دولت آمریکا در ساعات اولیه پس از اعلام نتیجه بررسی صلاحت های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1392، در واکنشی تلویحی به رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی اعلام کرد که انتخابات ایران را غیر آزاد می داند.
کد خبر: ۵۶۵۱۰۵
واکنش آمریکا به عدم احراز صلاحیت هاشمی و مشایی

به گزارش سایت ایران هسته ای به نقل از خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، یک دیپلمات آمریکایی سه شنبه (31 اردیبهشت 1391/ 21 می 2013) اعلام کرد هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران که ژوئن آینده برگزار می شود احتمالا از هیچ گونه مشروعیت مردمی برخوردار نیستند.

پاتریک ونترل سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه آمریکا در پیامی الکترونیکی به فرانس پرس گفت: «به نظر می رسد شورای نگهبان قانون اساسی غیر منتخب و غیر مسئول از طرف مردم ایران بر اساس انبوهی از شاخص ها صدها نامزد را رد صلاحیت کرده است».

مشایی و ماجرای عزل وزیر از کابینه

 محمد حسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع طلاب و روحانیون در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم در خصوص ماجرای عزلش از هیئت دولت اظهار داشت: در اولین جلسه هیئت دولت بعد از گذشت چندین روز از عمومی شدن نامه رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور در ابتدای جلسه در راستای توجیه حقانیت این انتصاب صحبت کرد و در همان جا هم عنوان کرد کسانی که با مشایی مخالفت می‌کنند با احمدی نژاد مخالف هستند که در این لحظه چند نفر دستشان را بالا بردند تا اعلام مخالفت کنند اما رئیس جهور گفت صحبت‌ها بماند آخر جلسه.

به گزارش مهر، صفار هرندی ادامه داد: در بین جلسه که فرصت استراحت بود با چندین نفر از اعضای هیئت دولت بحث کردیم که موجودیت دولت به تنفیذ رهبری است و حضور ما در این جایگاه با امضاء ایشان مشروعیت دارد و وقتی ایشان با این انتصاب مخالفت کردند ما حق نداریم که بنشینیم و نظاره گر باشیم.

وی اضافه کرد: به آقای ثمره و شیخ الاسلام پیام دادیم اگر مشایی در این جایگاه در جلسه حضور پیدا کند ما جلسه را ترک می‌کنیم که بعد از آن ما را عزل کردند.

وی گفت: وقتی دولت فهمید که با عزل من و آقای اژه‌ای دولت از نصاب خود می‌افتد از ما خواستند که همچنان به عنوان وزیر بمانیم و ما هم فهمیدیم که باید به دولت و نظام کمک کرد  و این درست نیست که دوباره کل دولت به مجلس برود تا اعتبارنامه وزرا به تصویب نمایندگان برسد و با این شرط موافقت کردم که برگردم که دیگر در جلسات شرکت نکنم و به وزارتخانه بازنگردم.

مشاور فرهنگی فرمانده سپاه گفت:عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: احمدی نژاد باید از عدم احراز صلاحیت مشایی توسط شورای نگهبان تبعیت کند و نمی‌توان از کسی که به او اعتماد شده و مسئولیت اداره کشور را بر عهده وی گذاشتند انتظار دیگری داشت.

بازتاب جهانی یک تصمیم

 اعلام اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت بطوری که اغلب آنها به پوشش رد صلاحیت آقایان هاشمی و مشایی پرداخته و مشکلاتی را که ممکن است رئیس جمهور آتی ایران با آنها دست به گریبان باشد برشمرده اند.

خبرگزاری رویترز در پوشش این خبر می نویسد : شورای نگهبان ایران دو نامزد مطرحی که شانس نسبتا بالایی در انتخابات خردادماه داشتند را رد صلاحیت کردند.

این خبرگزاری در ادامه به رد صلاحیت اکیر هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی اشاره کرده و مدعی شده که رد صلاحیت این دو می تواند منجر به وجود آمدن تنش هایی در داخل ایران شود.

رویترز در ادمه با اشاره به تائید صلاحیت هشت نفر از سوی شورای نگهبان می نویسد : هنوز مشخص نیست که کدامیک از این هشت نفر شانس بیشتری برای پیروزی دارند. اما به احتمال زیاد رقابت اصلی میان سعید جلیلی، علی اکبر ولایتی و محمد باقر قالیباف خواهد بود.

تحلیل نیویورک تایمز ازانتخابات ایران

نیویورک تایمز رد صلاحیت هاشمی و مشایی را به عنوان دو رد صلاحیت تاثیر گذار بر فرایند انتخابات ذکر می کند و در ادامه با اشاره به نام ها و مواضع هشت نامزد باقی مانده می نویسد: البته احتمال این مساله وجود دارد که با حکم حکومتی رهبر ایران یک یا دو نامزد رد صلاحیت شده به گردونه رقابت ها بازگردند.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا با انتشار گزارشی موضوع رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از حضور در رقابت های انتخاباتی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را مورد توجه قرار داده است.

به گزارش عصر ایران ، این روزنامه  می نویسد: تصمیم به رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی بسیاری از ایرانیان را در بهت و شوک فرو برد چون بیش از 70 درصد جمعیت ایران در دوره ای زندگی کرده اند که هاشمی در آن یکی از سران  اصلی حکومت بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
دانشجوی ایرانی
Netherlands
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
۰
۰
دولت آمریكا حق ندارد اظهارنظر كند ، ایران آزادترین و دموكرات ترین كشور جهان بر اساس مردم سالاری اسلامی است ، آزادی و دموكراسی ایران بر اساس اسلام است نه غرب .
یك مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
۰
۰
با سلام و دعای خیر خدمت دوستان هیچ احدی حق ندارد در سرنوشت ما ایرانیان دخالت داشته باشد نه امریكا و نه هیچ دولت دیگر .
محمد شعبانی خلیل اباد مشهد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
۰
۰
دولت آمریكا دولت مردمی نیست كه برای كشوری مثل ایران اسلامی نظربدهد،هدف آنها همان ایجاد تفرقه و ایجاداشوب است.
امیر
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
۰
۰
امریكا قصد دارد مسلمانان جهان اعم از شیعه وسنی رابجان هم بیندازدمردم باید هوشیار باشیم مرگ برآمریكا وصهیونیست
صمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
۰
۰
كاندیداهای رد صلاحیت شده با خویشتنداری و تمكین به قانون به ملت ایران و جهانیان درس دادند كه با هر پست مقام باید قانون مند باشند مثل بعضی ها قول غربی‌های وحشی را نخورند و خود و دیگران را ضایع نكنند درود بر سیاست مداران مطیع قانون
ا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
۰
۰
مرگ بر آمریكا
ایرانمهر
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
۰
۰
با سلام به دوستان عزیزم و ضمن اعلام موافقت كامل با نظر همه شما ، دخالت آمریكا در امور سیاسی وانتخاباتی و ... ایران عزیز ما همیشه وجود داشته چون ما برای آنها اهمیت زیادی داریم و بدون شك آنها از ما واهمه بسیار زیادی دارند. ای كاش بعضی از مسئولین بلند پایه و مقامات كشوری و سران احزاب و .... نیز همچون آقای هاشمی قانون مدار بوده و موجب از هم گسیختن وحدت و همدلی آحاد مردم و مسئولین نشوند ؛ تا به كوری چشم دشمنان انتخاباتی پرشور و حداكثری را خلق كنیم و همه و همه از رئیس جمهور منتخب و رهبری حمایت كنیم . زنده باد ایران و ایرانی
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها