سانسور رسانه ای اعتراضات ضد دولتی مردم ترکیه از سوی رسانه های تصویری و نوشتاری این کشور خشم معترضان را برانگیخت.
کد خبر: ۵۶۸۵۳۱
خشم معترضان در ترکیه از سانسور خبری

اعتراضات ضد دولتی معترضان در ترکیه که در پی تخریب پارکی در میدان «تقسیم» استانبول آغاز و با درگیری ها در این میدان دامنه آن در چند روز گذشته به سطح ترکیه گسترش یافته است، همچنان ادامه دارد.

تظاهرات گسترده در سطح ترکیه که از روز جمعه گذشته تاکنون ادامه دارد در مرحله نخست در حمایت از تجمع کنندگان در پارک میدان «تقسیم» صورت گرفت و به تدریج این اعتراض ها به اعتراضات ضد دولتی تبدیل و تظاهرکنندگان اکنون خواستار استعفای رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه هستند.

نکته قابل تامل از آغاز اعتراضات ضد دولتی در ترکیه، عدم انعکاس وقایع این اعتراضات از سوی رسانه های تصویری و نوشتاری ترکیه در روزهای نخست و انعکاس محدود آن پس از چند روز از وقایع اخیر است.

در ترکیه صدها شبکه رادیویی و تلویزیونی فعالیت دارند و بیش از ۵۰ شبکه تلویزیونی برنامه های خود را در سطح این کشور پخش کرده و در بین این شبکه ها نیز دهها شبکه تلویزیونی خبری وجود دارد.

با آغاز تظاهرات ضد دولتی در ترکیه در روز های جمعه و شنبه گذشته که معترضان در شهرهای مختلف تجمع و علیه دولت این کشور تظاهرات کردند، عمده این شبکه های تلویزیونی تنها به انعکاس اخباری اندک از این اعتراضات بسنده کردند.

با در نظرگرفتن اینکه شبکه های تلویزیونی ترکیه در مسایل پیش پا افتاده و جزئی نیز با قطع برنامه های عادی خود اقدام به پخش برنامه های زنده تلویزیونی می کنند عدم انعکاس اخبار مربوط به تظاهراتهای گسترده ضد دولتی در سطح ترکیه در روزهای گذشته سوال برانگیز است.

در روزهای نخست و آغازین اعتراضات در ترکیه تنها شبکه های تلویزیونی «اولوسال تی وی» و «خلق تی وی» متعلق به احزاب کارگر و جمهوریخواه خلق بطور گسترده و زنده اخبار مرتبط با این اعتراض ها را پخش کردند و این در حالی بود که دیگر شبکه های تلویزیونی ترکیه به پخش برنامه های عادی خود ادامه می دادند.

از سوی دیگر بخش عمده رسانه های نوشتاری ترکیه به این مساله نپرداخته و سعی در القای این مساله که تظاهرات های یاد شده با هدایت نیروهای بیگانه و در راستای یک ذهنیت مشخص انجام می شود، پرداختند.

این مساله و سانسور رسانه ای اخبار مرتبط به تظاهراتهای ضد دولتی ، خشم معترضان را برانگیخت و بدلیل این خشم نیز خودروهای پخش زنده برخی از شبکه های تلویزیونی که بعد از دو روز به میدان تقسیم استانبول اعزام شدند از سوی معترضان به آتش کشیده شد.

معترضان همچنین روز گذشته در مقابل ساختمان شبکه تلویزیونی خبری «ان.تی.وی» ترکیه تجمع و نسبت به سانسور اخبار تظاهرات های گسترده مردمی اعتراض کردند.

از روز یکشنبه گذشته و در پی گسترش موج انتقادها از مواضع رسانه های ترکیه شبکه های تلویزیونی و نیز مطبوعات این کشور بطور محدود اقدام به پوشش اخبار مرتبط با تظاهرات ها و تجمع های مردمی در سطح ترکیه کرده اند.

به رغم آن در روزنامه ها و نیز خبرگزاری های مختلف ترکیه ابعاد گسترده این تظاهرات بدان گونه که وجود دارد، هنوز منعکس نمی شود.

شورای عالی نظارت بر رادیو و تلویزیون های ترکیه روز گذشته به شبکه تلویزیونی «خلق تی.وی» متعلق به حزب «جمهوریخواه خلق» در زمینه انتشار مطالب توهین آمیز نسبت به «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه هشدار داد.

نارضایتی معترضان به عدم انعکاس اخبار مرتبط با تظاهرات های ضد دولتی در سطح ترکیه در شبکه های اجتماعی نیز مشهود است.

معترضان که هماهنگی خود با یکدیگر را عمدتا از طریق شبکه های اجتماعی انجام می دهند اخبار وقایع در ترکیه را نیز خود راسا در این شبکه های اجتماعی منعکس و اطلاع رسانی می کنند.

معترضان در شبکه های اجتماعی از مردم ترکیه می خواهند تا رسانه های وابسته به دولت ترکیه، گروه رسانه ای «دوغان» و نیز شبکه های مختلف سراسری ترکیه که اخبار تظاهرات های گسترده ضد دولتی را پوشش خبری و تصویری ندادند، تحریم کنند.

عدم انعکاس اخبار مرتبط به تظاهراتهای گسترده ضد دولتی در ترکیه که ابعاد آن در طول ۳۰ سال گذشته در این کشور بی سابقه بوده است یکبار دیگر ادعاهای مرتبط با نبود آزادی رسانه ها در ترکیه و کنترل آنها از سوی دولت که به دفعات توسط مخالفان دولت ترکیه عنوان شده را مطرح کرده است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها