عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد استعمال مواد دخانی را از عوامل موثر در بروز بسیاری از سرطانها عنوان کرد.
کد خبر: ۵۶۶۳۲۴
استعمال مواد دخانی عاملی موثر در بروز سرطان

به گزارش روز دوشنبه جام جم آنلاین از وزارت بهداشت، دکتر سید امیر آل داوود به مناسبت هفته بدون دخانیات (چهارم تا 10 خرداد) با اشاره به اینکه مصرف هر گونه دخانیات و به هر شکل از جمله قلیان، سیگار ، توتون، پیپ و دیگر مواد دخانی خطرناک و عوارض جدی بر سلامتی فرد می گذارد، اظهار داشت: استعمال دخانیات عامل موثر ابتلا به سرطان هایی از جمله مری، حنجره، کلیه، مثانه، حفره دهان، حلق، روده، معده، ریه و روده به شمار می رود.

رئیس بیمارستان امید مشهد با اشاره به اینکه باور عمومی بر این است که مصرف قلیان مضرات سیگار را ندارد، خاطرنشان کرد: خطرات و مضرات مصرف قلیان اگر بیشتر از سیگار نباشد کمتر نیست و در برخی از مواقع دیگر بیماری های ویروسی و عفونی را هم به دلیل استفاده مشترک برای مصرف کنندگان به همراه دارد.

عضو گروه رادیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سن استعمال دخانیات در کشور کاهش یافته است و  همچنین موارد ابتلا به سرطان رو به افزایش است، تصریح کرد:  اگر روزی در کشور فرا رسد که هیچ نوع ماده دخانی مصرف نشود میزان ابتلا به سرطان یک سوم در کشور کاهش می یابد.

دکتر آل داوود افزود: گسترش آگاهی جامعه و اطلاع رسانی در زمینه مضرات مواد دخانی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از بیماریهای ناشی از استعمال دخانیات است  و نیاز است که به طور جدی و علمی تر نسبت به این مقوله پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته مصرف سیگار در بانوان عملی قبیح به شمار می رفت در حالی که امروزه و به غلط این عمل، به صورت مد و یک وجهه اجتماعی برای آنان درآمده است، خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی های به عمل آمده بانوان با مصرف دخانیات بیشتر از مردان در معرض بیماری ها و سرطان قرار دارند.

رئیس بیمارستان امید مشهد با اشاره به اینکه افرادی که خود استعمال دخانیات ندارند اما در معرض دود آن قرار می گیرند نیز در معرض ابتلا به بیماریهای مختلف از جمله سرطان و قلبی و عروقی قرار دارند، تاکید کرد: افراد از استعمال دخانیات در فضاهای عمومی و محیط های بسته جدا خودداری کنند.

دکتر آل داوود افزود: پیشگیری از عوارض سوء استعمال دخانیات تنها برعهده وزارت بهداشت و یا دانشگاه علوم پزشکی نیست و تمامی دستگاه ها و گروه ها باید در زمینه فرهنگ سازی اجتناب از مصرف دخانیات تلاش کنند.

گفتنی است؛ چهارم تا دهم خرداد ماه هفته بدون دخانیات نام گذاری شده است، هر ساله به مناسبت این هفته اقدامات و فعالیتهایی برای ارتقای سطح آگاهی عمومی به ویژه در نسل نوجوانان، جوانان و زنان کشور که هدف اصلی کمپانی های تولید کننده محصولات دخانی هستند انجام می پذیرد به همین منظور شعار روز جهانی بدون دخانیات «تبلیغ، ‌ترویج و حمایت از دخانیات ممنوع» نام گذاری شده است.

عناوین این هفته عبارتند از: مهارت نه گفتن کودکان و نوجوانان، سدی در برابر ترویج دخانیات، رسالت رسانه ها و هنرمندان در منع تبلیغ و ترویج دخانیات،  ترویج قلیان تهدید جدی برای سلامت همگانی، ترفند صنایع دخانی، ترویج مصرف دخانیات در خانواده، تبلیغ، ترویج و حمایت از دخانیات ممنوع، رسالت قوای سه‌گانه در اجرای قانون جامع کنترل دخانیات و ارزش های دینی سدی در برابر تبلیغ، ترویج و حمایت از دخانیات است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها