مبتلایان به سالک، برای درمان بیماری خود، از مصرف داروها و روش‌هایی مانند زالودرمانی که به عنوان طب سنتی و از سوی برخی افراد غیرمتخصص و غیرمتعهد صورت می‌گیرد، جدا خودداری کنند.
کد خبر: ۵۷۲۳۷۹
مبتلایان به سالک از زالودرمانی خودداری کنند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، وحید مشایخی، عضو مرکز تحقیقات بیماری‌های پوست و سالک دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: سالک، بیماری عفونی مزمن پوست است که انگل تک‌سلولی از جنس «لیشمانیا» موجب بروز آن می‌شود و پشه خاکی به پوست انسان تلقیح می‌کند، اما امکان انتقال بیماری به‌طورمستقیم از یک فرد به فرد دیگر وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: این پشه‌ می‌تواند بیماری سالک را بین انسان‌ها و بین انسان و حیوان‌ها منتقل کند و موجب ادامه و گسترش بیماری در جامعه شوند.

این متخصص پوست و مو اظهار کرد: اغلب موارد گزش هنگام شب و بعد از غروب آفتاب اتفاق می‌افتد، یعنی زمانی که پشه‌ها از استراحتگاه خود خارج شده‌اند و برای تغذیه از خون انسان به پوست حمله می‌کنند و این در حالی است که علائم بیماری، بسیار آهسته و بین دو هفته تا دو ماه پس از گزش ظاهر می‌شود.

مشایخی با بیان این‌که در شب‌های گرم تابستان که پوشش هنگام خواب کمتر است؛ هر جایی از بدن ممکن است گزیده و مبتلا شود و بیشترین زمان فعالیت پشه‌ها، فصل تابستان است، درباره علائم سالک توضیح داد: دانه‌های قرمز بنفش رنگ که رشد تدریجی دارند و بعضا قسمت مرکزی آنها زخمی می‌شود و کروت و کبره می‌بندد؛ ضایعات پوستی اغلب در صورت، دست و ساعد یا پشت پاهاست؛ یعنی نقاطی که برای گزش در دسترس پشه‌هاست.

وی تصریح کرد: ضایعات سالک به‌طورمعمول در 80 تا 90 درصد موارد با به‌جا گذاشتن اسکار (رد زخم) طی شش تا 12 ماه به آهستگی از سوی سیستم ایمنی و ترمیم بدن بهبود می‌یابند. با درمان‌های استاندارد بیش از 80 درصد موارد بیماری بهبود می‌یابد و طول دوره درمان بسته به روش درمانی بین 20 روز تا دو ماه است.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، درمان طبی با داروها و روش‌های استاندارد شده می‌تواند دوره بیماری را کوتاه کند، عوارض وجود یک زخم مزمن در سطح پوست و میزان اسکار را کاهش دهد و مهم‌تر این که امکان انتقال و ادامه بیماری را در جامعه کمتر کند.

مشایخی درباره راهکارهای پیشگیرانه از ابتلا به سالک گفت: دو اقدام اساسی برای کنترل بیماری شامل از بین بردن محیط زندگی پشه و جلوگیری از گزش با انتخاب محیط مناسب خواب (توری بر پنجره‌ها و پشه‌بندها) و پوشش سطح پوست است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها