داور بین‌المللی و مدرس قرآن کریم:

داوری مسابقات ایران دقیق و موشکافانه است

سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با رقابت قاریان و حافظان کل قرآن از روز شنبه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شده و تا پایان هفته ادامه دارد.
کد خبر: ۵۶۸۳۶۴
داوری مسابقات ایران دقیق و موشکافانه است

در مورد برگزاری این مسابقات و روند داوری‌ها با محمدرضا ستوده‌نیا داور بین‌المللی و مدرس قرآن که در این دوره یکی از اعضای هیات داوران است، گفت‌وگویی کوتاه انجام داده‌ایم.

شرایط رقابت در بخش‌های حفظ و قرائت در مسابقات بین‌المللی قرآن به چه شکل و چند مرحله و نوبت است؟

داوری مسابقات از روز شنبه با حضور تعداد زیادی از قاریان و حافظان از جهان در دو نوبت صبح و عصر درحال برگزاری است که درنوبت صبح مسابقات مقدماتی حفظ برگزار می‌شود و کسانی که حد نصاب را به دست آورند در نوبت بعد از ظهر تلاوت قرآن را انجام می‌دهند. اما قاریان قرآن در نوبت بعدازظهر و به ترتیب قرعه به جایگاه می‌روند.

سطح برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورمان نسبت به سایر کشورهای برگزارکننده چگونه است؟

می‌توانم بگویم مسابقاتی که در ایران برگزار می‌شود از لحاظ امکانات و کیفیت بهترین جایگاه را دارد.

مولفه‌های داوری این مسابقات به چه شکل است؟

هر ساله می‌توان شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن را در سه سطح تجویدی ضعیف، متوسط و خیلی خوب تقسیم کرد که با گزینش‌هایی که مجریان برگزاری مسابقات قرآن کریم در نحوه انتخاب و حضور قاریان و حافظان از کشورهای مختلف جهان انجام می‌دهند، امیدواریم امسال سطح تجوید مسابقه‌دهندگان از درجه کیفی بالایی برخوردار باشد، با توجه به این‌که 35 نمره ارزیابی قرائت و حفظ شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش تجوید قرار داده شده، می‌تواند در رتبه‌بندی شرکت‌کنندگان بسیار تاثیرگذار باشد.

برپایی چنین مسابقاتی به نظر شما تا چه اندازه می‌تواند به ترویج معارف قرآنی هم کمک کند؟

معمولا در طول برگزاری چنین مسابقاتی در کشور که یک هفته به طول می‌انجامد جو پرشور قرآنی ایجاد می‌شود و بخشی از برنامه‌های رسانه ملی به آن اختصاص داده می‌شود و مردم بسیاری از راه‌های دور به تهران می‌آیند، البته در کنار آن برنامه‌های متعدد آموزشی، ‌همایش و نمایشگاه نیز برپا می‌شود. از طرفی همواره قرائت و حفظ قرآن می‌تواند مقدمه‌ای برای تدبر و تامل در کلام الله مجید باشد و در مسابقات قرآن بخش پژوهش هم داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها