«می خواهند فردو را تعطیل کنند چون قابل بمباران نیست»

ناگفته های جلیلی از مذاکراتش با سولانا

سعید جلیلی نامزد ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینکه نقاط فرصت ما در سیاست خارجی بیش از نقاط تهدید است، ‌گفت: این رویکرد باید در دستگاه سیاست خارجی و بخش‌های مختلف سایر دستگاه‌ها به صورت جدی پیگیری شود تا ما از فرصت‌های بیشتری برخوردار شویم.
کد خبر: ۵۶۹۲۹۸
نقاط فرصت ما در سیاست خارجی بیش از نقاط تهدید است

سعید جلیلی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه رویکردها،برنامه‌ها شبکه چهار رویکردها برنامه ها شبکه چهار سیما به پرسشهای کارشناسان درباره موضوع های مختلف پاسخ داد.

جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در عرصه سیاست خارجی چه ظرفیت‌هایی در منطقه و سطح بین‌الملل برای جمهوری اسلامی وجود دارد، اظهار داشت: سیاست خارجی هر کشوری اصول، اهداف، ارزش، حقوق و منافعی دارد؛ دستگاه سیاست خارجی و سایر دستگاه‌های مرتبط با آن باید درک دقیقی از این موضوعات داشته باشد.

جلیلی با بیان اینکه سیاست خارجی در صحنه بین‌الملل عرصه‌ای از اشتراک این اصول ارزش‌ها و حقوق است، که کشورها برای خود قائلند،‌ افزود: اگر در صحنه بین‌المللی که نزدیک به 200 کشور وجود دارد، نگاه کنیم، با کشورهای زیادی نقاط مشترک زیادی داریم که می‌تواند برای ما تولید فرصت کند.

این نامزد یازدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی از بحث‌هایی که مطرح بود وقتی صحبت از سیاست خارجی می‌شد برخی به چند کشور محدود غربی توجه می‌کردند که اتفاقا بیشترین اختلاف را با ما در اهداف و رویکردها داشتند و از بسیاری کشورها غافل شدند و آنها را به صورت جدی پیگیری نمی‌کردند.

وی ادامه داد: اگر با این نگاه که نقاط مشترک بین کشورها می‌تواند تولید فرصت و ایجاد تعامل کند، توجه داشته باشیم، نقاط فرصت ما در سیاست خارجی بیش از نقاط تهدید است و این رویکرد باید در دستگاه سیاست خارجی و بخش‌های مربوط به آن در سایر دستگاه‌ها مثل حوزه‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی جدی پیگیری شود تا با گسترش روابط خارجی فرصت‌های بیشتری برای ما به دست آید.

جلیلی به دوران حضور خود در معاونت اروپا و آمریکای وزارت خارجه اشاره کرد و افزود: ما در آن دوران این دیدگاه را انجام دادیم؛ مثلا در حوزه آمریکای لاتین دیدیم با اینکه این حوزه از ما بسیار دور است اما در سیاست خارجی با ما نگاه مشترکی دارد و از لحاظ سیاسی چند بار به طور جدی از ما دفاع کردند؛ در شورای حکام، ونزوئلا تقاضای رای‌گیری کرد و به قطعنامه‌ای که می‌خواست علیه ما باشد، رای منفی دهد.

این نامزد یازدهمین دوره ریاست جمهوری به رابطه اقتصادی با ونزوئلا و امضای حدود 11 میلیارد دلار قرارداد با این کشور اشاره کرد و افزود: امضا کافی نیست و باید با پیگیری آن را اجرایی کرد. البته پس از حضور بنده در شورای عالی امنیت ملی حدود 5 میلیارد دلار آن اجرایی شد و اکثر صادرات ما به این کشور بود.

وی در همین زمینه به رابطه با کوبا اشاره کرد و یادآور شد: زمانی ما واکسن را از چند کشور اروپایی وارد می‌کردیم که آن را بین 4 تا 5 دلار داده و فناوری آن را نیز نمی‌دادند اما کوبا که به این فناوری رسید آن را با قیمت زیر نیم دلار به ما داد.

جلیلی تاکید کرد: آسیای میانه، قفقاز، عراق و افغانستان ظرفیت‌های بسیاری هستند که باید از آنها استفاده کرد و ما باید با عراق و افغانستان با توجه به نیاز فعلی آنها صادرات خود را قوی کنیم.

این نامزد یازدهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نوع اقتصاد شما واقع‌گرایانه است یا آرمانگرایانه یا ترکیبی از این دو اظهار داشت: هیچ کشوری نمی‌تواند بگوید در سیاست خارجی خود آرمان ندارم اما مهم این است که این آرمان‌ها را بر اساس اقتضائات موجود محقق کنید چرا که در خلأ این امر صورت نمی‌گیرد و بر اساس واقعیت نقشه راه شما مشخص می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا طرح تحول اقتصادی را ادامه می‌دهید یا خیر یا نسبت به طرح 12 گامی شما برای جهاد اقتصادی با طرح تحول چیست، گفت: اگر دولت بخواهد اهداف خود را مبتنی بر اسناد بالادستی همچون چشم‌انداز 20 ساله و برنامه 5 ساله محقق کند ابتدا باید طرح تحول ساختاری و اداری در دولت شکل گیرد.

جلیلی گفت: بنابر این علیرغم وقت گذاشتن نیروهای دولتی اما آنها می‌گویند کارآمدی لازم وجود ندارد از این رو ساختار اداری ماست که باید درست شود.

این نامزد یازدهمین دوره ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه باید به مشکلات سلبی همچون مفاسد اقتصادی و اخلال‌ها در عرصه اقتصادی توجه داشت و لزوما در آن شیوه‌های نظارتی را دخیل نکرد، یادآور شد: در وهله اول خود دولت باید مدعی مبارزه با مفاسد اقتصادی باشد و سازوکار آن را تعریف کند تا اگر کسی خواست اخلالی ایجاد کند امکان آن وجود نداشته باشد و این امر بعید نیست چرا که کشورهایی چنین تجربه‌ای داشته‌اند.

جلیلی با بیان اینکه کارآمدی این شیوه نیز باید حداکثری باشد و این به سازوکار دولت برمی‌گردد خاطرنشان کرد: مثلا اگر وزارت کشاورزی و صنعت کارآمد باشد ارباب رجوع  نگران نیست که باید از هفت خوان دستگاه دولت بگذرد و آن را مرجع و پشتیبان خود می‌داند.

این نامزد یازدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه طرح تحول اقتصادی بسیار ضروری است به 70 هزار میلیارد معوقات بانکی اشاره کرد و افزود: این ناشی از مشکل بانک‌هاست و اول از همه خود آنها باید مدعی باشند که هستند.

وی به ناهمگونی در پرداخت مالیات‌ها اشاره و تصریح کرد: کسانی که ده‌ها برابر یک کارگر درآمد دارند به اندازه او هم مالیات نمی‌دهند.  از این رو باید یک شفافیت اقتصادی داشته باشیم تا بانک‌های اطلاعاتی با تقاطع اطلاعات خود بتوانند مانع مفاسد شوند؛‌در دبیرخانه شورا بحث شد که باید بانک‌های اطلاعاتی را تسریع کنیم.

جلیلی با بیان اینکه 12 گام حماسی که ما برای حوزه اقتصادی تعریف کردیم این طور نیست که به صورت اول و دوم باشد بلکه باید به صورت همزمان آغاز شود و زمان زیادی نیز برای این بحث‌ها نداریم.

این نامزد یازدهمین دوره ریاست جمهوری به لزوم تسریع در اجرای شفافیت اقتصادی، حمایت از تولید، حمایت از محصولات کشاورزی و پالایش دستگاه‌های اداری اشاره کرد و متذکر شد: ممکن است برخی از آنها در 6 ماه و برخی در یک سال صورت گیرد. به طور مثال بانک‌های اطلاعاتی که موجب شفافیت اقتصادی می‌شود حداکثر ظرف 6 ماه می‌توانند به پایان خود برسند و شکل بگیرد.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها