سفیر و نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای در ژنو گفت: کشورهای دارنده سلاح های هسته ای باید تعهد الزام آور حقوقی در عدم حمله و یا تهدید حمله هسته ای به کشورهای فاقد سلاح های هسته ای بدهند.
کد خبر: ۵۵۷۷۰۲
کشورهای دارای سلاح هسته ای باید تعهد الزام آور بدهند

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر از ژنو دکتر علی اصغر سلطانیه در سخنرانی که در باره "تضمین امنیت هسته ای مبنی بر عدم استفاده و یا تهدید استفاده توسط کشورهای دارنده سلاح هسته ای علیه کشورهای فاقد سلاح های هسته ای " ایراد کرد ,گفت: این کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران علیرغم اینکه ان.پی.تی معاهده تبعیض آمیزی است با این انتظار به عضویت در   آمده اند که هرگز مورد حمله و یا تهدید توسط سلاح های هسته ای قرار نگیرند .

سلطانیه گفت: تخلفات آمریکا,انگلیس و فرانسه نسبت به تعهدات خود مطابق با معاهده ان.پی.تی بخصوص در رابطه با تهدید استفاده ,تخلفی آشکار محسوب می شود که غیرقابل تحمل است.

سفیر کشورمان از سوی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرد کمیته ای جهت تدوین سندی با الزامات حقوقی در این زمینه تهیه و به کنفرانس بازنگری در سال 2015ارائه گردد.

سلطانیه افزود: در واقع کشورهای فاقد سلاح های هسته ای با پیوستن به ان.پی.تی بخشی از امنیت ملی خود را در ازای امنیت جهانی مورد اغماض قرار داده اند ,لذا کشورهای دارنده سلاح های هسته ای موظف هستند ضمن اقدام عاجل در نابودی این سلاح ها به کشورهای فاقد سلاح های هسته ای تضمین لازم در عدم حمله یا تهدید به حمله بدهند.

نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای از روز دوشنبه  در ژنو آغاز و بمدت دو هفته ادامه دارد.

 علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی که برای شرکت در نشست کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای در ژنو حضور دارد , خبر خبرگزاری رویترز در رابطه با موضع اتحادیه عرب را تکذیب کرد.

خبرگزاری رویترز در خبری نوشت که "نماینده اتحادیه عرب در جلسه سازمان های غیردولتی (ان.جی.او) که در حاشیه نشست کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای در ژنو برگزار شده بود, موضع مشترکی با نماینده آمریکا در این خصوص که "مانع عاری سازی خاورمیانه از سلاح های هسته ای, فعالیت های هسته ای ایران و غنی سازی ایران است" داشت.

سفیر کشورمان در آژانس در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر درباره این خبر رویترز گفت : بنده در جلسه روز گذشته بودم, این چنین موردی صحت ندارد,این موضع آمریکا بود و مشاور وزیرخارجه آمریکا این صحبت ها را کرده و بنده هم پاسخ لازم را دادم.

سلطانیه افزود: نماینده اتحادیه عرب چنین موضوعی را مطرح نکرد, او اتفاقا با مروری بر وضع فعلی و انتقاد از تصمیم آمریکا در رابطه با تعویق کنفرانس خاورمیانه در سال گذشته به این مساله بصورت جدی پرداخت که کشورها باید به تعهدشان در سال 2010که در نیویورک بوده عمل کنند و تعویق این کنفرانس لطمه بزرگی به این فرآیند زده است.

سلطانیه گفت:در این زمینه باز هم تاکید می کنم , خوشبختانه در زمینه عاری سازی خاورمیانه, ایران و اتحادیه عرب موضع مشترک دارند و این شیطنت خبری به دلیل ناخرسندی آمریکا و اسراییل از وحدت موضع ایران و اتحادیه عرب می باشد.

سلطانیه افزود: بزرگترین مانع ایجاد خاورمیانه عاری سازی از سلاح های هسته ای , رژیم صهیونیستی است. در این کنفرانس همه شاهد بودند که عدم تحقق این موضوع مهم در چند دهه گذشته, رژیم صهیونیستی است که علاوه بر فعالیت ها ی تسلیحاتی و مخفیانه که تهدید بزرگی بر امنیت خاورمیانه است , به هیچ معاهده ای از جمله ان.پی.تی متعهد نیست و لذا ,مانع اصلی محسوب می شود.

ضمنا قرار است در روز جاری در خصوص موضوع "عاری سازی خاورمیانه" ,اتحادیه عرب و ایران کشورهای جنبش عدم تعهد را از آخرین وضعیت مطلع سازند.

نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای از روز دوشنبه  گذشته در ژنو آغاز و بمدت دو هفته ادامه دارد.

نخستین کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای ، پارسال در وین برگزار شد. این معاهده هر پنج سال یک بار بازنگری می شود و قبل از برگزاری کنفرانس بازنگری 2015میلادی، سه کمیته مقدماتی تشکیل می شود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها