پزشکان بیمارستان دانشگاه «زوریخ» از کشف یک عارضه گوارشی غیرعادی و بسیار نادر در یک زن 87 ساله سوئیسی خبر دادند که لوله مری او به هنگام بلع غذا، پیچ می‌خورد و این تغییر شکل عجیب با درد شدیدی همراه است.
کد خبر: ۵۶۱۳۹۴
کشف عارضه عجیب گوارشی در زن سوئیسی

این زن سالمند در هنگام بلعیدن غذا، درد شدیدی را در ناحیه قفسه سینه خود احساس می‌کند که علت آن پیچ خوردن لوله مری وی در حین قورت دادن غذا است.

وی که ظرف چند ماه گذشته وزن زیادی کم کرده به پزشکان گفته است که مدت کوتاهی پس از خوردن غذا در ناحیه قفسه سینه خود، اسپاسم‌های شدید و دردناکی را احساس می‌کند و این امر غذا خوردن را برای وی بسیار دشوار کرده است.

پزشکان پس از انجام آزمایش آندوسکوپی دریافتند که این بیمار وقتی غذا را قورت می‌دهد، مری‌اش به شکل مارپیچی درمی‌آید.

دکتر «لوک بیدرمان» از متخصصان گوارش این بیمارستان می‌گوید: هر چند این عارضه گوارشی بسیار غیرعادی است اما نمونه مشابه آن در سال 2003 میلادی در یک زن سالخورده 89 ساله نیز مشاهده شده بود که وی نیز همین مشکل را در لوله مری‌اش داشت.

پزشکان می‌گویند: علت ابتلا به این عارضه عجیب و غیرعادی، تغییر در شیوه انقباض عضلات مری است که از حالت طبیعی خارج می‌شود. در شرایط طبیعی، عضله مری پس از ورود غذا باید به نوبت از بالا به پایین منقبض شود تا غذا را به آرامی به معده برساند اما اگر تمام عضلات مری همزمان با هم منقبض شوند، فعالیت عضلات از حالت عادی خارج شده و مری در هنگام بلع، پیچ می‌خورد.

هر چند علت اصلی ابتلا به این عارضه هنوز معلوم نیست اما برخی متخصصان گوارش معتقدند که اختلال در رفلاکس مری – معده‌ای می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها