والدین پسری با مشکل ذهنی کودک خود را به اورژانس آوردند. به علت بی‌قراری، وی را نزد روانپرشک برده بودند که دستور دارویی هالوپریدول برایش تجویز شده بود.
کد خبر: ۵۶۲۹۸۰
تب بدخیم دارویی

پزشک توصیه کرده بود در صورت بدتر‌شدن حال، تب، بی‌قراری و هر نشانه غیرطبیعی پسرشان را به بیمارستان برسانند.

پس از یک هفته از شروع درمان، بی‌قراری کودک دوباره شروع می‌شود. پدر کودک برای کاهش اضطراب یک قرص، اضافه بر دستور پزشک، به کودک می‌دهد پس از چند ساعت کودک آرام شده و به جایی خیره می‌شود. بدنش سفت و داغ می‌شود. کودک دچار اختلال بدخیم ناشی از داروهای ضدجنون شده بود.

داروهای ضدجنون داروهایی تخصصی است که عموما روانپزشکان یا متخصصان مغز و اعصاب برای کنترل بیماران بی‌قرار، مبتلایان به جنون، شیدایی و بسیاری از بیماری‌های روانی استفاده می‌کنند.

گاهی برای کنترل تهوع و سکسکه نیز از بعضی از این داروها استفاده می‌شود. داروهای رایج شامل هالوپریدول، کلرپرومازین، تیوریدازین، تری فلوپرازین، ترفنازین و کلوزاپین است.

اگر بنابر دستور پزشک از این داروها برای خود یا یکی از نزدیکان خود استفاده می‌کنید، لازم است به علائم خاصی در بیمار توجه کنید. با مشاهده این علائم لازم است بیمار با نظر پزشک انتقال داده شود تا بسرعت درمان لازم انجام شود.

انقباض در عضلات صورت مانند این‌که بیمار در حال شکلک درآوردن است، یکی از علائم اولیه محسوب می‌شود. نگاه ثابت به سمت بالا، بیرون آمدن زبان از دهان و بی‌حرکتی آن از نشانه‌های دیگر است. عده‌ای از مبتلایان دچار چرخش در گردن به یکسو یا خم شدن گردن به عقب می‌شوند.

این حالت به طور خاص در کودکان، بشدت برای والدین ترسناک است و تصور می‌کنند کودک‌شان فلج شده است و همین ترس باعث می‌شود بسرعت بیمار را به بیمارستان برسانند. احساس بی‌قراری در پاها و ناتوانی در نشستن از دیگر علائم عوارض این داروهاست. بیمار آرام و قرار ندارد و مدام راه می‌رود.

سفتی در اندام‌ها و تب از علائم بسیار مهم است. اگر این دو نشانه در فردی که از داروهای یاد شده مصرف می‌کند، دیده شد باید به صورت اورژانسی بیمار به اولین مرکز درمانی رسانده شود.

اگر درکنار این دو علامت ـ خواب‌آلودگی و بی‌قراری ـ خیره‌شدن نیز بروز کند احتمال اختلال بدخیم ناشی از داروهای ضدجنون بشدت افزایش می‌یابد. درمان در تمام موارد، قطع دارو و مراجعه به پزشک است.

گاهی با درمان در بیمارستان و بدون بستری، بیمار از شر علائم رهایی می‌یابد و گاهی با بروز اختلالاتی جدی‌تر، نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه است.

فراموش نکنید اگر بیماری روی داروهای اعصاب است هرگز دارویی به داروهایش بدون نظر پزشک اضافه نکنید. همچنین میزان داروی مصرفی بیمار تنها از سوی پزشک کم یا زیاد شود.

دکتر بهروز هاشمی - متخصص طب اورژانس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها