شصت و ششمین دوره جشنواره سینمایی کن در فرانسه در شرایطی فردا آغاز به کار می‌کند که سینمای ایران گرچه در بخش رقابتی به طور رسمی نماینده‌ای ندارد، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که در حاشیه جشنواره و بخش بازار آن نهادهای دولتی و خصوصی غرفه‌های متعددی را به عرضه آثار و تولیدات سینمای ایران اختصاص داده‌اند.
کد خبر: ۵۶۲۶۵۵
حضور گسترده ایران در بازار جشنواره کن

به گزارش جام‌جم، کن از فردا میزبان چهره‌های سرشناس سینمای جهان می‌شود و گمانه‌زنی‌ها برای فیلم‌ها و شخصیت‌هایی که شانس دریافت نخل طلای این دوره را دارند به اوج خودش رسیده است. ** نمایندگان ایران در بخش‌های مختلف کن

در شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن، فیلم «بیشتر از دو ساعت» ساخته علی عسگری نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی فیلم کوتاه خواهد بود.

9 اثر حاضر در بخش «فیلم کوتاه» از میان 3500 اثر ارسال شده از 132 کشور انتخاب شده‌اند و بهترین اثر این بخش در بیست و ششم می ‌(پنجم خرداد) سال جاری توسط جین کمپیون، رئیس هیات داوران بخش «فیلم کوتاه» معرفی می‌شود.

همچنین فیلم «دستنوشته‌ها نمی‌سوزند» ساخته محمد رسول‌اف در جشنواره کن امسال حضور دارد؛ البته درباره حضور نیافتن این فیلم در جشنواره کن شایعات فراوانی وجود داشت، اما این فیلم توانست موفق به حضور در بخش نوعی نگاه این جشنواره شود.

فیلم کوتاه «رویت» ساخته نوید دانش هم محصول دیگری است که از هنرمندان ایرانی به کن رسیده و در بخش فیلم‌های کوتاه دانشجویی (سینه فونداسیون) قرار گرفته است.

دانستن این موضوع جالب توجه خواهد بود که از میان ۱۵۵۰ فیلم ارسالی از ۲۷۷ مدرسه فیلمسازی در جهان، فقط ۱۸ اثر به بخش سینه فونداسیون جشنواره کن راه یافته‌اند.

سریال انیمیشن «آخرین فرستاده» داستان زندگی پیامبر اسلام (ص) به تهیه‌کنندگی داریوش دالوند و کارگردانی کیانوش دالوند هم در شصت و ششمین بازار فیلم کن عرضه می‌شود.

به گفته تهیه‌کننده این سریال، انیمیشن آخرین فرستاده نخستین حضور خود در بازار کن را تجربه می‌کند و قرار است در صورت خرید این سریال از سوی کشورهای مختلف بویژه کشورهای عربی در ایام ماه رمضان در شبکه‌های تلویزیونی به شکل همزمان نمایش داده شود.

این انیمیشن بر اساس تکنیک سه بعدی کامپیوتری ساخته شده و یک اثر بلند 572 دقیقه‌ای است که در 26 قسمت 22 دقیقه‌ای آماده نمایش شده است.

داستان سریال از عام‌الفیل آغاز می‌شود و بخشی هم به بررسی زندگی حضرت ابراهیم (ع) می‌پردازد و در ادامه تولد، زندگی و رحلت حضرت رسول (ص) را نشان می‌دهد.

در این سریال، مبعث حضرت رسول (ص)، هجرت، جنگ‌های مهم دوران پیامبر چون جنگ خندق و... بررسی می‌شود.

در واقع این انیمیشن روایت متفاوتی از داستان زندگی پیامبر اسلام است که از تکنیک سه‌بعدی در آن استفاده شده است، کورش برزگر فیلمنامه این اثر را بر مبنای کتاب فروغ‌ابدیت تألیف استاد جعفر سبحانی نوشته است.

سال گذشته هم فیلم سینمایی و انیمیشن رستم و سهراب با همین تهیه‌کننده و کارگردان در جشنواره فیلم‌کن مورد استقبال قرار گرفت.

«گذشته» اصغر فرهادی در بخش رقابتی

در بخش رقابتی فیلم سینمایی «گذشته» آخرین ساخته اصغر فرهادی هم حضور دارد. این فیلم جدیدترین ساخته‌ این فیلمساز کشورمان است که در آن «برنیس بژو» (بازیگر نامزد اسکار و گلدن‌گلوب و برنده‌ سزار)، «طاهر رحیم» (برنده جایزه سزار)، «علی مصفا» و «پائولین بورلت» مقابل دوربین رفته‌اند. این فیلم روز جمعه بیست و هفتم اردیبهشت به نمایش گذاشته می‌شود.

«گذشته» در کنار آثار کارگردان‌های برجسته‌ای چون رومن پولانسکی، برادران کوئن، استیون سودربرگ و پائولو سورنتینو نمایش داده می‌شود و جزو سه شانس نخست دریافت نخل طلای کن محسوب می‌شود.

از حوض نقاشی تا خسته نباشید

سهیل جهان‌بیگلری، مدیر سازمان توسعه سینمایی حوزه هنری از حضور مستقل حوزه هنری در بازار کن ۶۶ خبر داده است. به گفته او «حوض نقاشی، «خسته‌ نباشید»، «تاج محل» از تولیدات حوزه هنری و «بزرگ‌مرد کوچک» به همراه «سر به مهر» از تولیدات بخش خصوصی پنج فیلمی هستند که حوزه هنری اقدام به نمایش آنها در بازار فیلم کن خواهد کرد.حوزه هنری سال گذشته هم دو فیلم «یه حبه قند» و «بوسیدن روی ماه» را در بازار فیلم کن داشت که با استقبال روبه‌رو شدند.

«پله» در بازار کن

«پله» ستاره‌ اسطوره‌ای فوتبال جهان برای پیش‌فروش مستند زندگی‌اش راهی جشنواره کن می‌شود. بازار فیلم کن قرار است دومین اثر مستند از زندگی «پله»، ستاره‌ معروف فوتبال برزیل و جهان را در این رویداد سینمایی با حضور این فوتبالیست مطرح پیش‌فروش کند. مایکل زیمبالیست و جف زیمبالیست، کارگردانی این مستند را به عهده دارند و در این مستند چگونگی تبدیل شدن این کودک فقیر به یک فوتبالیست تاریخی و برنده سه جام جهانی فوتبال را به تصویر می‌کشند.

حضور عطاران در حاشیه کن

همچنین رسانه‌ها خبری را درباره تازه‌ترین کار رضا عطاران منتشر کرده‌اند که قرار است تصویربرداری آن در جشنواره کن آغاز شود. او در تازه‌ترین تجربه سینمایی‌اش قصد دارد فیلمی با عنوان «فرش قرمز» را کارگردانی کند که به لحاظ داستانی شباهت‌هایی به «تعطیلات مستر بین» ساخته استیو بندلاک دارد!

این فیلم که مقدمات ساخت آن در سکوت خبری انجام شده، هفته آینده در فرانسه کلید می‌خورد. نام موقت این فیلمنامه «فرش قرمز‌‌/‌‌red carpet» است که ظاهرا عطاران برای ساخت آن از اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد پروانه ویدئویی گرفته است. فیلم داستان مردی است که به عشق جشنواره کن و حضور در این جشنواره عازم فرانسه و درگیر اتفاقاتی می‌شود.

عطاران خود نقش اصلی مرد این فیلم را بازی می‌کند و گفته می‌شود نقش روبه‌روی او را یک بازیگر زن فرانسوی بازی می‌کند. بیشتر اتفاقات فیلم در حاشیه شصت و ششمین جشنواره کن رخ می‌دهد.

عرضه 2 فیلم مرکز گسترش

شفیع آقامحمدیان، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم با بیان این‌که نسبت به سال گذشته دستمان در کن پر نیست، گفت: اکنون دو فیلم سینمایی که آماده نمایش هستند به نام‌های «ساکن خانه‌‌های چوبی» و «راننده و روباه» انتخاب شده‌اند تا در بازار کن آنها را نمایش داده و بتوانیم بازاریابی مناسبی برای آنها صورت دهیم.

سفر اهالی رسانه و حاشیه‌ها

اوایل این هفته هم فهرست اسامی خبرنگاران اعزامی از سوی رسانه‌های مختلف به جشنواره کن اعلام شد که حاشیه‌های فراوانی داشت. در ادامه این حواشی بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد خبرنگاران را با هزینه رسانه‌ها یا هزینه شخصی خودشان به جشنواره فرستاده‌اند و مسئولان این بنیاد خودشان بودجه برای شرکت در جشنواره را ندارند. همچنین اعلام کردند که با صرفه‌جویی کامل به جشنواره می‌روند!

اما در اینجا پرسشی هم پیش می‌آید که اگر خبرنگاران با هزینه رسانه به جشنواره کن رفته‌اند، چرا این موضوع با مسئولان همه رسانه‌ها مطرح نشده است؟ و بیان این‌که خبرنگاران با هزینه شخصی خود به جشنواره رفته‌اند هم با توجه به شرایط مالی‌شان چندان قابل پذیرش نیست.

قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی حضور در بازار بین‌المللی فیلم کن را نشان از پویایی سینمای ایران دانست و تاکید کرد فارابی امسال با 9 فیلم از محصولات خود در این بازار شرکت می‌کند.

حسن نجاریان درباره حضور این نهاد سینمایی در بازار فیلم جشنواره کن در فرانسه به مهر گفت: ما مثل هر سال چتر سینمای ایران را در بازار کن برگزار می‌کنیم. امسال نیز در زیر این چتر اشراق فیلم، میلاد فیلم، آریا صنعت تخیل، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و بنیاد سینمایی فارابی به عرضه محصولات خود می‌پردازند.

وی افزود: امسال چند فیلم از فارابی با عنوان‌های «استرداد»، «فرزند چهارم»، «دربند»، «هیس، دخترها فریاد نمی‌زنند»، «گرداله» و...، مرکز گسترش با سه فیلم که از میان آنها می‌توان به «ساکن خانه چوبی» اشاره کرد و «حوض نقاشی» و «خسته نباشید» از حوزه هنری در این بازار معرفی و عرضه می‌شوند و ما برای این آثار نمایش‌هایی در نظر گرفته‌ایم.

نجاریان با اشاره به این‌که حضور در بازار بین‌المللی جشنواره کن ارتباطی با بخش رقابتی این رویداد ندارد، توضیح داد: در بازار فقط مذاکره با مدیران جشنواره‌های مختلف و معرفی فیلم‌ها صورت می‌گیرد. این‌که ما در جشنواره خارجی نماینده داشته باشیم یا نه هیچ ارتباطی با حضور در بازار ندارد.

این مدیر سینمایی تاکید کرد: ما نباید فرصت حضور در بازارهای بین‌المللی را از دست بدهیم. حضور ایران در این بازارها نشانه پویایی و زنده بودن سینمای ایران است و تاکید دارم این حضور باید مداوم باشد. خیلی‌ها از جمله رژیم صهیونیستی می‌خواهند ایران نباشد تا جای ما را در عرصه‌های بین‌المللی نیز بگیرند به همین دلیل تلاش می‌کنند نمایندگانی را از طرف خود برای چنین حضورهایی بفرستند در صورتی که خیلی زمان باید بگذرد تا آنها به سینمای ایران برسند.

تولیدات صدا و سیما در بازار کن

بسیاری از کارشناسان بازار فیلم کن را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازار فیلم جهان می‌دانند که بسیاری از تهیه‌کنندگان، بازاریاب‌ها و پخش‌کننده‌های فیلم از سراسر جهان برای خرید و فروش و گرفتن امتیاز پخش فیلم‌ها به این بازار می‌‌آیند.

چنگیز حسنی، مدیر رسانه بین‌الملل سیما هم از حضور پررنگ آثار سازمان صدا و سیما در بازار کن خبر داده است.

به گفته او فیلم سینمایی «تنهای تنهای تنها» احسان عبدی‌پور، «در انتظار معجزه» رسول صدرعاملی، «آسمان محبوب» داریوش مهرجویی، نامه‌های خیس مرجان اشرفی‌‌زاده، نسخه سینمایی فیلم «حجربن‌عدی» تاجبخش فنائیان، بانوی نیل فرج‌الله سلحشور همچنین فیلم‌های سینمایی انیمیشن «افسانه گوهران »، «لباسی برای مهمانی» و «نگین هفت دریا» از تولیدات مرکز صبا از جمله تولیداتی است که در بازار کن عرضه خواهد شد.

تعدادی از مجموعه‌های مستند تولیدی سازمان صدا و سیما مانند دیلمان، عروسی اقوام، البرز، زاگرس و تعدادی دیگر از برنامه‌های مستند هم در این جشنواره ارائه می‌شود.حسنی درباره سریال‌هایی که در بازار جشنواره کن و در غرفه صدا و سیما عرضه می‌شود، گفت: سریال‌های «کلاه پهلوی» و «آب پریا» (با زیرنویس انگلیسی) یوسف پیامبر (دوبله زبان انلگیسی) و بشارت منجی (دوبله زبان انگلیسی) در بازار عرضه می‌شود.

وی درباره تولید مشترک با کشورهای دیگر توضیح داد: علاوه بر پیگیری فروش و ارائه تولیدات در جشنواره کن تلاش می‌کنیم تا تولیدات مشترک با کشورهای دیگر میسر شود. پیش از این تجربه خوبی در تولید مشترک «طبیعت ایران» تولید مشترک ایران و شبکه rte (فرانسه) zdf (آلمان) صورت گرفت. امسال برای تولید مشترک پروژه‌های جدید مذاکرات نهایی انجام می‌شود. از جمله می‌توان به تولید مشترک «فرهنگ و طبیعت ایران» با شرکت oFF the fence هلند و «مراسم ازدواج اقوام ایرانی» با شرکت فرانسوی اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها