احمدی نژاد در همایش ملی شوراهای شهر و روستا مطرح کرد

ناخرسندی از یکی شدن انتخابات شوراها با ریاست جمهوری

رئیس جمهور با اظهار ناخرسندی از یکی شدن برگزاری انتخابات شوراها با ریاست جمهوری، تصریح کرد: دلیل برگزاری همزمان انتخابات، کاهش هزینه‌ها عنوان شد اما امروز هزینه‌هایی که برای برگزاری این دو انتخابات پیش بینی شده بیش از دو برابر هزینه‌ای است که در مجموع باید برای برگزاری مجزای این دو انتخابات هزینه می‌شد و آنچه به عنوان دلیل این تصمیم مطرح شد در عمل نقض گردید.
کد خبر: ۵۵۹۳۰۹
ناخرسندی از یکی شدن انتخابات شوراها با ریاست جمهوری

رئیس جمهور، شوراها را بستر و ساختاری بسیار مناسب برای فعال شدن اراده همگانی در اداره کشور دانست و گفت: شوراها پدیده‌ای مبارک است که باید برای نهادینه و فراگیر شدن آنها مراقبت‌های لازم صورت گیرد و خوب است به جایی برسیم که همه مردم، فرصت حضور در عرصه انتخابات شوراها را داشته باشند و از شوراها نیز باید مراقبت‌های لازم به عمل آید تا در جایگاه و مسیر مناسب خود حرکت کند.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری دکتر محمود احمدی نژاد ظهر امروز(پنجشنبه) در همایش ملی شوراهای اسلامی شهر و روستا اظهار داشت: سعادتمندی جوامع مرهون احساس مسئولیت و اقدام همگانی است و هر برنامه یا قانونی که منجر به حذف مردم از عرصه های تصمیم گیری و اجرا شود پیشاپیش محکوم به شکست است.

وی با تاکید بر اینکه همه مردم باید در عرصه های مختلف کشور فعال باشند، افزود: اگر اداره اقتصاد کشور در دست عده ای محدود قرار گیرد و بقیه بخواهند نان‌خور آنها باشند اقتصاد آن کشور موفق نخواهد بود و جامعه ای برخوردار از اقتصاد موفق است که آحاد آن در عرصه اقتصادی فعال باشند. در عرصه سیاست هم همین قاعده حاکم است و اگر فکر کنیم دولت یا یک گروه محدود می‌توانند کشور را اداره کنند اشتباه است و حتما چنین تفکری با شکست مواجه می‌شود.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه قاعده مذکور در عرصه فرهنگ نیز مصداق دارد، گفت: فرهنگ را نیز باید با حضور مردم اداره کرد چنانکه اگر در طول تاریخ و به ویژه 1400 سال گذشته مردم نسبت به عرصه فرهنگ احساس مسئولیت نداشتند چگونه امکان اداره و حفظ فرهنگ کشور وجود می‌داشت؟

رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ عرصه ای از مسئله مهم اداره کشور را نمی توان صرفا با تکیه بر یک عده محدود اداره نمود، تصریح کرد: بر اساس این کلام زیبا که «کُلّکُم راع و کُلّکُم مَسئولٌ» شوراها یک بستر و ساختار بسیار خوب و مناسب برای فعال شدن اراده همگانی در اداره کشور است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 3 دوره است که شوراها بطور منظم تشکیل شده و در چنین وسعت و سطحی از اختیار عمل، تجربه اداره کشور با کمک شوراها در کشورمان تجربه‌ای جدید و پدیده‌ای مبارک است و انصافا کارهای خوبی نیز انجام شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه شوراها بار عظیمی را در حوزه اداره شهرها و روستاها از دوش دولت برداشتند، گفت: دولت در کنار کارهای بزرگ ملی و بین‌المللی مجبور بود کارهای محدود و منطقه‌ای را نیز انجام دهد که پس از تشکیل شوراها این کارها به عهده آنان گذاشته شد و انصافا هم مردم و اعضای شوراها به خوبی از عهده اداره این کارها برآمده اند و در 3 دوره سپری شده از شوراها، شهرها و روستاهای کشور بسیار بهتر از قبل اداره شده اند که این محصول حضور مردم و شوراها در اداره کشور است.

وی اصل مهم در مراقبت از عملکرد صحیح شوراها را وجود قوانین شفاف عنوان کرد و اظهار داشت: قوانین نباید مشتبه بوده یا از تفکیک مرزها غفلت نماید، البته خود شوراها نیز باید از عملکرد خودشان مراقبت کنند.

احمدی نژاد ادامه داد: شوراها باید مراقب باشند در مسائل فرعی و جزئی درگیر نشوند که اگر چنین اتفاقی رخ دهد نخواهند توانست در حوزه عمل اصلی خود، نقش آفرینی کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه شوراها باید روی مسائل اصلی در اداره شهرها و روستاها متمرکز شوند، تصریح کرد: گاهی یک نظارت موثر می تواند هزینه‌ها را به شدت کاهش دهد. در همین تهران پروژه‌هایی انجام شده که 5 برابر هزینه واقعی برای آن هزینه شده است که به راحتی می‌توان آن را کاهش داد.

وی با بیان اینکه فرق است بین وقتی که جهت گیری مدیریت شوراها به سوی کاهش هزینه‌های مدیریت شهری و بهبود شرایط زندگی مردم باشد یا غیر این، خاطرنشان کرد: اگر اعضای هر دوره شوراها بر روی اجرای یک کار اساسی تمرکز کنند و آن را خوب انجام دهند همان یک کار می‌تواند پایه تحول آن شهر یا روستا باشد اما اگر توجه و تمرکز بر روی کارهای فرعی باشد نه کارهای فرعی تمام می شود و نه تحولی در زندگی مردم ایجاد می شود.

رئیس جمهور در ادامه اعضای شوراهای شهر و روستای استان تهران را مخاطب سخنان خود قرار داد و تاکید کرد: به دنبال تراز کردن حساب و کتابهای کلی باشید، بودجه ها را با دقت بیشتری تخصیص دهید و روی اقدامات مهم و بزرگ مثل بهبود کیفیت امور و کاهش بار از دوش مردم و بهینه انجام شدن کارها تمرکز کنید.

احمدی نژاد با بیان اینکه اقدامات خوب و مفید زیادی در شوراها انجام شده است، گفت: علیرغم همه اقدامات سازنده‌ای که از سوی شوراها صورت گرفته و برکاتی که برای مردم داشته اگر در گوشه‌ای خطایی از کسی سر بزند این مسئله بلافاصله به طور گسترده در جامعه منتشر می‌شود و این کار شیطان است چرا که نمی خواهد مردم کشور را اداره کنند.

وی افزود: با تشکیل شوراها یک شبکه بسیار گسترده متشکل از چند 10 هزار نفر از خود مردم در سراسر کشور ایجاد شده که خود مردم با تجمیع توان و امکانات، کارها را انجام می‌دهند و ای کاش به این شبکه بیشتر اعتماد کرد تا کارهای بیشتری را به آنها بسپاریم از جمله اینکه خودشان شهردار تعیین کنند، خودشان شهردار متخلف را محاکمه کنند و عزل و نصب‌ها به عهده خودشان باشد.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه‌ها، سرمایه گذاری‌ها و توزیع منابع و امکانات در روستاها با همت، همکاری و تلاش شوراها موفق به اجرا شد، اظهار داشت: دولت همواره پشتیبان شوراها بوده و خواهد بود.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اظهار ناخرسندی از یکی شدن برگزاری انتخابات شوراها با ریاست جمهوری، تصریح کرد: دلیل برگزاری همزمان انتخابات، کاهش هزینه‌ها عنوان شد اما امروز هزینه‌هایی که برای برگزاری این دو انتخابات پیش بینی شده بیش از دو برابر هزینه‌ای است که در مجموع باید برای برگزاری مجزای این دو انتخابات هزینه می‌شد و آنچه به عنوان دلیل این تصمیم مطرح شد در عمل نقض گردید.

وی ادامه داد: نباید انتخابات شوراها تحت‌الشعاع انتخاباتی دیگر مثل ریاست جمهوری که بسیار هم مهم است قرار گیرد. انتخابات شوراها در بعضی کشورها انتخابات حزبی است و مردم به یک حزب رأی می‌دهند اما در ایران مردم باید برای انتخابات شوراها لیستی 31 نفره را از بین شاید بیش از 1000 نفر پر کنند که کاری زمان‌بر است و اهمیت انتخابات همزمان ریاست جمهوری نیز بر سختی کار می‌افزاید.

رئیس جمهور تأکید کرد: انتخابات شوراها می‌توانست به صورت مستقل برگزار شود و خود یک صحنه باشکوه از حضور مردم باشد و نامزدها هم فرصت داشته باشند که برنامه‌های خود را سر فرصت و با دقت تشریح کنند.

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مناسبت‌های بسیار ارزشمند این هفته به روز شهادت شهید مطهری و نام‌گذاری آن به نام روز معلم گفت: اینکه چرا شهید مطهری در روند حرکت ملت ما تا این حد تاثیرگذار بوده و امام راحل آنقدر به ایشان اهتمام داشتند سوال بسیار مهمی است.

رئیس جمهور با طرح این سوالات که شهید مطهری که بود؟ چرا هنوز زنده است؟ و چرا روز شهادت او به نام روز معلم نامگذاری شد؟ خاطرنشان کرد: برای پاسخ به این سوال باید ابتدا به یک مطلب اساسی و پایه‌ای در عالم هستی بازگردیم و آن خود انسان است؛ انسان موضوع اصلی عالم است و خدا تمام عالم را خلق کرده تا در خدمت انسان باشد.

وی با بیان اینکه خدا برای انسان هم سعادت و هم شقاوت را قرار داده است، اظهار داشت: انسان می تواند به قله های سعادت صعود کند یا به حضیض شقاوت سقوط نماید.

رئیس جمهور تصریح کرد: نوع زندگی و جامعه ای که انسانها می سازند، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و روابط اجتماعی آن جامعه همه به نوع برداشت انسان از خود و تعریفی که از انسان دارد بازمی گردد؛ اگر انسان را موجودی مادی و لذت جو تعریف کنند جامعه به شکل خاصی بنا شده و اداره خواهد شد و اگر انسان در آن جامعه خداجو، کمال طلب، عدالت خواه و جاودانه فرض شود جامعه ای دیگر ساخته خواهد شد و رفتارش به گونه‌ای دیگر خواهد بود.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه تمام علوم رایج در حوزه های مختلف تابع تعریف انسان از خودش است، خاطرنشان کرد: شهید مطهری از حقیقت انسان، معرفت درست و کاملی به دست آورد و آن را به دیگران ارائه کرد. شهید مطهری معتقد بود انسان جلوه خدا در عالم هستی است و مرتبه و ارزش واقعی او در سایه اندیشه و انتخاب درست و آزاد و پایبندی به عدالت و عشق به دیگران در سطحی عالی و بلند شکوفا و متبلور می‌شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: شهید مطهری چنین باوری داشت و بر اساس آن عمل کرد، به همین دلیل شهید مطهری به انسانی بزرگ تبدیل شد، بزرگی نه به این معنا که به حکومت برسد و قوه قاهره داشته باشد بلکه به معنای تغییر دادن جریان زندگی و تاریخ، که شهید مطهری از آن برخوردار بود.

وی افزود: شهید مطهری معتقد بود انسان اندیشه، معرفت و فهم است و آنقدر برای انسانها ارزش قائل بود که با وجود آنکه بسیار مورد هجمه قرار گرفت اما یک کلمه به کسی توهین نکرد و آنقدر برای مخالفین خود احترام قائل بود که سخن آنها را بهتر از خودشان بیان می‌کرد چرا که نمی‌خواست بر آنها مسلط شده یا آنها را حذف کند بلکه معتقد بود باید هدایت شوند و از همین رو به معلم جامعه بشری تبدیل شد.

رئیس جمهور اظهار داشت: شهید مطهری معتقد بود که رد یک اندیشه باید با استدلال و در ضمن ارائه یک اندیشه برتر باشد و به همین خاطر والاترین اندیشه‌ها را ارائه کرد و هیچ اندیشه‌ای را منکوب نکرد چرا که معتقد بود انسان زمانی کمال می یابد که راه حق را انتخاب کند نه اینکه به او تحمیل شود.

احمدی نژاد با بیان اینکه مشکل امروز جامعه بشری نیز به فهم و دریافت آن از انسان باز می گردد، تصریح کرد: هر جامعه‌ای بسته به تعریفی که از انسان دارد مسیر زندگی خود را تعیین می کند.

وی با اشاره به هدف قرار دادن شهید مطهری از ناحیه سر، خاطرنشان کرد: این خیلی جالب است و نشان از عمق کینه غرق شدگان در حیوانیت نسبت به اندیشه های شهید مطهری دارد.

احمدی نژاد با بیان اینکه شهید مطهری درباره اقتصاد هم نظراتی داشت که به دلیل فقدان ظرفیت برای فهم و پذیرش آن جمع آوری شد، گفت: اگر دیدگاههای اجتماعی شهید مطهری در جامعه حاکم شود خیلی از ضوابط اجتماعی ما باید اصلاح شوند و البته امیدوارم که اندیشه ها و دیدگاههای ایشان در جامعه جاری شود.

در ابتدای این مراسم با حضور رئیس جمهور از خانواده شهید «حسینعلی کلهر» عضو شورای اسلامی روستای «بابا سلمان» در باغستان شهریار که از ابتدای تشکیل شوراها به فرمان امام راحل تا زمان شهادت در سال 66 عضو این شورا و منشاء خدمات بسیار بود، با اهدای لوح تقدیر شد. همچنین دو نفر از نمایندگان اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستاهای استان تهران با اهدای گل از دکتر احمدی‌نژاد تقدیر و تشکر کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها