همیشه سوالات متفاوتی در این مورد شنیده و می‌شنویم که یک خواننده یا موسیقیدان در سال باید چند کنسرت برگزار کند و درآمد کنسرت‌ها چه میزان است؟ چرا برخی خواننده‌ها و گروه‌ها به نسبت دیگران کمتر کنسرت برگزار می‌کنند؟
کد خبر: ۵۷۳۰۸۲
چه زمانی می​توان کنسرت گذاشت؟

من سامان احتشامی به عنوان یک هنرمند ایرانی ترجیح می‌دهم که فقط سالی یک بار کنسرت برگزار کنم، زیرا اجرای کنسرت دارای گرفتاری و دردسرهای خاصی است که اخذ مجوز و سالن اجرا فقط موارد ساده‌ای از مشقت‌های برگزاری کنسرت است.

البته باید متذکر شد که به اجرای کنسرت‌های بی‌کلام راغب‌تر هستم تا کنسرت‌های باکلام؛ زیرا کنسرت‌های با کلام دارای پروسه طولانی‌تری نسبت به کنسرت‌های بی‌کلام است. من معمولا سالی یک‌بار کنسرت می‌دهم و در آن یک مرتبه هم صندلی‌های سالن پر می‌شود و تاکنون به این شیوه ادامه داده‌ام.

در اجرای یک کنسرت، تبلیغات نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، اما این نقش در عین اهمیت، بسیار گران است. اگر بخواهید تنها یک بار در مطبوعات، آگهی کنسرت منتشر کنید باید هزینه زیادی را متقبل شوید بخصوص این‌که اگر بخواهید این موضوع را به تنهایی حمایت کنید و از حامی (اسپانسر) کمک نگیرید، هزینه‌های بسیاری را باید متحمل شوید و اصلا به صرفه نیست.

معمولا ترجیح می‌دهم در اجرای کنسرت‌هایم اسپانسری نداشته باشم و با هزینه‌های شخصی کنسرتم را روی صحنه ببرم. کنسرت‌ها برای هنرمندان سود مالی چندانی ندارد زیرا باید هزینه اجاره سالن، پول تبلیغات، نورپرداز، صدابردار، نوازنده، لباس، صحنه و... را بپردازید و به همین دلیل پول زیادی باقی نمی‌ماند.

از انتشار سی‌دی و کنسرت درآمد چندانی ندارم و اگر تمایلی برای اجرای کنسرت دارم به این دلیل است که این کار می‌تواند بلیت خوب و مثبتی برای آموزشگاه و تدریسم باشد.

از یک‌سو، مشکلات هزینه‌های اجرای کنسرت مطرح است و از سوی دیگر، یک هنرمند در سال تا چه اندازه می‌تواند تراوشات ذهنی خود را منسجم کند و نهایتا در سال دو یا سه قطعه متمایز می‌تواند داشته باشد.

اگر هنرمندی بیش از یک یا دو دفعه در سال کنسرت برگزار کند، اصطلاحا تبدیل به یک «میان‌وعده» و تکرار می‌شود. در نتیجه شخصیت این هنرمند در میان دیگر هنرمندان زیر سوال می‌رود.

اما اکنون یک پرسش اصلی مطرح می‌شود؛ بهترین زمان اجرای کنسرت، چه ماهی از سال است؟ به دلیل بافت سنتی که در کشورمان حاکم است، دارای مناسک ملی - مذهبی متفاوتی مانندعید نوروز، ماه رمضان، محرم، صفر و... هستیم.

اگر بخواهیم تقسیم‌بندی ماه‌ها را توضیح بدهیم باید گفت در فصل بهار و با آغاز فروردین، به دلیل عید نوروز و این‌که معمولا همه در مسافرت یا دید و بازدید به سر می‌برند، کنسرتی برگزار نمی‌شود. اردیبهشت، ماه و فصل امتحانات نیم ترم بچه‌هاست و خانواده‌ها ترجیحا به مراکز فرهنگی و هنری نمی‌روند حتی فروش فیلم‌های سینمایی نیز در این ماه با کاهش چشمگیری مواجه می‌شود.

خرداد، فصل امتحانات اصلی بچه‌هاست. با آغاز فصل تابستان و تیر ماه، تب کنکور زیاد است و مرداد به دلیل گرمی هوا و شهریور نیز به دلیل امتحانات مردودی، ثبت نام مدارس یا جابه‌جایی منازل، کنسرت‌ها با استقبال مواجه نمی‌شود.

با فرا رسیدن فصل پاییز و مهر، بازگشایی مدرسه‌ها را در پیش داریم و مردم هنوز سرگرم تعطیلات و مدارس هستند. تمام هنرمندان و آهنگسازان از اواسط مهر تا آبان یعنی پانزدهم مهر تا پانزدهم آبان می‌توانند بخوبی فعالیت داشته و این یک ماه به فصل کنسرت لقب گرفته است، اما دوباره از آذر، امتحانات ترم اول دانشگاه‌ها و مدارس آغاز و دی نیز به دلیل سردی هوا و بهمن هم به دلیل آغاز جشنواره‌های مختلفی مثل جشنواره فجر، اجرای کنسرت و برنامه‌های فرهنگی نه‌تنها اجرای کنسرت دیده نمی‌شود، بلکه با اقبال نیز مواجه نمی‌شود.

اسفند، آخرین ماه از فصل زمستان نیز مردم در حال خرید و آمادگی برای سال نو هستند و در نتیجه فرصت کافی برای کنسرت ندارند.

پس باید گفت، هنرمندان ایرانی تنها یک ماه در سال برای برگزاری کنسرت، زمان ایده‌آل دارند البته اگر این ماه هم مصادف با محرم، صفر، رمضان یا شهادت پیشوایان دین ما نباشد.

سامان احتشامی ‌‌- نوازنده و آهنگساز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها