دانشمندان در پیشرفت های چشمگیری در مبارزه جهانی علیه ایدز به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه یک قرص به عنوان داروی پیشگیری احتمال ابتلا به این بیماری را به نصف می رساند.
کد خبر: ۵۷۱۶۷۷
دارویی که ابتلا به ایدز را به نصف می‌رساند

مصرف کنندگان مواد مخدر در میان سه نوع جمعیت مستعد ابتلا به ایدز در صدر هستند. از این رو دانشمندان اعتقاد دارند که مصرف این قرص به صورت روزانه می تواند احتمال ابتلای آنها به ایدز را تا 50 درصد کاهش دهد.

نخستین آزمایش ارزیابی اینکه آیا درمان پیشگیرانه با داروهای ایدز می تواند بر نرخ ابتلا به ایدز مصرف کنندگان مخدر کمک کند نشان داده است که مصرف روزانه قرص های «tenofovir disoproxil fumarate » به عنوان داروی ضد رترو ویروس، ابتلا به «اچ آی وی» را تا 48.9 درصد در مقایسه با دارونما کاهش داده است.

نتایج این تحقیق در مجله پزشکی «لنست» منتشر شده است.

یک تیم از محققان به ریاست «کاچیت چوپانیا» و «مایکل مارتین» رئیس تحقیقات بالینی وزارت بهداشت تایلند با استفاده از 2400 شرکت کننده در 17 کلینیک درمان اعتیاد در تایلند این تحقیقات را انجام داده اند.

نیمی از شرکت کنندگان روزانه یک دوز تنوفوویردهانی مصرف می کردند و سایرین از دارونما استفاده کردند.

همه شرکت کنندگان در این آزمایش ماهانه در آزمایش «اچ آی وی» و جلسات مشاوره کاهش ریسک شرکت می کردند علاوه بر این آنها به درمان های ترک اعتیاد نیز دسترسی داشتند. این افراد طی چهار سال تحت نظر محققان بودند.

به طور کلی 17 شرکت کننده در گروهی که داروی تنوفوویر مصرف می کردند به «اچ آی وی» مبتلا شدند اما این میزان در گروهی که دارونما مصرف می کردند به 33 نفر رسید به این معنا که خطر «اچ آی وی» در گروهی که داروی ایدز را به عنوان داروی پیشگیری مصرف کرده بودند تا 48.9 درصد کاهش یافت.

تحلیل های بعدی نشان داد که نتیجه حفاظتی داروی های ضدویروسی وقتی که شرکت کنندگان کاملا داروهای تجویزی را رعایت کرده بودند در بیشترین سطح خود قرار داشت.

تحقیقات پیشین از استفاده داروهای ایدز به عنوان داروی پیشگیری روی کاهش خطر انتقال «اچ آی وی» مادر به نوزاد خبر داده بودند.

ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود. بیماری ناشی از ویروس «HIV» دارای سه مرحله اصلی عفونت حاد، دوره نهفتگی و ایدز است.

بدون درمان، مدت زمان زنده ماندن پس از عفونت HIV به طور متوسط 9 تا 11 سال تخمین زده می ‌شود، که به نوع HIV  نیز بستگی دارد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها