ستاره شناسان بالاخره موفق شدند رازهای کوچک ترین کهکشان شناخته شده جهان را فاش کنند.
کد خبر: ۵۷۰۲۴۵
راز های کوچک ترین کهکشان فاش شد

این کهکشان فقط هزار ستاره دارد و ماده تاریک آنها را کنار هم نگه داشته است. کوچکترین کهکشان کائنات در لبه راه شیری یعنی در فاصله 114 هزار سال نوری از خورشید ما قرار دارد.

این کهکشان که «Segue 2» نام دارد، در سال 2009 به عنوان بخشی از «بررسی عظیم آسمان دیجیتال اسلوان» کشف شد. این کهکشان کوچک که کم نورترین کهکشان کائنات است، نور خروجی اش، 900 برابر خورشید است.

کهکشان راه شیری 20 میلیارد برابر درخشان تر از خورشید است و همین کم نوری، اندازه گیری و بررسی های کوچک ترین کهکشان را دشوار کرده است.

اندازه گیری این کهکشان کوتوله توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا- ایروین با استفاده از رصد خانه «W M Keck» انجام و نتایج آن در نشریه «The Astrophysical» منتشر شده است.

این یافته ها شواهد وسوسه انگیزی در مورد اینکه چگونگی شکل گیری اولیه آهن، کربن و دیگر عناصر کلیدی برای حیات انسان ارائه می کند اما اندازه و وزن «Segue 2» مهمترین جنبه های خارق العاده آن هستند.

«جیمز بلولاک» یکی دیگر از پژوهشگران این پروژه گفت: یافتن کهکشانی به کوچکی «Segue 2» مانند یافتن یک «فیل» به کوچکی یک «موش» است.

ستاره شناسان سالیان سال به دنبال این نوع کهکشان های کوتوله می گشتند و مدتها پیش بینی می شد که این اجرام اطراف راه شیری وجود دارند اما ناتوانی محققان در یافتن حتی یک کهکشان کوتوله به یک راز بزرگ منجر شد و موجب شد دانشمندان فکر کنند شاید شناخت و درک نظری آنها از شکل گیری ساختاری در کائنات ناقص بوده است.

وجود «Segue 2» که مانند ماهواره ای برای کهکشان ما محسوب می شود می تواند رصد نوک یک کوه یخی شاید با هزاران منظومه کم جرم باشد که درست فراتر از توانایی ما برای تشخیص آنها است.

دانشمندان می گویند «Segue 2» قطعا یک کهکشان است و یک خوشه ستاره ای نیست. ستاره های این منظومه توسط ماده تاریک کنار هم حفظ شده اند. بدون این ماده تاریک که مانند یک چسب کهکشانی عمل می کند هیچ منظومه ستاره ای نمی توانست یک کهکشان تلقی شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها