مدیرکل شیلات گیلان گفت: امسال سد سفیدرود منجیل از آب شرب خارج و برای اجرای پروژه پن‌کالچر «پرورش ماهی در محیط‌های محصور» برنامه‌ریزی می‌شود.
کد خبر: ۵۶۲۱۰۹
سد منجیل از آب شرب خارج می‌شود

حجت سعیدی امروز در گفت‌وگو با فارس در انزلی با اشاره به اینکه توسعه آبزی‌پروری از برنامه‌های مهم شیلات گیلان است، اظهار کرد: گیلان ظرفیت بسیار خوبی در این زمینه دارد.

وی با تصریح بر اینکه امسال سد منجیل از آب شرب خارج می‌شود، افزود: با خارج شدن سد سفیدرود از آب شرب، می‌توانیم برای توسعه پروژه پرورش ماهی در قفس و یا پن‌کالچر برنامه‌ریزی کنیم.

مدیرکل شیلات گیلان اهداف توسعه پرورش ماهی در قفس را ایجاد اشتغال مولد و پایدار، ساماندهی صیادان، حمایت و پشتیبانی از جامعه صیادی و کاهش فشار بر ذخایر عنوان کرد.

وی مزایای این طرح را عدم محدودیت آب و زمین، ارزآوری و صادرات ذکر کرد و متذکر شد: استفاده از آب دریای خزر در راستای توسعه آبزی‌پروری و توسعه صنایع جانبی است و می‌تواند پیام خوبی برای استان و کشور داشته باشد.

سعیدی درباره تفاوت قفس با پن‌کالچر اذعان کرد: قفس در عمق‌های بالای هشت متر نصب می‌شود و در محیط‌های بسته است اما پن‌کالچر در عمق پایین‌تر از هشت متر قرار می‌گیرد و در آب‌های کم‌عمق، آب‌بندان‌ها، تالاب‌ها و مخازن پشت سدها استفاده می‌شود و یکی از متداول‌ترین روش پرورش ماهی در دنیا است.

وی با بیان اینکه حدود 70 کشور دنیا از روش پن‌کالچر برای پرورش ماهی استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: چین با 21 درصد تولید در این زمینه رکورددار است.

سعیدی کاهش هزینه در تولید ماهی و کیفیت بالای این محصول دریایی را از جمله مزایای روش پن‌کالچر عنوان کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها