علی‌اکبر اشعری رئیس پروژه باغ کتاب تهران گفت: این باغ به عنوان یک رقیب برای کتابفروشان تهران وارد نشده است بلکه تلاش دارد به رونق بخش کتاب‌فروشان بیفزاید.
کد خبر: ۵۶۱۴۸۳
باغ‌کتاب رقیب کتاب‌فروش‌های تهران نیست

 نشست باغ کتاب امروز با حضور حبیب‌الله حبیبی، علی‌اکبر اشعری و مصطفی رحماندوست در سرای اهل قلم بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حبیب‌الله حبیبی یکی از کارشناسان پروژه باغ کتاب، بیان داشت: سرانه مطالعه ایران نسبت به کشورهای چین و هند بهتر است چرا که ما بیشتر از وضعیت یک کشور به انتشار تعداد عناوین آنها می‌پردازیم.

وی با بیان اینکه در ایران به ازای هر سه ناشر یک کتاب‌فروشی وجود دارد، اضافه کرد: باغ کتاب ویترینی از آثار است و تلاش می‌کند تا کلیه منتشرات کشور را به معرض نمایش بگذارد. باغ کتاب طرح و اجرای شبکه ملی کتاب ایران را برعهده دارد که یکی از وظایف آن اتصال به کتابخانه‌های زنجیره‌ای تهران است.

وی افزود: باغ کتاب در نظر دارد تا خبرگزاری غیردولتی کتاب را تاسیس کند، همچنین با توجه به اینکه ویترین کتابفروشی‌های ما بسیار کوچک هستند باغ کتاب به تولیدات کشورمان کمک می‌کند تا آثار به خوبی رؤیت شود.

این کارشناس گفت: باغ کتاب در حوزه مصرف و افزایش سرانه مطالعه برنامه‌هایی را در خصوص ترغیب و تشویق مطالعه کتاب برنامه‌ریزی کرده است چرا که مهم‌ترین علل تأسیس باغ کتاب ایجاد یک جایگزین برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود.

در ادامه علی‌اکبر اشعری رئیس پروژه باغ کتاب تهران گفت: این باغ به عنوان یک رقیب برای کتابفروشان تهران داخل نشده است بلکه تلاش دارد به رونق بخش کتاب‌فروشان بیفزاید.

وی اضافه کرد: در حال راه‌اندازی شبکه‌ای هستیم که هر کتابفروش به این کتابخانه بپیوندد تا کاربر با وارد کردن نام کتاب بتواند به نزدیک‌ترین کتابفروشی که ان اثر در آن موجود، دسترسی داشته باشند. ایجاد این شبکه باعث مشارکت جدی همه کتابفروشان با باغ کتاب می‌شود.

وی ادامه داد: در باغ کتاب بیش از 70 نوع برنامه در بخش کودک و نوجوان برنامه‌ریزی شده است که یکی از آنها خرید و مطالعه کتاب است.

در پایان این مراسم مصطفی‌ رحماندوست مسئول بخش کودک و نوجوان پروژه باغ کتاب، اظهار داشت: آرزو دارم که به عنوان تحویل‌گیرنده این باغ یک کتابفروشی با کتابهای بسیار، محصولات بسیار و کمک آموزشی بسیار و تفریحات بسیار برای کودکان و نوجوانان ارائه شود.

وی اضافه کرد: ما در رتبه دهم از لحاظ تعداد عناوین در جهان هستیم که این آمار مربوط به یونسکو است اما باید بگویم توزیع کتاب اصلا خوب نیست به همین منظور باغ کتاب تلاش دارد تا همه کتاب‌های موجود کشور را در اختیار همه اقشار مختلف جامعه قرار دهد.

رحماندوست ادامه داد: علاوه بر بخش‌های، باغ کتاب بخشی را به کودک و نوجوان اختصاص داده است و مکانی را برای قصه‌گویی کودک قرار داده است. اگر سیستم صوتی ما صرف می‌کرد قطعا تیراژ کتاب بیشتر از اکنون بود. یعنی اگر توزیع کتاب همانند پخش خوراکی سودمند بود به همه نقاط کشور توزیع می‌شد. آرزو دارم تا کودکان و نوجوانان به همراه والدین خود برای تفریح و جایی که کتاب در آنجا ارائه می‌شود، حضور یابند.

رحماندوست عنوان کرد: در باغ کتاب یک سرمایه گذاری سنگین برای تولید مکان صورت گرفته که سرمایه‌گذار خصوصی آن را ندارد به همین منظور سرمایه گذار خصوصی می‌تواند به این مکان مراجعه و آثار خود را به مخاطب ارائه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها