این مجموعه روایتگر تاریخ از زبان سکه‌هاست. موزه پول، نخستین موزه تخصصی و دائم انواع سکه، اسکناس و نیز دیگر اوراق بهادار ایران است که تیر 76 در تهران آغاز به کار کرد. این موزه هم اینک در پارک ارم تهران واقع شده است و علاقه‌مندان می‌توانند تاریخ پیدایش پول در ایران و تغییرات آن را در دوره‌های مختلف تماشا کنند.
کد خبر: ۵۶۳۵۸۱
موزه (تماشاگه) پول

در این موزه، نخستین سکه‌های ایرانی که در دوره هخامنشیان به دستور داریوش اول ضرب شد، به نمایش در آمده تا گواهی باشد بر عظمت درایت ایرانیان.

در بخش‌های دیگر این موزه، سکه‌هایی مربوط به ساتراپ‌ها و امرای تابع هخامنشی با تصاویری هنرمندانه از ارابه و کشتی و... به نمایش گذاشته شده است. در این مجموعه، سکه‌هایی به چشم می‌خورد از اسکندر مقدونی، سلوکیان، پارتیان (اشکانیان) و ساسانیان؛ نمایشی از هنر و تاریخ نهفته در خطوط و تصاویر سکه‌ها و بی‌شک ستودنی و قابل تأمل.

در قسمت مهمی از موزه پول با سکه‌های اسلامی آشنا می‌شویم. سکه‌هایی از امویان، عباسیان، غزنویان، سلجوقیان و... که مروری بر تاریخ ورود و ظهور اسلام در ایران دارد موزه پول ضمن معرفی نخستین اسکناس‌های ایرانی منتشر شده در زمان ناصرالدین شاه قاجار تا نمونه اسکناس‌های رایج امروزی، اولین طرح اصلی چاپ اسکناس در ایران را نیز در اختیار دارد. در میان دیدنی‌های موزه پول اسکناسی از جنس طلا، کوچک‌ترین سکه با تاریخی کهن، سکه بهرام دوم همراه خانواده و سکه پوراندخت ساسانی نخستین شاه‌بانوی ایرانی خودنمایی می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها