عضو شورایعالی نظام پزشکی کشور خبر داد:

تعطیلی 30درصد از مطب‌های دندانپزشکی شیراز

انبردست را بیاورید! یک نفر باید از پشت سر دو دست مراجعه‌کننده را بگیرد و مجبورش کند دهانش را باز نگه دارد. یکی هم باید باشد با پیشبندی چرک که بیاید و دندان دردناک را با انبر بگیرد و با رگ و ریشه از لثه بکشد بیرون؛ خیال می‌کنید دوره استفاده از این روش دندان کشیدن گذشته است؟
کد خبر: ۵۶۰۶۵۳
مردم زیر فشار گران‌شدن هزینه‌های دندانپزشکی

وقتی حدود 90 درصد هزینه‌های دندانپزشکی را مردم می‌پردازند و وقتی قیمت تجهیزات دندانپزشکی هفت هشت برابر شده و به جایی رسیده است که بیماری از قشر متوسط برای عصب‌کشی دندان باید تقریبا حدود نیمی از حقوقش را صرف کند، بعید نیست مردم بار دیگر به دوران دندان کشیدن با انبردست روبیاورند.

این اعداد و ارقام سیاه‌نمایی نیست، بلکه آماری است به روایت رضا حسین‌پور، معاون دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در نشست خبری‌ای که در آستانه پنجاه‌ و سومین کنگره بین‌المللی انجمن دندانپزشکی ایران برگزار شد.

هرچند در یک دهه اخیر شمار دانشگاه‌های دندانپزشکی سه‌برابر و شمار دندانپزشکان دو برابر شده است، اما سطح شاخص سلامت دندان و دهان مردم کشورمان براساس مستندات بالاتر نرفته است و به اعتقاد حسین‌پور، مقصر اصلی این وضع وزارت بهداشت و بیمه‌ها هستند.

قیمت‌های بالای خدمات دندانپزشکی

افزایش قیمت خدمات دندانپزشکی یکسان نیست، به طوری که برخی خدمات غیروابسته به مواد خارجی تقریبا 40 ـ 30 درصد رشد قیمت داشته است، اما قیمت خدمات وابسته به مواد خارجی همچون ایمپلنت، چند برابر شده که علت آن افزایش قیمت مواد وارداتی مورد استفاده است.

از سوی دیگر دندانپزشکان هزینه‌های یکسانی بابت خدمات مشابه نمی‌گیرند و بسته به این که یک پزشک در کدام نقطه از شهر مطب داشته باشد، قیمت خدماتش هم متفاوت است.

همچنین بیشتر دندانپزشکان تعرفه اعلام شده از سوی وزارت بهداشت برای خدماتشان را نرخ پایه می‌دانند و هزینه‌های مواد مصرفی و سرباری مثل آب و برق و گاز و دستمزد منشی را نیز به آن اضافه می‌کنند.

در جدولی که همراه این گزارش آمده است، هزینه‌های متوسط برخی خدمات دندانپزشکی در تهران قید شده است، اما به این نکته توجه داشته باشید که شمار زیادی از دندانپزشکان بویژه در مناطق شمال شهر، چند برابر این میانگین از بیماران هزینه می‌گیرند.

حسین‌پور درباره خدمات گران دندانپزشکی به مساله مهم‌تری نیز اشاره می‌کند. به اعتقاد او، با افزایش شمار دندانپزشکان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ها و شلوغ شدن بازار کار، برخی دندانپزشکان به سمت خدمات گران‌تر مانند ایمپلنت گرایش پیدا کرده‌اند و علاقه‌ای به ارائه خدمات پیشگیرانه و ارزان ندارند.

البته این تنها علتی نیست که رفتن به دندانپزشکی برای مردم گران تمام می‌شود و گروهی از دندانپزشکان هم که با بیماران، منصفانه رفتار می‌کنند، ناچار شده‌اند قیمت خدماتشان را افزایش دهند.

معاون دفتر بیمه‌های سلامت درباره علت این افزایش قیمت توضیح می‌دهد: هر چقدر قیمت تجهیزات دندانپزشکی بالا برود مسلما تعرفه‌ها نیز بالا می‌رود. در دو سال اخیر ما دو پیک افزایش تجهیزات داشته‌ایم که یک بار پس از تحریم که قیمت‌ها دو سه‌برابر بالا رفت و یک بار هم پس از بالا رفتن قیمت ارز که متاسفانه در نهایت با هفت هشت برابر افزایش قیمت مواجه بوده‌ایم.

دندان لق بیمه‌ها

به گفته معاون دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مردم در دسترسی به خدمات مشکل دارند و بنابراین یا پزشکان باید از هزینه دستمزد خود بگذرند یا مسئولان باید از راه پوشش بیمه‌ای و کاهش نرخ تجهیزات به مردم کمک کنند. با این حال حسین‌پور از همکاری بیمه‌ها ناامید است.

او در پاسخ به پرسش جام‌جم درباره این که بیمه‌ها تا چه‌حد خدمات دندانپزشکی را پوشش می‌دهند، توضیح می‌دهد: بیمه‌های پایه، خدمات پایه‌ای مانند کشیدن دندان، رادیوگرافی آن و ویزیت را پوشش می‌دهند که عملا هیچ تفاوتی با پوشش ندادن خدمات دندانپزشکی ندارد، چرا که 70 درصد مراجعات مردم به مطب‌های دندانپزشکی برای درمان ریشه و کار گذاشتن پروتزهای دندانی مانند روکش است.

بیمه‌های تکمیلی هم با بیماران مهربان نیستند و به گفته حسین‌پور، آنها هنوز به خدمات دندانپزشکی به عنوان خدماتی لوکس نگاه می‌کنند و برای مثال کاشتن دندانی را، جزو خدمات درمانی نمی‌دانند، در حالی که ثابت شده است مشکلات دندانی،‌ بیماری‌های قلبی ـ عروقی و حتی دیابت را تشدید می‌کند.

مردم از دندانپزشکی بیشتر از گذشته می‌ترسند

گرچه به گواه معاون دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وضع سلامت دهان و دندان مردم مطلوب نیست و طبیعتا این وضع باید باعث شود آنها بیشتر از گذشته به دندانپزشکان مراجعه کنند، اما هم‌اکنون خدمات دندانپزشکی در کشورمان،‌ پس از بستری و دارو پرهزینه‌ترین نوع خدمت محسوب می‌شود.

از آنجا که بیمه‌ها سهم اندکی از پرداخت این هزینه‌ها دارند و بخش عمده هزینه‌ها را مردم می‌پردازند، بیماران ترجیح می‌دهند درد را تاب بیاورند، اما به دندانپزشکی نروند و به همین علت شمار بیماران دندانپزشکان به گواه خودشان رشد چندانی ندارد، هرچند بیشتر مردم می‌دانند که بیماری‌های دندان پیشرفتی سریع دارد و هر چه بیماران در مراجعه به پزشک بیشتر درنگ کنند درمانشان سخت‌تر می‌شود و دندان‌هایشان بیشتر آسیب می‌بیند.

مریم یوشی‌زاده ‌- گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
۰
۰
چرا انقدر هزینه های دندان پزشكی بالا است؟من كه پول ندارم باید چی كار كنم؟

نیازمندی ها