وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز «نخستین نشست فرهنگی مقامات ارشد مجمع گفتگوی همکاری آسیا» در تهران و از فردا خبر داد و افزود: این اجلاس با شعار «آسیا کانون فرهنگ انسانی» برگزار می‌شود تا بگوییم ما منادی تفاهم و همگرایی و تعاملات فرهنگی هستیم.
کد خبر: ۵۶۰۴۳۸
برگزاری اجلاس وزاری فرهنگ کشورهای آسیایی

به گزارش روز دوشنبه جام جم آنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست رسانه‌ای سید محمد حسینی بعدازظهر امروز با موضوع اجلاس وزرای فرهنگ مجمع گفت‌‌وگوی همکاری آسیا (ACD) با حضور اصحاب رسانه در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برای نخستین بار است که افتخار میزبانی این نشست به تهران واگذار شده و سال قبل هند میزبانی را عهده‌دار بود.

وی درباره پیشینه این اجلاس، اظهارداشت: این مجموعه نشست‌ها نخستین بار در سال 2001 توسط تایلند مطرح شد و تاکنون وزرای خارجه 11 دور جلسه داشتند. در سال قبل هم کویت میزبان بود که آقای احمدی‌نژاد از کشورمان شرکت کردند و آنجا پیشنهاد شد که نخستین اجلاس وزرای فرهنگ به میزبانی در ایران برگزار شود و اعضا با آن موافقت کردند.

حضور وزرای فرهنگ هفت کشور آسیایی در تهران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز «نخستین نشست فرهنگی مقامات ارشد مجمع گفتگوی همکاری آسیا» در تهران و از فردا خبر داد و افزود: این اجلاس با شعار «آسیا، کانون فرهنگ انسانی» برگزار می‌شود و حاضران در این اجلاس فردا شب با رئیس‌جمهور کشورمان دیدار می‌کنند.

وی افزود: از 48 کشور آسیایی، 32 کشور عضو این مجمع هستند که نشان از ظرفیت بالای مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا دارد. بنابراین سعی داریم در تمام حوزه‌های فرهنگی و هنری پیشنهادیی داشته باشیم.

عضو کابینه دولت دهم خاطرنشان کرد: برخلاف خواست غربی‌ها که انزوای ایران را پیگیر هستند ما سعی کردیم فعالیت‌های فرهنگی برون مرزی را گسترش دهیم.

وزیر ارشاد تصریح کرد: تاکنون حضور هفت نفر از وزرای فرهنگی کشورهای عضو مجمع به قطعی شده است که عبارتند از: کویت، قطر، تاجیکستان، افغانستان، برونئی، فیلیپین و بنگلادش. مابقی کشورها با معاونان وزیر یا هیئت‌های فرهنگی حضور خواهند داشت که بیانگر رشد دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی است.

ریاست پروژه فرهنگی و آموزشی ACD با ایران است

حسینی با اشاره به محور گفت‌وگوهای اجلاس آسیا، افزود: تاکنون 20 پروژه در مجمع گفتگوی همکاری آسیا مطرح شده که ریاست پروژه فرهنگی و آموزشی به عهده جمهوری اسلامی ایران است. با شعار «آسیا، کانون فرهنگ انسانی» هم می‌خواهیم بگوییم ما منادی همکاری و تفاهم هستیم. ان‌شاء‌الله پروژه‌های مشترک فرهنگی را با کشورهای عضو مجمع کلید خواهیم زد تا درک عمیق‌تری از کشورمان میان کشورهای آسیایی حاصل شود.

عضو کابینه دولت دهم به پیشنهادی ایران برای ACD اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین آنها تبدیل شدن مجمع به «سازمان» است، همچنین ما آمادگی داریم در مقوله فرهنگ دبیر خانه دائمی تشکیل دهیم و این پیشنهاد را دنبال خواهیم کرد. ایده آژانس خبری ACD (مجمع گفتگوی همکاری آسیا) را نیز مطرح می‌کنیم. دو پیشنهاد هم درباره همکاری‌های دانشگاهی و تحقیقات علمی مطرح شده که قرار است کشورهای عضو مجمع روی آن فکر کنند.

دعوت از وزرای فرهنگ آسیا برای شرکت در نمایشگاه کتاب

وی درباره دیگر پیشنهادهای ارائه شده به مجمع گفت: سریلانکا پیشنهاد کرده یک مرکز مجازی برای به اشتراک گذاشتن تاریخ آسیا تأسیس شود که در نشست فردا پیگیری خواهد شد. همچنین معرفی و تجلیل از چهره‌های تاریخی آسیا از دیگر موارد مدنظر ACD هست انتشار مجموعه اشعار شعرای بزرگ کشورهای عضو ACD هم توسط هندوستان در حال پیگیری است.

حسینی خاطرنشان کرد: از هیات‌های آسیایی دعوت کرده‌ایم در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم شرکت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قرار است تا همگرایی بیشتری با هنرمندان داشته باشیم و به زودی وضعیت خانه سینما اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالات متعدد در خصوص وضعیت «خانه سینما» و اضافه شدن عنوان جمهوری اسلامی به آن، با بیان این مطلب، افزود: من در این خصوص با صراحت جواب می‌دهم اما باید خبر جدیدی باشد تا آن را مطرح کنیم. ما در این خصوص هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و بیشتر به خاطر مشغله کاری من بوده است. شب گذشته ساعت دو نیمه شب از سفر استانی برگشتم و دوباره عازم سفر خواهم بود.نگاه ما به این موضوع مثبت است و خواستیم اساسنامه قانونی باشد و کاری که می‌شود در چارچوب موازین قانونی باشد.

وزیر ارشاد در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ پیگیری تولیدات مشترک سینمایی در این اجلاس، اظهارداشت: ما ساخت فیلم مشترک را در برنامه داریم و آغاز هم کرده‌ایم و در آینده بیشتر هم خواهد شد اما این کار هزینه‌های زیادی دارد.

نایب رئیس شورای عالی سینما افزود: به زودی هفته فرهنگی در تایلند خواهیم داشت و تولید فیلم مشترکی درباره شیخ احمد قمی که فیلمنامه‌اش آماده است را در این کشور به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد.در این اجلاس ایجاد مرکز سینمایی و همچنین سازوکار در خصوص تعاملات سینمایی را بررسی می‌کنیم.

وی درباره توجه به موضوع بیداری اسلامی اظهارداشت: اقداماتی در این حوزه شده و غرفه‌ای نیز در نمایشگاه کتاب به این موضوع اختصاص پیدا کرده که دعوت می‌کنیم از آن بازدید شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره مشکلات به وجود آمده در افزایش هزینه حج تمتع کسانی که از گذشته ثبت نام کرده‌اند، خاطرنشان کرد: این بحث منحصر به حج نیست و در کالاهای دیگر هم که مربوط به ارز می‌شود‌، شاهد افزایش قیمت هستیم. مانند کتاب که به طبع بالا رفتن قیمت کاغذ افزایش قیمت داشته است.

وی افزود: برای حج هم تبادلات ارزی است و افزایش به وجود آمده طبیعی است. ما هم از این موضوع متاسف هستیم. حتی گفته شد که من در مقابل این مشکل لبخند زده‌ام در حالی که این حالت همیشگی من است.کسانی که مشرف نشدند این فرصت برایشان محفوظ است که سال بعد بروند. علما هم گفته‌اند اگر کسی استطاعت مالی ندارد،‌ نرود. این ثبت نام در گذشته انجام شده و تا افرادی که ثبت نام کردند و در نوبت بودند، نروند نمی‌توانیم افراد دیگری را ثبت نام کنیم.در این خصوص راه دیگری نداریم حتی نظر دادند که دولت از بیت المال تامین کند که این را پیشنهاد می‌کنیم اما اعتباراتی در این خصوص نداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فردا شب نشستی با رئیس جمهور خواهیم داشت و بعد اجلاس با حضور معاون اول‌ رئیس جمهور آغاز می‌شود.

حسینی با اشاره به تاریخچه‌ای از مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی خاطرنشان کرد: این مجمع با عنوان اختصاری ACD توسط نخست وزیر تایلند در سی و چهارمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای آ.سه.آن در سال 2001 پیشنهاد شد و تا کنون یازده دوره اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو برگزار شده است.

وی افزود: به دلیل حضور 32 کشور آسیایی،‌ در مقطع فعلی ACD فراگیرترین تشکیلات فرامنطقه‌ای است که تقریبا تمامی کشورهای آسیایی در آن عضویت داشته و کلیه سازمان‌های اقتصادی،‌ سیاسی‌، فرهنگی منطقه را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ با بیان اینکه تاکنون این اجلاس در پروژه‌های20 گانه مانند انرژی‌، فقرزدایی‌، کشاورزی‌، حمل و نقل،‌ بیوتکنولوژی‌، تجارت الکترونیک و... در کشورهای مختلف برگزار شده است‌، تاکید کرد: پروژه فرهنگی به ایران واگذار شده است و ما با محوریت فرهنگ میزبان این اجلاس با شعار «آسیا کانون تمدن انسانی» هستیم.

وی افزود: پتانسیل‌های متعددی را می‌توان در این اجلاس پیگیری کرد و ما نیز سعی کردیم در حوزه فرهنگ و هنر برنامه‌هایی از جمله تبادل فرهنگی بین غنی‌ترین کشورهای جهان از نظر فرهنگی‌، ظرفیت‌سازی در زمینه توسعه نیروی انسانی‌، استفاده از دوره‌های آموزشی در کشورهای دیگر‌، تسهیل‌، ارتباط مردم با مردم و ایجاد درک عمیق‌تر میان مردم منطقه آسیا، انتقال تکنولوژی‌، تبادل اطلاعات‌ آموزش و تحقیقات مشترک و تعریف و اجرای پروژه‌های مشترک فرهنگی داشته باشیم.

حسینی افزود: در نشست سال 90 سه کمیسیون فرهنگی را تشکیل دادیم و دستاوردهایی داشتیم. شرکت کنندگان در آن نشست در قالب سه کمیته کاری‌، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشورهای عضو در زمینه‌های مختلف فرهنگی را بررسی کردند و در زمینه همکاری در بخش‌های مطبوعات،‌ کتاب‌،‌ هنر‌، سینما و تولید فیلم و سریال‌های تلویزیونی‌، مردم شناسی‌، باستان شناسی‌، زنان‌، ایجاد اتاق‌های فرهنگ‌، خبرگزاری‌ و رادیو و تلویزیون توافقاتی حاصل شد.

وی با بیان اینکه در اجلاس پیشرو هم پیشنهاداتی خواهیم داشت‌، گفت: پیشنهاد اولمان این است که این مجمع به سازمان تبدیل شود و اعلام کردیم می‌توانیم دبیرخانه دائمی را تشکیل دهیم تا کارها اجرایی شود. ضمن اینکه پیشنهاد همکاری در زمینه اخبار و اطلاعات داریم و آمادگی پیگیری آن هستیم.

حسینی جمع‌آوری دایره‌المعارف بزرگ ACD و راه‌اندازی دایره المعارف فرهنگ آسیا‌ را از دیگر پیشنهادات برای این اجلاس برشمرد.

در این نشست، «غلامرضا منتظمی» دبیر اجرایی اجلاس وزرای فرهنگ مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا، محمدعلی منفرد رئیس حوزه وزارتی و «مجید صحاف» مشاور وزیر ارشاد و مدیر کل روابط عمومی وزارت ارشاد نیز حضور داشتند.

اجلاس وزرای فرهنگ که مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا سه‌شنبه 17 اردیبهشت در هتل آزادی افتتاح می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها