انتشار تک‌آهنگ‌ها را می‌توان پدیده‌ای دانست که در فضای موسیقی کشور رو به گسترش است و هر روز بر تعداد خوانندگانی که این روش را برای ارائه اثرشان انتخاب می‌کنند، افزوده می‌شود.
کد خبر: ۵۵۸۶۲۵
گرایش خوانندگان به انتشار‌ «تک‌آهنگ»

روزگاری مردم عادت به شنیدن حداکثر یک یا دو قطعه موسیقی در صفحه گرامافون خود داشتند، اما با پیشرفت فناوری و رواج کاست و لوح فشرده، آلبوم‌های موسیقی فراگیر شد.

حالا به نظر می‌رسد گسترش اینترنت و به بازار آمدن پیشرفته‌ترین دستگاه‌های موسیقی موجی دوباره از انتشار تک‌آهنگ‌ها را رقم زده است که در کشور ما آرام‌آرام هم میان تولیدکنندگان موسیقی و هم مردم جایگاه خودش را پیدا کرده است.

به گزارش جام‌جم، روزبه‌روز تعداد تک‌آهنگ‌هایی که جسته و گریخته در فضای مجازی منتشر می‌شود، در حال افزایش است، این پدیده ابتدا بیشتر میان خوانندگان آن طرف آبی و به اصطلاح موسیقی لس‌آنجلسی مرسوم شد، اما این روزها خوانندگان داخلی و آنهایی که از مسیر رسمی و قانونی آثار خودشان را منتشر می‌کنند، هم معمولا تک‌آهنگ‌هایی را روی سایت‌های مختلف قرار می‌دهند تا مخاطبان موسیقی آنها را دانلود کنند و بشنوند حتی خوانندگان موسیقی سنتی هم این روزها به انتشار آثارشان در قالب تک‌آهنگ روی آورده‌اند.

زندگی در جهان تک‌آهنگ‌ها

در کشورهای غربی انتشار تک‌آهنگ‌ها رویه‌ای معمول در عرصه موسیقی محسوب می‌شود. آلن پارسونز که در موسیقی چهره جهانی و شناخته شده است، معتقد است که ما در دنیای تک‌آهنگ‌ها زندگی می‌کنیم.

چند ماه پیش بود که محسن یگانه، خواننده موفق موسیقی پاپ پس از انتشار آلبوم «حباب» اعلام کرد: «بعد از سه آلبوم که از من پخش شد، مطمئن باشید بعد از این دیگر تک‌آهنگ کار می‌کنم».

او تاکید کرد: ««حباب» آلبوم آخرم است، خداحافظی نمی‌کنم؛ اما دیگر آلبوم منتشر نخواهم کرد. شاید به این دلیل که وقت زیادی برای کارهایم می‌گذارم و موسیقی محدودتری به نسبت دیگران تولید می‌کنم.»

گروه آریان هم در اواخر سال گذشته یکی، دو تک‌آهنگ منتشر و سپس یک کنسرت رسمی هم برگزار کرد. مانی رهنما، علی لهراسبی و تعداد زیاد دیگری از خوانندگان هم تجربه انتشار تک‌آهنگ را داشته‌اند یا بسیاری از چهره‌ها و گروه‌ها مانند گروه آذری آراز، رضا یزدانی و محمد علیزاده هم در مناسبت‌های مختلف مانند زلزله آذربایجان برای بیان همدردی خودشان تک‌آهنگ‌هایی را منتشر کردند.

نقش سایت‌ها و فضای مجازی

سایت‌های مجاز و رسمی داخلی هم در این مدت در انتشار تک‌آهنگ‌ها نقش گسترده‌ای داشته‌اند. یکی از این سایت‌ها «موسیقی ایرانیان» نام دارد که به طور تقریبی هشت تک‌آهنگ را در ماه برای دانلود در اختیار مخاطبان موسیقی قرار می‌دهد.

ابراهیم مولایی، سردبیر این سایت درباره انتشار تک‌آهنگ‌ها به جام‌جم می‌گوید: انتشار آلبوم موسیقی برای خواننده‌ها به صرفه نیست. گرفتن مجوز برای یک آلبوم موسیقی هم کاری زمانبر است و خواننده یک آلبوم را با ده قطعه منتشر می‌کند و در شرایط فعلی برایش بازده مالی ندارد.

او ادامه می‌دهد: تک‌آهنگ‌ها علاوه بر این‌که گاهی بدون کسب مجوز هم می‌تواند منتشر شود، با هزینه کمی صدای خواننده را به گوش مخاطب می‌رساند. بنابر این خواننده‌ها ترجیح می‌دهند آثارشان را در قالب تک‌آهنگ‌ها منتشر کنند.

سردبیر سایت موسیقی ایرانیان در پاسخ به این پرسش که چگونه انتشار تک‌آهنگ‌ها به مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز ندارد هم می‌گوید: فقط تعدادی از خوانندگان مطرح هستند که برای انتشار تک‌آهنگ هایشان مجوز کسب می‌کنند. این افراد به دلیل این‌که می‌دانند ممکن است انتشار تک‌آهنگ بدون کسب مجوز موجب ممنوع‌الفعالیت شدن آنها بشود، برای انتشار کارشان مجوز می‌گیرند.

مولایی درباره تعداد دفعاتی که هر تک‌آهنگ دانلود می‌شود، می‌گوید: هر تک‌آهنگ به‌طور متوسط بیش از 4000 بار دانلود می‌شود و این آمار نشان می‌دهد بیشتر خواننده‌ها می‌توانند براحتی به هدفی که دارند نزدیک شوند و صدایشان را به مخاطبان موسیقی پاپ برسانند.

ترغیب مردم با انتشار تک‌آهنگ

او در پاسخ به این پرسش که خوانندگان مطرح چرا و به چه دلیل تک‌آهنگ منتشر می‌کنند، بیان می‌کند: این خواننده‌ها اغلب نزدیک به برگزاری کنسرت‌هایشان تک‌آهنگ منتشر می‌کنند تا به این طریق مردم را به حضور در کنسرتشان ترغیب کنند.

رضا مهدوی، کارشناس و ناشر موسیقی هم از موافقان انتشار تک‌آهنگ‌هاست. او به جام‌جم می‌گوید: در گذشته خوانندگان با گرامافون و صفحه مواجه بودند و نهایت زمانی که می‌توانستند برای کارهایشان در نظر بگیرند دو قطعه هفت دقیقه‌ای بود.

او ادامه می‌دهد: زمان کاری محدود بود و خواننده، آهنگساز و ترانه سرا خلاقیت بیشتری برای همین کارهای کوتاه به خرج می‌دادند و جان کارشان را در همین چند قطعه اجرا می‌کردند.

مهدوی می‌افزاید: از زمانی که کاست‌ها به میان آمد، شرکت‌ها برای این‌که یک کاست کامل را پر کنند آهنگساز و خواننده را مجبور کردند تا این زمان 14 دقیقه‌ای به 60 تا 90 دقیقه افزایش پیدا کند. همین موضوع موجب شد تا خوانندگان هم مجبور شوند به قول معروف در آلبومشان آب ببندند و کاست را هر طور هست پر کنند.

این کارشناس موسیقی ادامه می‌دهد: به همین دلیل است که در یک آلبوم که منتشر می‌شود، فقط چند قطعه قوی وجود دارد و دیگر قطعات چندان در ذهن مردم پررنگ نمی‌ماند.

مهدوی معتقد است: وقتی مردم از یک آلبوم موسیقی فقط چند قطعه آن را می‌پسندند، معلوم می‌شود که ذهن مردم در حال حرکت به همان سمت و سویی است که قبلا در موسیقی وجود داشته است. مردم تعداد کارهایی که از یک خواننده را دوست دارند روی یک لوح فشرده تکثیر می‌کنند یا با یک فلش با خود به داخل خودرویشان می‌برند. ما دقیقا در شرایطی هستیم که جامعه نیاز به انتشار برنامه‌ریزی شده تک‌آهنگ‌ها دارد.

نیاز به ساماندهی انتشار تک‌آهنگ‌ها

سود نداشتن انتشار تک‌آهنگ‌ها برای خواننده و مجموعه‌ای که او را همراهی کرده‌اند، نکته‌ای است که با مدیر نشر راوی آذر کیمیا ناشر حوزه موسیقی در میان می‌گذاریم. او می‌گوید: درست است که دانلود کردن تک‌آهنگ‌ها بازده مالی برای خواننده ندارد، اما مگر فروش آلبوم‌ها چقدر بازده دارد؟ آلبوم‌های موسیقی ‌اکنون براحتی قابل دانلود است، اما فکر می‌کنم اگر سایت‌ها برای دانلود تک‌آهنگ‌ها مبلغی را در نظر بگیرند، این عرصه هم ساماندهی شود و حتی موجب شناخت بیشتر مردم از موسیقی و خرید آلبوم کامل می‌شود.

زینب مرتضایی فرد - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها