نامه ای که گویا هرگز به مقصد نرسید

پشت پرده انتشار نامه آیت الله مهدوی کنی به ولایتی

عناوین روزنامه‌های صبح دوشنبه

دوگانه هاشمی - خاتمی

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون واکنش دولت به انتقادات اقتصادی نامزدها،دوگانه هاشمی - خاتمی،آمریکا طرح جدید ضدایرانی خود را کلید زد،دوربین مداربسته جهانی،مدیریت جهادی، رمز موفقیت شورا و شهرداری ،کشور چهره انتخاباتی گرفت،حمایت اکثریت جامعه مدرسین از ولایتی ،هشدار سردار به نامزدها ،سکه و دلار در مسیر نزولی و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۶۹۸۰۲
دوگانه هاشمی - خاتمی

سیاست روز:دوگانه هاشمی - خاتمی


اگر سید محمد خاتمی به خواسته آیت الله تن دهد و از روحانی حمایت کند جایگاه رهبری او در اردوگاه اصلاح طلبان تضعیف خواهد شد و این امر باعث می‌شود تا او دوران تازه‌ای را در عرصه سیاسی کشور آغاز کند.

آقای هاشمی رفسنجانی را نمی‌توان یک اصلاح طلب مطلق دانست چون او از این طیف ضربه خورده است و تن به حمایت از عارف هم نخواهد داد.

از سوی دیگر همراهی خاتمی و هاشمی در عرصه انتخابات با حمایت از نامزدی روحانی نمی‌تواند کل آرای اصلاح طلبان را در سبد وی بریزد. آقای هاشمی رفسنجانی هم نمی‌تواند از روحانی چشم پوشی کند و در انتخابات ریاست جمهوری از عارف حمایت کند چون در این صورت حامیان روحانی هم نمی‌توانند بپذیرند که تفکر هاشمی در جریان اصلاح طلبی جاری شده است و همین تضاد باعث می‌شود که اختلاف و انفعال در این دو جریان شدت بگیرد.

اصلاح طلبان در برزخ تایید و تکذیب و ائتلاف عارف و روحانی مانده‌اند و با توجه به این که تنها ۵ روز دیگر به انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم باقی است در اردوگاه این طیف سردرگمی موج می زند.

اختلاف اصلاح طلبان بر سر این است که حسن روحانی را هم طیف خود نمی‌دانند به همین خاطر است که تاکنون بر سر ائتلاف هم به نتیجه نرسیده‌اند.

عارف که با نشان اصلاح طلبی وارد عرصه رقابت انتخاباتی شده است مورد حمایت اصلاح طلبان قرار دارد آن هم اصلاح‌طلبانی میانه رو نه رادیکال. اعضای رادیکال این طیف اعتقادی به انتخابات ریاست جمهوری ندارند و حتی سران آن بارها در سخنانی انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کرده و دیگر هم طیف‌های خود را نیز به تحریم انتخابات فراخوانده‌اند.

این طیف اقلیت که بازنده عرصه سیاسی کشور است پس از شکست سنگین در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ به فرقه تندروی اصلاح طلبان معروف شد و از آن پس هم همواره بر طبل ناسازگاری با نظام اسلامی کوبید و اکنون نیز در این انتخابات راه خود را از اصلاح طلبان منطقی و میانه رو جدا کرده و علاوه بر این که تبلیغ تحریم انتخابات را می‌کند موانعی را هم برای اصلاح‌طلبان میانه‌رو ایجاد می‌کند.

اکنون که به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم بحث ائتلاف در این اردوگاه بالا گرفته و هر از گاهی اخبار متناقضی درباره کناره‌گیری یکی از نامزدهای اصلاح طلبان منتشر می‌شود که البته تکذیب هم می‌شود.

عارف که خود را اصلاح طلب واقعی می‌داند همواره در مقابل این پرسش که آیا روحانی را اصلاح طلب می‌دانید پاسخ داده است نه.

محمد رضا عارف که معاون اول سید محمد خاتمی بوده است این توانایی را در خود می‌بینید که به تنهایی در مقابل نامزدهای توانای اصولگرا به رقابت بپردازد و همواره از کناره گیری و ائتلاف با روحانی سر باز زده است.

گرچه روحانی خود را نه اصلاح طلب معرفی کرده نه اصولگرا و نشان مستقل را بر خود زده است، اما در این میان بدش نمی‌آید که در این رقابت عارف به نفع او کنار برود و آرائ وی در سبد او جمع شود.

به همین خاطر است که قرار بود روز گذشته عارف به دیدارآیت الله هاشمی رفسنجانی برود و درباره عملکرد ستادهای روحانی به او گلایه کند.

این خبر را حسن رسولی سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف داده است.
سخنگوی ستاد انتخاباتی عارف با اشاره به دیدار روز گذشته عارف با آیت‌الله هاشمی اظهار داشت: امیدواریم روحانی به‌نفع عارف کناره‌گیری کند.

وی به تسنیم، از دیدار عارف با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خبر داد و در خصوص مباحث مطرح شده در این دیدار گفت: عارف در ابتدای این دیدار از وضعیت موجود به هاشمی گزارشی داد و نسبت به رفتارهای برخی از ستادهای رقیب گلایه کرد.

وی در ادامه افزود: آقای هاشمی نیز اظهار امیدواری کرد در زمان باقی‌مانده فعالیت‌های انتخاباتی، شاهد این بداخلاقی‌ها نباشیم.

سخنگوی ستاد انتخاباتی عارف همچنین اظهار داشت: دیدار بین عارف و هاشمی رفسنجانی دونفره بوده ربطی به روحانی نداشت.

رسولی در پاسخ به این سؤال که آیا در این دیدار مباحثی پیرامون اجماع شکل گرفت، به بیان این جمله اکتفا کرد: در جریان نیستم.

سخنگوی ستاد انتخاباتی عارف درباره اخبار منتشر شده مبنی بر معرفی کاندیدای اجماعی اصلاح‌طلبان تأکید کرد:امیدواریم روحانی به‌نفع عارف کناره‌گیری کند تا یک رئیس‌جمهور دانشگاهی، مورد اعتماد داخل و خارج داشته باشیم.

عارف نیز خبر کناره گیری‌ خود را به نفع روحانی شایعه دانست و قویاً تکذیب کرد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پی انتشار برخی اخبار درباره کناره گیری وی از رقابت در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری به فارس گفت: منظور شما کناره گیری به نفع آقای روحانی است که من این موضوع را تکذیب می‌کنم.

اعضای ستاد انتخاباتی عارف هم از عزم مصمم وی برای ماندن در انتخابات ریاست جمهوری خبر می‌دهند.

رییس ستادانتخاباتی محمد رضا عارف گفت: عارف تا الان تصمیمی برای کناره گیری از انتخابات نداشته و فعالیت های انتخاباتی خود را ادامه می دهد.

جعفر توفیقی در گفتگو با مهر هر گونه کناره گیری عارف به نفع روحانی را تکذیب کرد و گفت: نتیجه جلسه اصلاح طلبان تعیین کننده خواهد بود و عارف بارها گفته است هر اجماعی با نظر خاتمی را می پذیرد.

وی افزود: عارف به نظر خاتمی مثل گذشته تمکین می کند اما هیچ چیز مشخص نیست و عارف تا این لحظه همچنین سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با اشاره به جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای بررسی ائتلاف عارف و روحانی اعلام کرد که اصلاح‌طلبان درباره این ائتلاف هنوز به نتیجه نرسیده‌اند اما این مساله همچنان در دستور کار قرار دارد.

حمید قزوینی به ایسنا گفت: در جلسه‌ای که قرار بود با حضور حسن روحانی برگزار شود، به دلیل اینکه جلسه دیگری برای وی پیش آمده بود حضور نیافت و عذرخواهی کرد، اما نمایندگانی از طرف ایشان در جلسه حضور داشتند.

قزوینی در پاسخ به این پرسش که "آیا جریان اصلاحات در تصمیم‌گیری برای موضوع ائتلاف دچار انفعال نیست؟" اظهار کرد: این طور نیست؛ چراکه جریان اصلاحات متناسب با شرایط تلاش می‌کند تصمیم بگیرد و اکنون نیز با توجه به اینکه در شرایط خاصی قرار داریم، نیاز به تحلیل دقیق و ارزیابی از فضای عمومی و انتخاباتی کشور وجود دارد.

پزشکیان هم که خود برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده در همین زمینه گفت: اگر بزرگانی از جبهه اصلاحات آقای عارف را تنها کاندیدای جریان اصلاحات می‌دانند، باید از ماندن او در صحنه دفاع کنند.

مسعود پزشکیان نماینده اصلاح طلب مردم تبریز در مجلس در خصوص ائتلاف اصلاح طلبان در انتخابات آتی اظهار داشت: اگر اصلاح طلبان با هم مذاکره کنند و روی یک گزینه به جمع‌بندی برسند بهتر از حضور گزینه‌های متعدد است.

نماینده مردم تبریز در مجلس در واکنش به نظر کسانی که می‌گویند روحانی به دلیل برخورداری از اقبال عمومی بیشتر در صحنه بماند و عارف به نفع وی کنار برود، اظهار داشت: من برای ماندن یا رفتن کسی توصیه نمی‌کنم اما دلیلی وجود ندارد کسی که از او به عنوان تنها کاندیدای اصلاح طلب یاد شده، کنار برود.

حال این پرسش پیش می‌آید که آیا سید محمد خاتمی عارف را به روحانی ترجیح می‌دهد و از او در انتخابات حمایت می‌کند یا این که همراه آقای هاشمی رفسنجانی می شود و روحانی را بر می‌گزیند؟

اگر وی به خواسته آیت الله تن دهد بسیاری از اصلاح طلبان از او رویگردان خواهند شد و دیگر نمی‌تواند رهبری اصلاحات را داشته باشد.


جام جم

واکنش دولت به انتقادات اقتصادی نامزدها
آزادی عروس سیاه بخت پس از 13 سال
جشن تکلیف سیاسی رای اولی‌ها در تلویزیون
آغاز سنجش سلامت کلاس اولی‌ها


خراسان

نخستین پایگاه جامع رصد و مراقبت فضایی راه اندازی شد
بحث‌های داغ انتخاباتی در سفرهای فشرده کاندیداها
محفظه اصلی رآکتور آب سنگین ساخت ایران با موفقیت در اراک نصب شد
مجلس تامین اجتماعی را به بیمه 800هزار کارگر ساختمانی مکلف کرد

کیهان

رقابت فشرده نامزدها در سفرهای استانی
ایران به جمع کشورهای تولیدکننده بنزین طبیعی پیوست     
مراسم چهلمین روز درگذشت پدر داستان‌نویسی انقلاب
آغاز عملیات ارتش سوریه برای پاکسازی حلب

جمهوری اسلامی

افتتاح نخستین پایگاه رصد و مراقبت فضایی کشور
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:کشور نیازمند وحدت انسجام و یکپارچگی بیشتر مردم و مسئولان است
آمریکا طرح جدید ضدایرانی خود را کلید زد
تظاهرات و درگیری‌های ترکیه وارد یازدهمین روز شد

رسالت

آیت الله یزدی:نظر اکثریت اعضای جامعه مدرسین به ولایتی معطوف شد
نصب محفظه اصللی راکتور آب سنگین اراک
چمران:لیست آبادگران مشترکات زیادی با دیگر گروه‌ها دارد
عملیات توفان در حلب آغاز شد

سیاست روز

دوگانه هاشمی - خاتمی
مردم ترکیه: میدان را به اردوغان نمی‌دهیم
بهره‌برداری از نخستین پایگاه جامع رصد و مراقبت فضایی ایران
استقلال بانک مرکزی شاید وقتی دیگر

آفرینش

آزمون دکتری تخصصی داروسازی برگزار می‌شود
لاریجانی: نباید گذاشت اصالت انتخابات زیر سئوال برود
زمان مصاحبه و آزمون عملی بورسیه‌های دارای شرایط خاص ارشد 92
دریافت نمرات دانشجویان قبل از خروج از محل آزمون

تهران امروز

حمایت قاطع 432 نماینده ادوار از قالیباف
تثبیت نرخ ارز، راه بازگشت ثبات به بازار
مدیریت جهادی، رمز موفقیت شورا و شهرداری

حمایت

علی لاریجانی:انتخابات شوراها تحت‌الشعاع قرار نگیرد
از سوی رییس قوه قضاییه به مراجع قضایی ابلاغ شد؛نحوه اجرای موادی از اصلاحیه قانون بیمه اجباری
ساز و کارهای قانونی فروش سهام
آیت الله هاشمی‌رفسنجانی:کشور نیازمند وحدت مردم و مسئولان است

وطن امروز

دوربین مداربسته جهانی
موج حمایت از «خدمتگزاران»
افتتاح نخستین پایگاه رصد و مراقبت فضایی کشور
«تقسیم» تحریر می‌‌شود

قانون

اصولگرایان در چهار جهت
پایان کابوس‌های عروس سیاه بخت
14 میلیارد تومانی که معلوم نیست چه شد؟!
کشور چهره انتخاباتی گرفت

شرق

زمزمه کناره‌گیری جلیلی از نامزدی
سخن هاشمی با مردم در فیلم روحانی امشب
کبری آزاد شد
اگر اصولگرایان حاکم شوند...

آرمان

توافق اولیه برای ائتلاف نهایی
حمایت اکثریت جامعه مدرسین از ولایتی
آیت ا... هاشمی‌رفسنجانی:برخوردهای سلیقه‌ای ناشی از تعصبات باندی و جناحی است
مردم کماکان نیازمند همدلی آیت‌ا... هاشمی هستند

مردم سالاری

حمایت حزب مردم‌سالاری از دکتر حسن روحانی
اگر در انتخابات خللی پیش آید خیانت به مردم است
نرخ بیکاری روی خط قرمز است
با رای ندادن، این وضعیت 4 سال دیگر تداوم پیدا می‌کند

بهار

هشدار سردار به نامزدها
عارف در اصفهان:یک اصلاح‌طلب هرگز عقب‌نشینی نمی‌کند
توافق درباره خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی
محمد خوش‌چهره، فعال اصولگرا:تمامیت خواهی کشور را گرفتار می‌کند

ابتکار

همه احتمالات روز 24 خرداد92
توصیه هاشمی برای عبور از شرایط کنونی
جزئیات پیشنهاد 1+5 فاش شد
شمارش معکوس برای اجماع اصلاح طلبان

دنیای اقتصاد

تصمیم آخر برای بافت فرسوده
سکه و دلار در مسیر نزولی
روزهای سخت اردوغان
تغییرات جدید در مقررات تجارت خارجی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها