنتی کار مخاطبان برای خرید بلیت آسان‌تر شده به گونه‌ای که در هر کجای ایران که باشند، می‌توانند از طریق اینترنت و داشتن یک حساب اینترنتی صندلی خود را در سالن کنسرت تعیین و سرانجام با پرینتی بلیت را به آسانی دریافت کنند.

محمد‌حسین توتونچیان، تهیه‌کننده موسیقی درباره رعایت استانداردهای جهانی برای فروش بلیت نیز می‌گوید: شیوه بلیت فروشی خوشبختانه بعد از به وجود آمدن سایت ایران کنسرت و برخی سایت‌های دیگر به بیشترین کیفیت و توزیع عادلانه در همه مراکز و مناطق حتی در منازل، تبدیل شده است به گونه‌ای که می‌توان براحتی و با صرف زمان کمتر بلیت کنسرت‌ها را تهیه کرد. همچنین اطلاع‌رسانی کنسرت‌ها نیز ‌اکنون به 81 هزار نفر از طریق خبرنامه ایمیل سایت به صورت رایگان انجام می‌پذیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نسترن
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
۰
۰
كاشكی قیمتارو میاوردن پایین كه ما طبقه ضعیف جامعه هم بتونیم به كنسرت خواننده مورد علاقمون بریم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها