موزه ها از جمله مکان هایی هستند که در حوزه گردشگری اهمیت فراوانی دارند. بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده در سال 2012 پنج موزه ای که در زیر به آنها اشاره شده جزو پر بازدیدترین موزه های جهان است.
کد خبر: ۵۶۵۳۱۲
پربازدیدترین موزه‌های جهان

موزه لوور: موزه لوور یکی از بزرگ‌ترین موزه‌ها و یادمانی تاریخی است. اصلی‌ترین دیدنی فرانسه در کنار رودخانه سن در محله (بخش) نخست پاریس واقع شده است. نزدیک 35 هزار شیء از دوران پیش از تاریخ تا قرن 21 در محیطی حدود 60 هزار متر به نمایش درآمده است. لوور با افزون بر هشت میلیون بازدید‌کننده در سال، پربازدیدترین موزه جهان است.

این موزه در کاخ لوور (که به عنوان دژ اواخر قرن دوازدهم میلادی تحت فرمان فیلیپ دوم ساخته شده بود) جای گرفته است. باقیمانده‌های دژ در زیرزمین موزه قابل مشاهده است. این ساختمان بارها گسترش یافته تا به کاخ لوور کنونی بدل شده است. در 1682 لویی چهاردهم کاخ ورسای را برای خانواده اش برگزید. لوور، اولین‌بار سال 1692 به منظور نمایش کلکسیون سلطنتی شامل مجموعه‌ای از مجسمه‌های آنتیک استفاده شد. طی انقلاب فرانسه، مجمع ملی فرمان داد لوور به عنوان موزه، شاهکارهای ملی را به نمایش بگذارد.

موزه در دهم آگوست 1793 با نمایش 537 نقاشی آغاز به کار کرد که بیشتر آنها آثار سلطنتی یا دارایی مصادره شده کلیسا بود. به سبب مشکلات ساختمانی، موزه از 1796 تا 1801 بسته ماند. کلکسیون‌ها در زمان ناپلئون افزایش یافت و لوور به موزه ناپلئون تغییر نام یافت. پس از شکست ناپلئون در واترلو، بسیاری از آثار توسط ارتش او مصادره شد تا به مالک اصلی‌اش بازگردانده شود.

مجموعه در طول پادشاهی لویی هجدهم و شارل دهم گسترش چندباره یافت. گنجینه لوور از انقلاب سوم به سبب اهدایی‌ها و هدیه‌ها رشد یافت. در آخرین تغییرات از سال 2008، مجموعه‌ها در هشت گروه دسته‌بندی شد؛ عتیقه‌های خاور نزدیک ‌ـ‌ یونانی، اتروسکان و عتیقه‌های رومی‌ ـ‌ هنر اسلامی،‌ پیکره‌،‌ هنرهای تزئینی،‌ نقاشی‌ها،‌ چاپ و طراحی.

موزه هنر متروپولیتن: موزه هنر متروپولیتن، در نیویورک‌سیتی واقع شده است. این موزه بزرگ‌ترین موزه ایالات متحده است که بیشترین کلکسیون‌های برجسته هنری را دارد و همواره در فهرست سه موزه بزرگ جهان قرار داشته است. مجموعه‌های دائم آن بیش از دو میلیون اثر نگهداری شده در 17 بخش را دربرمی گیرد؛ ساختمان اصلی ‌ـ ‌واقع در ضلع شرقی سنترال پارک در راستای موزه منهتن‌ ـ‌ یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های هنری جهان است. یک شعبه کوچک‌تر نیز در بخش شمالی منهتن دارد که هنر قرون وسطی را به نمایش می‌گذارد.در مجموعه دائم که به آن اشاره شد کارهایی موجود است از عهد عتیق و مصر باستان، نقاشی‌ها و پیکره‌هایی تقریبا از همه بزرگان اروپا و یک مجموعه آمریکایی کامل از هنر مدرن.

موزه متروپولیتن دارایی‌های گسترده‌ای از آفریقا، آسیا، اقیانوسیه، بیزانس و هنر اسلامی را دربردارد. این موزه همچنین مهد کلکسیون جامع ابزارآلات موسیقی، لباس‌های سنتی، لوازم تزئینی، سلاح‌ها و زره‌های عتیقه از سراسر جهان به شمار می‌آید. آثار شگفت‌آور بسیاری از قرن نخست روم تا طراحی مدرن آمریکایی برای همیشه در گالری‌های متروپولیتن خانه کرده‌ است. موزه هنر متروپولیتن در 1870 به دست گروهی شهروند آمریکایی بنیان گذاشته شد. این بنیانگذاران از تاجران، سرمایه‌گذاران، رهبران هنری و اندیشمندان زمان بودند؛ کسانی که می‌خواستند هنر و آموزش هنر را برای مردم آمریکا به ارمغان بیاورند.

از 2012 متروپولیتن محیطی 190 هزار متری را به خدمت گرفته است.

موزه بریتانیا: موزه بریتانیا در لندن با هشت میلیون اثر در میان بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین کلکسیون‌های موجود جای دارد و از همه قاره‌ها، داستان فرهنگ بشری از آغاز تاکنون را به تصویر می‌کشد و مستند می‌سازد.

موزه انگلستان بر پایه کلکسیون هانس سلون، فیزیکدان و دانشمند بنا شد. موزه، پانزدهم ژانویه 1759 برای عموم مردم گشایش یافت. گسترش موزه طی دو قرن و نیم به نوعی ردپای استعمار بریتانیا را نمایان می‌کند. وجود برخی اشیا در این گنجینه، حاشیه‌ها و انتقادات تندی را مبنی بر بازگردانی آنها به کشورهایشان به بار آورده است.

در 1997، وقتی کتابخانه بریتانیا به بخش جدید انتقال یافت، موزه بریتانیا بسیار ویژه شد، چراکه موزه بریتانیا، خانه آثار باستانی و کتابخانه ملی هم شده بود. این موزه چند بخشی نیست و تنها دارای یک دپارتمان است شامل فرهنگ، رسانه‌ها و ورزش. موزه بریتانیا همچون دیگر موزه‌های انگلستان هزینه ورودی ندارد.

موزه تیت: موزه تیت، یک گالری مدرن در لندن است. تیت، گالری ملی هنر مدرن بریتانیا و پرورنده گروه تیت است. (تیت بریتانیایی، تیت لیورپول، تیت آنلاین و...). این موزه با 4.7 میلیون بازدید‌کننده در سال پربازدیدترین گالری هنر مدرن در جهان است. تیت، نگاهدارنده هنر مدرن و معاصر جهانی است و از گنجینه‌های هنری بریتانیا محسوب می‌شود.

نشنال گالری: نشنال گالری، دیگر موزه هنر در لندن است که آغاز کار آن به سال 1824 میلادی برمی گردد. نشنال گالری مجموعه‌ای افزون بر 2300 نقاشی از میانه قرن 13میلادی تا 1900 را در بر دارد. برخلاف بیشتر موزه‌های اروپا، نشنال گالری یک نگارخانه هنر سلطنتی یا شاهانه نیست. قدمت این موزه برمی گردد به 1824 که دولت انگلستان به عنوان کارگزار بیمه و پشتیبان هنرها 38 تابلو نقاشی از میراث جان جولیوس انگراستین را خرید. پس از این نخستین خرید، گالری توسط گردانندگان اولیه‌اش افتتاح شد. میراث شخصی چارلز لاک ایستلیک، دو‌سوم مجموعه را دربر می‌گیرد.

این مجموعه در برابر بسیاری از گالری‌های ملی اروپا چندان بزرگ نیست، اما در حوزه خود جامع است. بیشتر پیشرفت‌های کلان در نقاشی غرب، از جوتو تا سزان با آثار شاخص‌شان در این گالری نشان داده شده است. گفتنی است این نگارخانه یکی از معدود گالری‌های ملی است که تمام آثارش همیشه نمایش داده می‌شود.

منبع: hoteliermiddleeast 
مترجم: پریا رحیمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها