شهربازی قتلگاه نیست اگر مسئولانی باشند که بر ایمنی دستگاه‌هایش نظارت کنند، اما حالا که کسی متولی نظارت بر دستگاه‌ها نمی‌شود، حالا که هر سال دست کم یکی دو حادثه فجیع در شهربازی‌ها رخ می‌دهد عنوان قتلگاه،‌ به شهربازی‌ها می‌آید و اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند بعید نیست تا چند سال دیگر مردم پیش از رفتن به شهربازی، وصیت‌نامه بنویسند.
کد خبر: ۵۶۱۹۵۵
شهربازی می‌روید؟ وصیت‌نامه بنویسید

گمان می‌کنید سیاه‌نمایی کرده‌ایم؟ به حوادثی که در ادامه می‌آید نگاهی بیندازید. اینها همه حوادثی نیستند که در چند سال گذشته در شهربازی‌ها رخ داده‌ است بلکه فقط گزیده‌ای از آنهاست. شاید شما هم وقتی مجموع حوادث را خواندید، پیش از رفتن به شهربازی،‌ وصیت‌نامه‌ای....

مکان: شهربازی ائل گلی تبریز

زمان: اول آبان 1391

دو کشته و یک زخمی. جرم‌شان این بود که توی یکی از کابین‌های چرخ و فلک نشسته بودند تا پاییز ائل‌گلی را از آسمان تماشا کنند، اما کابین برگشت. زنی سی و هشت ساله از آن سقوط کرد و در دم جان باخت؛ مردی چهل و پنج ساله نیز بشدت زخمی شد، اما بخت با او هم یار نبود و در بیمارستان فوت کرد. در این حادثه فقط یکی از مجروح‌ها نجات یافت: او پسرکی چهارده ساله بود که میله چرخ و فلک را گرفت تا سقوط نکند و گرچه زخمی شد اما زنده ماند.غم‌انگیز اینجاست که هر سه حادثه دیده از اعضای یک خانواده بودند و گرچه مسئولان پس از این حادثه اعلام کردند تجهیزات شهربازی کاملا استاندارد بوده است، اما عقل سلیم می‌گوید کابین هیچ چرخ فلک استانداردی، دو کشته بر جای نمی‌گذارد!

مکان: شهربازی ائل گلی تبریز

زمان: 14 اردیبهشت 1392

برق‌ها رفت. همه جا تاریک شد. بچه‌های کوچک به گریه افتادند و بزرگ‌ترها گرچه تظاهر می‌کردند نترسیده‌اند، اما سکوت‌شان نشان می‌داد وحشت کرده‌اند. قطع برق زیاد طول نکشید و همین که آمد کفه‌های حامل استفاده‌کنندگان از دستگاه سقوط آزاد، با شتاب به پایین پرتاب شد و دو نفری که در دستگاه نشسته بودند هم همراه کفه‌ها سقوط کردند و با کوبیده‌شدن کفه‌ها روی سطح سیمانی دستگاه، بشدت مجروح شدند. این دو مصدوم، بیست و شش وسی و سه ساله، باجناق بودند و حالا علاوه بر درد شدید در ستون فقرات‌شان، خاطره‌ای مشترک و ترسناک هم برای تعریف‌کردن تا پایان عمر دارند.

در این حادثه مسئولان شهربازی به این نکته فکر نکرده بودند که اگر برق برود و ناگهان بیاید چه بلایی سر مردم وحشت زده‌ای که در ارتفاع چند ده متری زمین در دستگاه سقوط آزادگیر کرده بودند، می‌افتد!

مکان: شهربازی قم

زمان: ۳۰ شهریور ۱۳۹۰


دقت کرده‌اید که ترن‌های هوایی میان دستگاه‌های قاتل در شهربازی‌ها رکورددار شده‌اند؟ مثل ترن هوایی شهربازی قم که وقتی با 72 سرنشین سقوط کرد یک کشته و سه زخمی بر جای گذاشت. قربانی این حادثه پسری بیست و چهار ساله بود و جرمش فقط این بود که دلش می‌خواست هیجان را در شهربازی تجربه کند. نکته مهم این است که در این شهربازی، اورژانس مستقر نبود در حالی که شاید اگر اورژانس سریع‌تر می‌رسید او بر اثر شدت جراحات فوت نمی‌کرد.

مکان: شهر بازی اردبیل

زمان: 4 مرداد 1391


آن شب دستگاه رنجر شهربازی شورابیل به خودش گفت چرا دستگاه‌های دیگر در شهربازی‌های استان‌های دیگر این همه آدم می‌کشند و او بیکار مانده است و تا به حال حتی یک نفر را هم نکشته؟! این شد که وقتی مردم سوارش شدند دچار نقص فنی شد که حاصلش دو کشته و 12 نفر مجروح بود. جراحت‌های برخی از این مجروحان فجیع بود مثل کسی که ساق پایش وسط آهن پاره‌های دستگاه گیر کرد.

نکته تاسف‌انگیز این است که مردم پیش‌تر درباره نقص این دستگاه به مسئولان شهربازی شورابیل تذکر داده بودند، اما آنها تلاشی برای برطرف کردن نقص دستگاه‌ها نکرده بودند.

عجیب‌تر آن است که مسئولان پس از این جریان اعلام کردند قرار داد صاحب دستگاه رنجر تمام شده بود و او سر خود دستگاه را کار انداخته بود و این یعنی هیچ ناظری بر وضع شهربازی برای تامین امنیت مردم در آن لحظه وجود نداشت.

مکان: پارک ارم تهران

زمان: 24 شهریور 1391


به همین راحتی؟ حفاظ ایمنی زن جوانی که در پارک ارم سوار گردونه بزرگ بازی شده بود،‌ باز شد و او در لحظه‌ای که وسیله بازی در اوج چرخش بود، از بالاترین ارتفاع، به پایین سقوط کرد.

مصدوم این حادثه، بشدت دچار خونریزی شد و گرچه مردم تا زمان رسیدن اورژانس هرچه از کمک‌های اولیه می‌دانستند برایش انجام دادند، اما خونریزی شدید او ادامه پیدا کرد و وقتی او را به بیمارستان رسول اکرم(ص)‌ انتقال دادند به کما رفت.

شاهدان این حادثه چنان وحشت کردند که هیچ کس در آن لحظه به فکرش نرسید از مسئولان بپرسد چگونه قفل حفاظ ایمنی دستگاه، خود به خود باز شده است، اما به هر حال پرسش‌هایی در این زمینه پس از حادثه هم بی‌پاسخ ماند.

مکان: لوناپارک شیراز

زمان: 23 مرداد ۱۳۹۰


این حادثه شبیه یک کابوس است. فرض کنید در دستگاه سقوط آزاد شهربازی نشسته‌اید که ناگهان سیم بکسل حایلش پاره می‌شود و دستگاه با شتاب سقوط می‌کند و به زمین کوبیده می‌شود. چه اتفاقی برای ستون فقرات‌تان می‌افتد؟ پاسخ این پـــرسش را دختر 16شانزده ساله و پسر هفده​ساله شیرازی که از آن بالا به پایین پرتاب شدند بهتر از هر کس می‌دانند.

آنها از ناحیه کمر بشدت آسیب دیدند چراکه مسئولان شهربازی سیم بکسل دستگاه را بررسی نکرده بودند و خبر نداشتند که دستگاه استاندارد نیست.

مکان: شهربازی شاهین‌شهر

زمان: 5 فروردین 1389


هیچ کدام از آن 25 نفر مجروح شاهین‌شهری که پنجم فروردین 89 به شهربازی شاهین‌شهر رفته بودند، گمان نمی‌کردند غروب نشده سر از بیمارستان آیت‌الله کاشانی اصفهان درآورند. در این ماجرا شیلنگ روغن هیدرولیک دستگاه ماشین هوایی قطع شد، تعادل دستگاه به هم خورد و باعث شد کسانی که داخل آن بودند به بیرون پرتاب شوند و بشدت آسیب ببینند.

چهار نفر از این آسیب‌دیده‌ها سوری و برای تحصیل به کشورمان آمده بودند و تا لحظه‌ای که از دستگاه ترن هوایی به بیرون پرتاب شدند باور نمی‌کردند وسایل شهربازی ایرانی‌ها تا این حد ناایمن باشد!پس از این حادثه ماموران آتش‌نشانی اعلام کردند که وزن مسافران دستگاه، بیش از حد مجاز بود و از سوی دیگر در لحظه حادثه مسئول دستگاه مضطرب شده بود و نتوانسته بود دستگاه را نگه دارد تا از آسیب‌دیدن بیشتر مردم جلوگیری کند.

مکان: شهربازی تهرانپارس

زمان: 26 خرداد 1389


چه کسی فکر می‌کند سرسره بادی بی‌خطر‌ترین دستگاه شهربازی است؟ چهارده نفری که بیست و شش خرداد سال 89 با سرسره بادی شهربازی تهرانپارس مشغول بازی بودند احتمالا این طور فکر می‌کردند، اما سرسره بادی ثابت کرد دست کمی از بقیه دستگاه‌ها ندارد، چون ناگهان ترکید و باعث سقوط مردم از ارتفاع شد.

در این ماجرا هم اگر سرسره بادی بررسی می‌شد، حتما فرسودگی آن به چشم مسئولان می‌آمد و مانع بازی کودکان و بزرگسالان با آن می‌شدند.

مریم یوشی زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نرگس نادی
-
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
۰
۰
خیلی ترسناكه توبه كنم برم پارك

نیازمندی ها