عضو شورای شهر تهران با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز و بالای چهار طبقه در تهران، گفت: اگر این ساخت و سازها ادامه پیدا کند، بنده خودم این ساختمانها را خراب خواهم کرد.
کد خبر: ۵۵۶۷۰۲
ساختمانهای بالای 4 طبقه را خراب می‌کنم

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در ابتدای پانصدو چهل و دومین جلسه شورا با اشاره به روز جهانی زمین پاک گفت: در کشور ما برای پاک نگهداشتن زمین و محیط زیست گام هایی برداشته شده و پیام هایی نیز به مردم در جهت سالم نگهداشتن محیط زیست داده شده است.

وی افزود: متاسفانه کشور ما جز کم بارش ترین کشورهاست و از سوی دیگر شاهد پدیده ریزگردها به عنوان هدیه ای از کشور های همسایه  هستیم  که اگر برای این مشکلات فکری نکنیم به طور قطع با مشکلات و آسیب های بسیاری مواجه خواهیم بود.

معصومه ابتکار نیز با اشاره به روز جهانی که به عنوان روز زمین پاک نامگذاری شده است، اظهارداشت: متأسفانه گرم شدن زمین خیلی جدی ادامه پیدا می‌کند و آسیب‌های زیادی را به طبیعت و دنیا می‌زند.

وی تصریح کرد: قانون جامع مدیریت پسماند قانون بسیار قوی است و اگر صحیح و درست اجرا شود می‌تواند مفید باشد.

ابتکار اضافه کرد: در قانون جامع مدیریت پسماند همه ابعاد پسماند خانگی، نخاله‌های ساختمانی و... پیش‌بینی شده است اگرچه آئین‌نامه‌های آن با تأخیر ابلاغ شده است ولی تلاش‌های زیادی در این زمینه شده است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران افزود: در شهر تهران برنامه جامع مدیریت پسماند که وارد پنجمین سال خود می‌شود دستاوردهای خوبی را داشته است و هم اکنون در مرکز آراد کوه بخش عظیمی از پسماندهای خانگی به صورت کمپوست درمی‌آیند.

عضو شورای شهر تهران با انتقاد از وضعیت نخاله‌های ساختمانی در تهران، اظهارداشت: در این زمینه باید برنامه‌های خوبی پیش‌بینی شود و مشکلات در این زمینه را حل و فصل کنیم.

وی در ادامه به پسماندهای بیمارستانی اشاره کرد و افزود: اگرچه در این زمینه تغییراتی صورت گرفته است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم که باید در این زمینه نیز شهرداری و وزارت بهداشت وظایف خود را انجام دهند.

ابتکار اظهار امیدواری کرد: شهروندان هر روز را، روز زمین پاک بدانند چرا که ما ایرانی‌ها سابقه فرهنگی، ایرانی - اسلامی زیادی را در این بخش داریم.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: در حال حاضر یک نگرانی نیز در بین نهادهای مدنی وجود دارد و آن هم اجازه بهره‌برداری از معادن حفاظت شده در تهران است که در این زمینه نیز امیدواریم تدابیر مناسبی از سوی دولت و مسئولان اندیشیده شود تا این معادن حفظ و مراقبت شوند.

در ادامه جلسه مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با اشاره به جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی در تهران، افزود: البته در این زمینه نیز بیمارستان‌ها و وزارت بهداشت تلاش‌های خوبی را کرده‌اند اما کافی نیست.

وی اظهار امیدواری کرد: با تلاش تمامی بخش‌ها بتوانیم آمادگی خوبی را در بخش پسماندها در بخش‌های مختلف داشته باشیم.

واگذاری اراضی سبز تهران به تعاونی مسکن توسط شهرداری

واگذاری اراضی پهنه سبز پایتخت در منطقه 5 به یک تعاونی مسکن و صدور پروانه برای ساخت 499 واحد مسکونی در این قطعه زمین، مخالفت جدی شورای شهر تهران را در پی داشت.

حمزه شکیب رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در ادامه جلسه شورا برای چندین بار در طول یک سال اخیر به ارائه گزارش تصویری و مفصلی از صدور پروانه برای ساخت و ساز در اراضی پهنه سبز پایتخت، پرداخت.

شکیب در این باره توضیح داد: در دهه هفتاد قطعه زمینی به تعاونی مسکن واگذار شد که 70 درصد آن باید توسط شهرداری به عنوان فضای سبز حفظ می‌شد و تنها در 30 درصد آن ساخت و ساز انجام می‌گرفت اما از آنجا که این قطعه زمین در پهنه (G111)پهنه سبز قرار دارد، از شهرداری درخواست کردیم که زمین دیگری را به آنها واگذار کند. به این ترتیب پرونده در آذرماه سال گذشته به کمیسیون ماده هفت رفت و در نهایت قطعه زمین دیگری به این تعاونی واگذار شد که البته بخش عمده این زمین هم جزو پهنه سبز بود.

شکیب افزود: در جلسه کمیسیون ماده هفت از شهردار منطقه پنج درخواست کردیم که زمین دیگری را که با پهنه سبز فاصله داشته باشد به این تعاونی واگذار کنند اما آنها اعلام کردند که زمین مناسب دیگری در اختیار ندارند. بر این اساس پروانه مسکونی برای ساخت و ساز در لبه این زمین که جزو پهنه مسکونی محسوب می‌شود و بین پهنه سبز و مسیر بزرگراهی محصور است صادر شده و قرار است 499 واحد مسکونی در این قطعه زمین بنا شود. این در حالی است که 300 اصله درخت در این زمین وجود دارد و ساخت و ساز انبوه در حاشیه آن موجب آسیب جدی به فضای سبز خواهد شد.

وی تاکید کرد: شهرداری زمین‌های بی شماری در اختیار دارد اما چرا باید زمین‌های مسئله‌دار را به تعاونی‌های مسکن واگذار کنند. طرح تفصیلی شهر تهران برای عموم مردم قابل دسترس است و اهالی از اینکه این قطعه زمین در پهنه G قرار دارد مطلع هستند و حق دارند که به این موضوع اعتراض کنند. ما هم به عنوان نمایندگان مردم نباید اجازه چنین ساخت و سازی را بدهیم.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری باید زمین‌های فضای سبز را که حق مردم است به آنها بازگرداند و ضرر و زیان تعاونی مسکن را هم بپردازد، افزود: برای یک بار هم که شده عامل صدور این پروانه باید در برابر این تصمیم خود پاسخگو باشد.

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران هم اظهارات شکیب را تایید کرد و افزود: از نظر شهرسازی ساخت شهرک مسکونی در جوار بزرگراه کار درستی نیست و می‌تواند مسئله ساز شود.

محمد تقوی معاون حقوقی شهردار تهران با بیان اینکه اراضی یاد شده پیش از ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران، رای کمیسیون ماده پنج داشته است و افزود: شهرداری منطقه پنج مستندات مربوط به این موضوع را جمع‌آوری و در جلسه‌ای به کمیسیون عمران ارائه خواهد کرد.

شکیب در این باره گفت: مصوبه کمیسیون ماده پنج مربوط به قطعه زمین اولی بود که در اختیار این تعاونی قرار گرفت و زمین جایگزین رای کمیسیون ماده پنج را ندارد.

پروین احمدی نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم با بیان اینکه در منطقه یک باغات در حال تخریب است و در تراکم صددرصدی ساخته می‌شود، افزود: تمام کوچه پس کوچه‌های خیابان باهنر و دربند و کل معابر منطقه یک به کارگاه ساختمانی تبدیل شده است.

چمران هم تشبیه شدن منطقه یک به کارگاه ساختمانی را تائید و تکرار کرد و افزود: من هم موردی را که ساخت‌وساز در صددرصد سطح اشغال در حال انجام است دیده‌ام و به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد.

ساخت هتل‌های 44 طبقه در حریم برج میلاد تهران اعتراض اعضا را در پی داشت

گودبرداری برای ساخت دو ساختمان متعلق به هتل در حریم برج میلاد تهران در حالی آغاز شده که اعضای شورای شهر تهران با این اقدام مخالفند و در جلسه امروز شورا، شهرداری را مکلف کردند که موقتا از ادامه عملیات عمرانی برای این پروژه جلوگیری کند.

ارائه گزارش درباره ساخت و ساز هتل در محوطه پیرامونی برج میلاد در دستورکار پانصد و چهل و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران بود که به دلیل نبودن قالیباف-شهردار تهران تقوی معاون حقوقی وی درخواست کرد که بررسی این موضوع به جلسه روز یکشنبه موکول شود تا شهردار تهران شخصا در این‌باره توضیح دهد.

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران ترجیح داد که در جلسه علنی شورا موضوع را طرح کند.

دانشجو توضیح داد: چندی پیش خبردار شدیم که شهرداری در حال اجرای پروژه‌ای در جوار برج میلاد است و از آنجا که هرگونه ساخت و ساز در حریم این برج باید به دقت مضاعفی به لحاظ معماری و حفظ نمای بصری انجام شود، از دست اندرکاران این پروژه دعوت کردیم که در کمیسیون عمران گزارشی ارائه کنند.

دانشجو با بیان اینکه در جلسه کمیسیون، سوالاتی مطرح شد که هنوز به آنها پاسخی داده نشده است، افزود: سوالاتی نظیر اینکه چرا در شهرداری تهران تمایل به بکارگیری مشاور خارجی در پروژه‌های مهم و شاخص پایتخت وجود دارد؟ اگرچه شهرداری معمولا یک شرکت ایرانی را هم در کنار مشاور خارجی قرار می‌دهد اما واقعیت این است که طراحان و مشاوران پروژه‌های بزر گ را اغلب از میان شرکت‌های خارجی انتخاب می‌کنند. کما اینکه در جریان پروژه تهرانسرای قرآن هم تذکر دادیم که مگر ما معمار ایرانی نداریم که برای چنین پروژه‌هایی به سراغ افراد خارجی می‌روید؟

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه به تشریح موضوعاتی که در جلسه کمیسیون عمران بر سر آن با شهرداری تفاهم شد پرداخت و افزود:‌ شهرداری قصد دارد در کنار برج میلاد دو ساختمان بلند مرتبه با ارتفاع بیش از 50 طبقه بسازد که این موضوع دید و نمای بصری برج را تخریب می‌کند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر شهرداری تهران تنها 30 درصد از سهام این پروژه را در اختیار داشت در حالی که شورای شهر تاکید داشت 51 درصد سهام باید در اختیار شهرداری بماند تا مدیریت این پروژه را نیز در اختیار داشته باشد چرا که در غیر این صورت سرمایه گذار پروژه را مدیریت می‌کرد.

دانشجو اظهارداشت: بروشوری طراحی کرده‌اند که نمای برج میلاد پس از ساخت این دو ساختمان را نشان می‌دهد در حالی که این بروشور تنها از یک زاویه عکاسی کرده است اما کسی تعهد نداده که برای همیشه از یک زاویه مشخص به برج میلاد نگاه کند! نمای بصری این برج از زاویه‌های دیگر تخریب می‌شود و با این حال دست اندر کاران این پروژه اصرار دارند که لطمه‌ای به این موضوع وارد نخواهد شد.

وی درباره طراحی معماری این ساختمان‌ها هم توضیح داد: کمیته معماری متشکل از سه معمار تشکیل داده بودند و طرح خود را در آن کمیته مصوب کردند در حالی که این طرح مصوب باید پیش از اجرا به شورای شهر بیاید.

دانشجو خاطرنشان کرد:‌ این نگرانی وجود دارد که گودبرداری وسیع دیگری در اطراف برج میلاد از نظر ظرفیت فنی، برج را دچار مشکل کند اما هنوز به نگرانی شورای شهر در این باره پاسخی نداده‌اند و نمی‌دانیم آیا ظرفیت تحمیل یک سازه حجیم و سنگین جدید در زمین‌های اطراف برج میلاد تهران وجود دارد؟هنگام مرمت برج آزادی هم شورای شهر نگرانی‌های زیادی داشت و اکنون می‌بینیم که این نگرانی‌ها بی مورد نبوده و مشکلات زیادی در آن وجود دارد.

این عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران تاکید کرد: در نهایت با شهرداری تهران توافق شد که پیشنهادهای مختلف درباره سازه، معماری، ارتفاع و مواردی از این دست را به کمیسیون عمران شورا ارائه کنند تا در نهایت نمایندگان مردم به این جمع بندی برسند که آیا هتل‌های یاد شده در این فضا قابلیت اجرا دارد یا خیر؟

وی یادآور شد: هم اکنون گودبرداری در کنار برج میلاد تهران آغاز شده و شهرداری توجیهاتی برای این اقدام خود مطرح می‌کند. شان جلسه اجازه نمی‌دهد که بیشتر از این برخی موارد را توضیح دهم. تنها به دوستان توصیه می‌کنم که سری به سایت‌های اینترنتی بزنند و ببینند که شمایلی که برای این ساختمان‌ها طراحی کرده‌اند چه اشکالاتی دارد. توصیه می‌کنم که از معماران کشور مشورت بگیرند تا بدانند طراحی معماری صورت گرفته برای این ساختمان‌ها چه معنایی می‌دهد.

دانشجو تاکید کرد: شهرداری باید شورا را به رسمیت بشناسد و به دنبال مدیریت شورایی باشد نه اینکه اگر یک نفر پیشنهادی را مطرح کرد، برای جلب نظر او نمایندگان مردم را کنار بگذارند.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: معماران جانباز از خانواده شهید و مسلمان در کشور بسیار است که شهرداری بتواند از نظر آنها استفاده کند.

رییس شورای شهر تهران هم با اعلام اینکه طی نامه‌ای نتایج توافق کمیسیون عمران و شهرداری درباره ساختمان‌های متعلق به هتل در اطراف برج میلاد را به قالیباف شهردار تهران اعلام کرده‌ایم، تاکید کرد: شهرداری باید فعلا کار اجرایی را در این اراضی متوقف کند تا اشکالات طراحی این ساختمان‌ها برطرف شود. کما اینکه حتی مشاوران شهرداری تهران هم این طرح را تایید نکرده‌اند اما گودبرداری آغاز شده است.

مهدی چمران یادآور شد: شورای شهر معتقد است که حتی سازمان انتقال خون هم باید به نقطه دیگر منتقل شود که آزادی عمل بیشتری در ساخت و ساز داشته باشد چرا که آنها هم اخیرا برای تکمیل ساختمان‌های خود کار اجرایی را آغاز کرده‌اند. مسئولان انتقال خون هم با این موضوع موافقند.

محمد تقوی معاون حقوقی شهردار تهران درخواست کرد که این قبیل موضوعات به صورت مکتوب و در قالب تذکر به شهرداری ارسال شود و اینگونه نباشد که بدون اطلاع شهرداری تذکری در برابر رسانه‌های جمعی به یک باره مطرح شود.

وی درباره برج میلاد هم توضیح داد: بر اساس استعلامی که هم اکنون گرفته‌ام، هیچ پروانه‌ای برای ساخت این هتل صادر نشده و به زودی مستندات خود را در جلسه ای که به این منظور برپا می‌شود ارائه خواهیم کرد.

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران هم در واکنش به اظهارات تقوی تاکید کرد:‌اعضای شورا تذکرات خود را در صحن مطرح می‌کنند که شهرداری ناچار به پیگیری شود.

وی افزود:‌ در جریان ساخت و ساز در اطراف برج میلاد هم ما پس از مشاهده دیوارکشی در این محدوده از ماجرا مطلع شدیم و تقاضا کردیم که نقشه های خود را ارائه کنند اما در حالی که شهرداری اعلام می‌کند پروانه‌ای صادر نکرده، گودبرداری آغاز شده است!

در نهایت مقرر شد که شهرداری تهران تا زمان ارائه مستندات خود به شورای شهر درباره این پروژه و جلب نظر کمیسیون عمران درباره ویژگی‌های مختلف طراحی معماری و سازه‌ای دو ساختمان متعلق به هتل در حریم برج میلاد تهران، از ادامه عملیات عمرانی در اراضی مجاور برج جلوگیری کند.

ساختمانهای بالای چهارطبقه را شخصاً خراب می‌کنم

عضو شورای شهرتهران با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز و بالای چهار طبقه در تهران، گفت: اگر این ساخت و سازها ادامه پیدا کند، بنده خودم این ساختمانها را خراب خواهم کرد.

عباس شیبانی با اشاره به ساخت و سازهای بالای چهار طبقه در تهران، افزود: شورای شهر به شهرداران مناطق ابلاغ کند که بیش از چهار طبقه پروانه و مجوز ساخت ندهند.

وی که از ساخت و سازهای بالای چهار طبقه بسیار نگران و دلگیر است، گفت: اگر این کار ادامه پیدا کند، من خودم این ساختمانها را خراب خواهم کرد.

شهرداری لیست املاک فروخته شده را به شورا ارائه کند

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به درخواست شورا از شهرداری مبنی بر ارائه لیست املاک فروخته شده، گفت: حدود سه ماه پیش شهرداری قول داده بود لیست املاک را بفرستد که هنوز این کار صورت نگرفته است.

حسن بیادی در جریان پانصد و چهل و دومین جلسه شورای شهر تهران و با گلایه از مسئولان شهرداری، اظهارداشت: حدود سه ماه پیش از شهرداری درخواست شد لیست املاک فروخته شده را به شورا بدهد که هنوز اتفاقی مهمی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی بیان داشت، دلیل عدم ارسال لیست املاک را نمی‌دانیم که امیدواریم هرچه زودتر مسئولان شهرداری به درخواست شورا توجه کنند.

بیادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاید این موضوع مطرح شود که با توجه به پایان فعالیت شورای سوم، مسئولان شهرداری هرکاری بخواهند می‌توانند انجام بدهند اما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که اعضای شورای شهر تا آخرین روز از فعالیت خود، همانند روز اول خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار خواهند داد.

وی درخصوص معاینه فنی اتوبوس‌ها و خطرات آن، اظهارداشت: در این زمینه هم پلیس و هم رانندگان ناراحتی‌هایی را دارند و افزایش زمان معاینه فنی از دو سال به پنج سال نیز مزید بر علت شد که به این مشکلات رسیدگی کنند.

بیادی با اشاره به کپسول‌های اتوبوس‌های گازسوز، خاطرنشان کرد: این کپسول‌ها برای رانندگان خطرناک هستند که امیدواریم تدابیر ویژه‌ای را در این زمینه از سوی مسئولان شهرداری شاهد باشیم.

در ادامه جلسه معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه سال 88-89 بازرسی هایی از سوی وزارت کشور و معاینه فنی کپسول‌های اتوبوس‌های گازسوز صورت گرفت، گفت: بعد از مدتی این کار متوقف شد و نگرانی‌هایی را نیز ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با تدابیر دولت، اقدامات خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی صورت گیرد و حمل و نقل عمومی پاکی داشته باشیم.

درادامه جلسه حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران در خصوص به تعویق افتادن ساخت ادامه بزرگراه یادگار امام انتقاد کرد و گفت: با توجه به اینکه شورای شهر تهران در بودجه سال 1392 مبلغ 50 میلیاردی تومان اعتبار برای ساخت ادامه این بزرگراه در نظر گرفته شده است اما متاسفانه هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است و مردم این محله دچار مشکل شده اند.

شکیب نیز با تاکید براینکه پروژه یادگار امام از پروژه های کلیدی شهر تهران است خاطر نشان کرد: این بزرگراه به دلیل شرایط خاص، با توجه به مسیر شمالی ـ جنوبی بودن آن بهتر است هر چه زودتر از بن بست خارج شود چرا که بار ترافیکی بالایی دارد و اتمام این پروژه می تواند مشکل ترافیک این منطقه را حل کند.

چمران با تایید سخنان اعضای شورای شهر اظهار کرد: دراین خصوص نامه ای به شهردار تهران نوشته ام و آنها نیز در پاسخ اعلام کرده اند که منتظر تملک پادگان «جی» هستند تا بتوانند هرچه سریعتر مسیر باقی مانده را باز و ادامه بزرگراه را تکمیل کنند.

دراین جلسه حسابرس شورای اسلامی شهرتهران گزارش عملکرد مالی شرکت های یادمان سازه ، خاکریز آب و شرکت واحد اتوبوسرانی را برای سال مالی منتهی به 1389 را قرائت و صورت های مالی این شرکت ها را از تمام جنبه ها با اهمیت طبق استاندارد های حسابداری به نحوه مطلوب اعلام کرد.

تونل رو باز راه آهن باعث جدایی محله شده است

شورایاران محله بلورسازی از منطقه 17 شهرداری تهران در جلسه امروز شورای شهر حضور داشتند ودبیر شورایاری این محله گزارشی از عملکرد شورایاران و نیازها و کمبودهای محله ارائه کرد.

علی اصغر محمدی دبیر شورایاری این محله احداث تونل رو باز راه آهن در این محله را باعث جدایی اهالی محل از یکدیگر دانست و از شورای شهر خواست تا پل های در فواصل نزدیک احداث شود تا اهالی بتوانند به راحتی در محله تردد کنند.

وی همچنین از شورای شهر تهران خواست تا مقاوم سازی و زیباسازی دو باب مدرسه و مساجد محل را در برنامه های خود قرار دهند.

دبیر شورایاری از متروکه ماندن 40 ساله فروشگاه قدس و کارخانه بلوار سازی در این محله انتقاد کرد و از اعضای شورا خواست تا برای این مشکل راح حلی بیندیشند.

وی همچنین معتقد است با توجه به اینکه کل محله بلوسازی جزء بافت فرسوده است اما بخشی از این محل جزء طرح فرسوده قرار دارد.

چمران نیز با تایید فرسوده بودن محله بلوسازی گفت: درباره وسعت بافت فرسوده تجدید نظر شده و به بافت فرسوده اضافه شده که باید دید به بافت فرسوده محله شما نیز اضافه شده است یا نه؟

رئیس شورای شهر تهران افزود: در مورد فروشگاه متروکه قدس و کارخانه بلوسازی نیز به شهردار منطقه اعلام کردیم که پیگیری کند و قرار شده است که نتیجه آن را به ما گزارش کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها