وزیر ارشاد در نمایی از دو کتاب با موضوع قیام 15 خرداد :

قیام 15 خرداد ناشی از غیرت دینی و روحیه مذهبی مردم بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رونمایی از دو کتاب با موضوع قیام 15 خرداد گفت: در سال 42 بین مردم انسجامی وجود نداشت و حرکتی که ایجاد شد ناشی از غیرت دینی و روحیه مذهبی آنها بود، آنان نمی خواستند و نمی توانستند چنین ذلتی را از سوی رژیم تحمل کنند.
کد خبر: ۵۵۹۴۷۳
قیام 15 خرداد ناشی از غیرت دینی و روحیه مذهبی مردم بود

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتاب «مبدا نهضت» به کوشش و قلم مجتبی سلطانی احمدی و «نامه نیمه خرداد» به قلم رحیم نیکبخت نگارش شده است که امروز (جمعه) با حضور سیدمحمد حسینی رونمایی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه رونمایی از این دو کتاب با موضوع 15 خرداد گفت: 52 محقق و نویسنده کار پژوهشی این آثار را انجام دادند که مرجع مناسبی برای مباحث قیام 15 خرداد است.

وی افزود: 50 سال از قیام 15 خرداد 42 می گذرد، از سفارشات امام راحل این بود که این روز بزرگ به فراموشی سپرده نشود چرا که نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت ایران به شمار می رود.

وی اظهارداشت: گروه های چپ و ملی گرا که با تمام وجود باور نداشتند اسلام می تواند منشا حرکت و تحول باشد و نظام اسلامی در راس امور قرار گیرد این قیام را همراهی نکردند و صفوف خود را جدا کرده و مردم را شورشی کور نامیدند.

حسینی توضیح داد: امام راحل تاکید کردند این روز مبدایی برای قیام و حرکت بود که ثمره آن خیزش مردم در 22 بهمن 57 بود.

وی ادامه داد: در سال 42 بین مردم انسجامی وجود نداشت و حرکتی که ایجاد شد ناشی از غیرت دینی و روحیه مذهبی آنها بود، آنان نمی خواستند و نمی توانستند چنین ذلتی را از سوی رژیم تحمل کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: رژیم شاه تصور می کرد می تواند هر اقدامی را انجام دهد چراکه مانعی در مقابل خود نمی دید، شخصیت هایی همچون آیت الله بروجردی که مرجع عام آن زمان بود در اویل دهه 40 از دنیا رفت. رژیم بی محابا اقدام می کرد و نمی دانست خداوند ذخیره ای را به نام امام خمینی (ره) دارد.

حسینی یادآور شد: این آثار تالیف شده خطاب به عموم مردم است و کسانی که می خواهند متوجه این واقعه تاریخی شوند می توانند از آن بهره بگیرند، ماهیت و ابعاد قیام، خاطرات زیبای آن و افراد نقش آفرین در قیام در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: در نوشته های جلال آل احمد آمده است روشنفکرانی که دغدغه مردم را ندارند و خود را تافته جدابافته می دانند و نگاه به غرب و شرق دارند، این افراد در ماجرای 15 خرداد از مردم کنار بودند و آل احمد آنها را هم نکوهش کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در هشت دفاع مقدس نیز افرادی به جای همراهی با مردم با دشمنان همراهی کردند، در همین ایام هم که ما تحت تحریم هستیم، آنها به جای همراهی اقدامات دشمن را توجیه می کنند.

حسینی اضافه کرد: برخی نظام اسلامی را به تنش زایی و این که با استکبار مدارا نمی کند، متهم می کنند از ابتدای پیروزی انقلاب ما هیچگاه خطر و تهدیدی برای دیگران نبودیم.

در این مراسم کتاب های مبدا نهضت (مجموعه مقالات قیام 15 خرداد) و نامه نیمه خرداد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسوولان فرهنگی و نویسندگان کتاب در سرای اهل قلم بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها