آلودگی هوا به 4 برابر حد استاندارد رسید

آسمان آبی کرمان پشت گرد و غبار

آسمان صاف کرمان روزهاست پشت غبار مانده است غباری که پس از طی هزاران کیلومتر راه از کشورهای عربی به آسمان این شهر رسیده و هوای شهر کرمان را در شرق کشور تیره کرده و میزان آلودگی را به بیش از چهار برابر حد استاندارد رسانده است.
کد خبر: ۵۶۸۴۳۲
آسمان آبی کرمان پشت گرد و غبار

آسمان کرمان هر چند طی روزهای اخیر شاهد افزایش گرد و غبار بود اما مسئولان مربوطه در استان کرمان در خصوص میزان آلودگی غبارهای عربی در کرمان اظهار نظر نمی کنند و سکوت را ترجیح می دهند.

اما صبح امروز میزان گرد و غبار در آسمان کرمان به شدت افزایش یافت بطوریکه میزان دید افقی در شهر کرمان به شدت کاهش یافت.

اینکه آلودگی شدید امروز هوای کرمان به دلیل گرد و غبار عربی است یا کانون های محلی شن در درجه دوم اهمیت قرار دارد مهمترین مسئله در این خصوص افزایش بی رویه غبار هوا و به خطر افتادن سلامت جامعه است که در این خصوص کسی اظهارنظر نمی کند.

با این وجود گزارش ها از کلینیک های سطح شهر از افزایش مراجعه مردم به این مراکز به دلیل بیمارهای تنفسی است این درحالی است که میزان غلظت کنونی هوا برای گروههای خطر از جمله کودکان، افراد کهنسال، بیماران قلبی و تنفسی وضعیت نامناسبی را ایجاد کرده و گرد و غبار با گرمای این روزهای هوای خشک کرمان نیز تلفیق شده است.

بروز طوفان شن در استان کرمان امری غریب نیست اینکه این روزها کرمانیان از گرد و غبار و طوفان شن در امان هستند باید آن را مدیون وجود جنگل های وسیع تاغزاری بدانند که طی ده های گذشته در اطراف شهر کرمان کاشته شده اند و اطراف کرمان را به یکی از بزرگترین ذخیره گاههای گیاهی تبدیل کرده اند که نتبجه آن در نهایت تثبیت شنهای روان شده است.

با این وجود خشکسالی ها 17 سال گذشته در استان کرمان موجب شده است میزان طوفان های شن در جنوب شرق کشور افزایش چشمگیر یابد بطوریکه با بروز کوچکترین تند باد شاهد بروز گرد و غبار در ُامان استانهای شرقی کشور هستیم.

متوسط بارندگی در استان کرمان به میزان یک دوم کشور و یک ششم جهان است و این میزان اندک بارش ها سبب شده است که با عنایت ویژه ای به منابع طبیعی بنگریم و برای حفظ و تقویت پوشش گیاهی آن برنامه ریزی کنیم.

بیابان های کرمان  34 درصد از مساحت کل استان را تشکیل می دهند و معادل 4.2 میلیون هکتار از اراضی استان تحت تأثیر شدید فرسایش بادی می باشد و تاکنون 16 نقطه به عنوان کانون بحرانی شناسایی شده است.

این مسئله نشان از خطر بیابانزایی در شرق کشور دارد که برای رفع آن حتی برخی از پروژه های بین المللی نیز در بیابانها کلید خورده اما تاثیر آنها بلند مدت و منطقه ای است.

شدت گسترش بیابانها در شرق استان به حدی رسیده است که برخی از روستاها را نیز از سکنه خالی کرده و تعداد روزهایی را نیز که مردمان شرق کرمان با گردو غبار می گذرانند هر سال بیشتر می شود.

بروز چنین شرایطی را باید در کنار ورود ذرات گرد و غبار کشورهای عربی قرار دهیم در حالیکه این روزها اکثر استانهای غربی کشور مملو از گرد و غبار قرار دارند و وعده های مسئولان برای رفع این مشکل نیز دیگر به گوش نمی رسد.

شاهد هستیم که گرد و غبار عربی رفته رفته به آسمان شرق کشور نیز وارد می شود و این نشان از افزایش شدت غبار عربی در غرب کشور دارد که بسیاری از جنبه های زندگی مردم را تحت تاثیر می گذارد.

در هر صورت میزان آلودگی در کرمان امروز به 480 در میکرو گرم بر مترمکعب رسید در حالیکه این میزان در حالت هادی 150 میکروگرم است این آمار حکایت از این مسئله دارد که آلودگی در کرمان بیش از 4 برابر حد استاندار بوده است.

اما با وجود این میزان آلودگی هیچ هشداری به مردم در خصوص رعایت نکات ایمنی داده نشده است.

بیشترین اثراتی که گرد و غبار های اخیر روی انسان می گذارد در سیستم تنفسی و مخاط بینی و چشم انسان است.

اثرات این پدیده در چشم به صورت خارش، سوزش، آب ریزش و افزایش حساسیت های ناحیه ی چشم و در بینی، حلق و گلو افزایش ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی، نمود پیدا می کند.

این پدیده روی دستگاه تنفسی تحتانی و بیشتر در افرادی تأثیر می گذارد که دچار حساسیت های راه های تنفسی یا همان بیماری آسم هستند و در این افراد حالاتی نظیر تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه مشاهده می شود.

گرد و غبار ها در دراز مدت روی افردی که در معرض این پدیده قرار دارند گاهی به صورت بیماری انسداد مزمن مجاری تنفسی و همچنین چسبندگی ریه مشاهده می شود. با توجه به هوای آلوده و گرد و خاک های اخیر توصیه می شود:

شهروندانی که دچار حساسیت های راه های تنفسی و به طور مشخص بیماری آسم و بیماری های مزمن ریه که در اثر مصرف سیگار، قلیان و مواد تنباکویی ایجاد می شود هستند، بهتر است در این روزها از منزل خارج نشوند و اگر از کولر های گازی استفاده می کنند فیلترهای کولرها را شسته تا این فیلترها بتوانند بیشتر در مقابل گرد و خاک محافظت کنند.

همچنین باید برای کاهش اثرات این پدیده راه های ورود هوا را به داخل محیط زندگی مسدود کرد تا هوای درون محیط به گردش در آمده و گرد و خاک کمتری به سیستم تنفسی وارد شود.

اگر ناچار به خروج از منزل هستید بهتر است از ماسک های مخصوص «N95» که در داروخانه ها موجود است، استفاده کنید و در صورتی که این نوع ماسک در دسترس نبود از ماسک های معمولی و یا حداقل از پارچه خیس استفاده کنید.

افراد معمولی نیز سعی کنند فقط از بینی تنفس کنند و از تنفس حلقی و دهانی خودداری و از انجام ورزش در این هوا خوداری کنند زیرا ورزش باعث تنفس عمیق و ورود بیش از حد هوای آلوده به ریه های انسان می شود.همچنین استفاده از کولر گازی و پنکه برای جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه ها نیز مورد توصیه است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها