چه اعتیاد را بیماری تلقی کنیم و چه جرم، آمار رسمی معتادان در ایران یعنی حدود یک میلیون و 300 هزار معتاد و 800 هزار نفر مصرف‌کننده تفننی نشان می‌دهد اهمیت موضوع و درگیری خانواده‌ها با این مساله چقدر زیاد است.
کد خبر: ۵۶۹۱۱۸
مصائب ترک اعتیاد

اما مهم‌ترین گام برای حل این مشکل یعنی ترک اعتیاد، مشکلات و مسائل جدی دارد که متاسفانه چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

چالش‌های موجود درباره مراکز ترک اعتیاد فعال در کشور، وجود و فعالیت مراکز بدون مجوز ترک اعتیاد، روش‌های موجود و شفاف نبودن خروجی این مراکز و میزان بازگشت افراد به اعتیاد از جمله مسائلی است که درباره عملکرد این مراکز وجود دارد.

روز گذشته به نقل از مدیرکل دفتترر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی اعلام شد 560 مرکز اقامتی ترک اعتیاد (کمپ‌های میان‌مدت) در کشور وجود دارد، که سال گذشته 39 نفر در این مراکز فوت شده‌اند.

فرید براتی‌سده اعلام کرده است هنوز دلایل فوت این افراد مشخص نیست و بزودی اعلام خواهد شد.

از دلایل اعلام نشده فوت این 39 نفر که بگذریم، فوت این افراد در مراکز ترک که به گفته براتی سده در این مراکز پزشک، روان‌شناس و مددیار وجود دارد، تاسف‌برانگیز است.

علاوه بر عملکرد مراکز ترک اعتیاد دارای مجوز که دست‌کم آمار تعداد فوت‌شدگانش اعلام می‌شود، اما موضوع زمانی پیچیده و چالش‌برانگیز می‌شود که به بررسی عملکرد مراکز بدون مجوز ترک اعتیاد نیز اشاره شود.

بدرفتاری، خشونت، استفاده از روش‌های غیرعلمی و حتی گم شدن برخی افراد از جمله مسائلی است که در کمپ‌های بدون مجوز گزارش می‌شود، با وجود این به گفته مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر تا خرداد امسال 852 کمپ غیرمجاز در سطح کشور شناسایی شده است که ‌400 مرکز تعطیل شده و 224 مرکز نیز در حال دریافت مجوز است.

کارشناسان معتقدند که محیط کمپ‌های ترک اعتیاد باید محل تهذیب این افراد و نحوه برخورد با معتادان در شأن انسان باشد تا سبب برگشت سالم و ایمن افراد زندانی و بهبود یافته از اعتیاد به جامعه شود؛ مساله‌ای که دست‌کم در مراکز بدون مجوز دارای شبهه است و عملکرد مراکز دارای مجوز نیز می‌تواند بهتر و شفاف‌تر باشد.

با این تفاسیر انتظار می‌رود در کنار توجه به مساله اعتیاد و کاهش آمار معتادان به چالش‌های مراکز ترک اعتیاد نیز توجه شود.

مستوره برادران نصیری‌ - ‌دبیر گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها