کیسه هوا یا ایربگ ، وسیله امنیتی بسیار مفید، بخصوص در حوادث شدید جاده‌ای است که در اثر کاهش ناگهانی سرعت به دلیل فعال‌شدن گیرنده‌هایی در سپر خودرو فعال می‌شود.
کد خبر: ۵۵۶۹۰۵
حفظ امنیت با کیسه هوا

گاز تولیدی در مخزن باعث باد‌شدن کیسه هوا می‌شود که با سرعت بالایی از داخل فرمان یا داشبورد به‌سمت راننده یا سرنشین باز می‌شود. نشت همین گاز می‌تواند به سوختگی شیمیایی در پوست و چشم منجر شود.

بررسی‌های انجام شده طی تصادفات همراه با فعال شدن کیسه هوا نشان از بروز عوارضی در تعدادی از افراد داشته است. بررسی بیشتر نشان داده این عوارض در شرایط خاصی رخ می‌دهد.

با بررسی این موارد، دستورالعمل‌هایی برای کاهش این عوارض بیان شده است. در صورتی که از کیسه هوا در خودرو بهره می‌گیرید باید به این موارد دقت کنید:

1‌ ـ حتما کمربند ایمنی ببندید. کیسه هوا به تنهایی نه‌فقط مفید نیست، بلکه به دلیل حرکت سرنشین فاقد مهار، کمربند ایمنی می‌تواند باعث برخورد شدید بین فرد در حال حرکت به جلو و کیسه هوا در حال باز‌شدن بشود.

2 ـ تا حد ممکن بین خودتان و محل قرار‌گیری کیسه هوا فاصله بیندازید. هدف از نصب کیسه هوا ممانعت از برخورد شما با اجسام سخت درون خودرو است، اما سرعت بادشدن سریع کیسه هوا می‌تواند به فردی که نزدیک به فرمان یا داشبورد قرار دارد، آسیب برساند.

همین مسأله در افراد با قد بسیار کوتاه که برای دید بهتر صندلی را بسیار نزدیک به فرمان قرار می‌دهند، رخ می‌دهد.

3 ـ نشاندن طفل شیرخوار در صندلی‌های مخصوص این سنین ممکن است به آسیب گردن منجر بشود.

4 ـ کودکان را در صندلی جلو قرار ندهید. کودکان حین باد شدن کیسه هوا ممکن است دچار آسیب گردن شوند. علت این است که به دلیل باز شدن کیسه هوا از یک‌طرف و سر کودک که در سطح پایینی قرار دارد، ممکن است به حرکت رو به عقب گردن کودک در حین باز‌شدن کیسه هوای منجر شود.

5 ـ باید از خوردن و آشامیدن، مطالعه، سیگار‌ کشیدن و تمام شرایطی که در صورت باد‌شدن کیسه هوا می‌تواند شرایط خطرناکی برای فرد ایجاد کند، اجتناب کرد. زمانی که کیسه هوا فعال می‌شود، اگر جسمی جلوی شما باشد با شدت به سمت صورت شما پرتاب شده و می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

6ـ افرادی که به علت طبی یا برای محافظت چشم از آفتاب از عینک استفاده می‌کنند، نباید کیسه هوای خودرو را فعال کنند. شکستن شیشه عینک می‌تواند به چشم آسیب جدی برساند.

7 ـ هرگز کیسه هوا را پاره نکنید، زیرا باعث سوختگی در پوست و تحریک چشم می‌شود.

دکتر بهروز هاشمی - متخصص طب اورژانس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها