دلال‌ها یا خریداران خودرو هنگام خرید آن به نکات ریز و درشت زیادی دقت می‌کنند، آنها برای پایین آوردن قیمت به هر چیزی متوسل می‌شوند از خط و خش‌هایی که روی سپر اتومبیل افتاده تا رنگ‌شدگی قسمت‌های مختلف بدنه و یا زوزه کشیدن گیربکس یا دیفرانسیل اتومبیل.
کد خبر: ۵۵۲۹۹۳
یک خش ساده 200 هزار تومان

مرد جوانی که برای خرید اتومبیل به نمایشگاه آمده ابتدا به همه خودروهایی که در نمایشگاه چیده شده‌اند نگاهی می‌اندازد و قیمت هر کدام را از فروشنده می‌پرسد، وقتی چشمش خودروی پراید سفید رنگی را می‌گیرد با دقت و وسواس بیشتر آن را بررسی می‌کند، او به سراسر بدنه اتومبیل دست می‌کشد و با یک قطعه آهنربایی که کارشناسان برای مشخص شدن رنگ‌شدگی بدنه اتومبیل از آن استفاده می‌کنند گلگیرها، ستون و سقف خودرو را بررسی می‌کند بعد از این کار او روی دو زانو می‌نشیند تا زیر خودرو را هم نگاه کند بعد از این مرحله خریدار جوان از مرد نمایشگاه‌دار می‌خواهد اجازه بدهد او با خودرو دور بزند تا از سالم بودن فنی خودرو هم باخبر شود. این کارها را بیشتر خریداران خودرو انجام می‌دهند تا از سالم بودن ماشینی که قصد خریدش را دارند مطمئن شوند.

اول ظاهر

برخلاف این‌ که خیلی‌ها برای خرید خودرو ابتدا کیلومترشمار ماشین را نگاه می‌کنند تا بفهمند ماشین چقدر کار کرده، باسابقه‌های این کار می‌گویند دیدن کیلومترشمار نمی‌تواند دلیل خوبی برای سالم بودن ماشین باشد چرا که این روزها خیلی راحت می‌توان اعدادی را که کیلومترشمار ثبت کرده است، کم کرد.

یکی از نمایشگاه‌دار‌های خیابان انقلاب که خسروی نام دارد و مغازه‌اش نزدیک میدان امام حسین است، درباره نحوه کارشناسی قیمت خودرو‌های کار کرده می‌گوید: البته قیمت هر نوع اتومبیل فرق می‌کند نمی‌توان درباره همه مدل‌ها یک‌جور کارشناسی کرد و گفت مثلا اگر گلگیر تعویض شده باشد اینقدر از قیمت خودرو کم می‌شود، برای هر خودرو با توجه به قیمت آن افت قیمت در نظر گرفته می‌شود.

آقای نمایشگاه‌دار برای نمونه به خودروی پراید SX که قیمت مدل ساخت اسفند سال گذشته آن در بازار؟ حول و حوش 16 میلیون و 500 هزار تومان است اشاره می‌کند و می‌گوید: برای کارشناسی قیمت ما اول ظاهر اتومبیل را نگاه می‌کنیم اگر سالم و سر پا باشد قیمت زیادی از آن کم نمی‌کنیم چرا که ظاهر 50 درصد تاثیرگذار است.

به گفته خسروی درباره خودروی پراید باید به این نکته هم توجه کرد که مدل صبای این خودرو تا سال 89 چون ایربک و ترمزABS ندارد با بقیه مدل‌ها فرق می‌کند. این مدل اگر خوب و تمیز باشد حدود 10 میلیون و500 هزار تومان می‌ارزد.

از مدل تا تصادف

سال ساخت اتومبیل هم در قیمت‌گذاری خودروهای کارکرده تاثیرگذار است کارشناسان خودرو برای نمونه با توجه به سال ساخت اتومبیل بین یک تا دو میلیون تومان از قیمت خودرو کم می‌کنند، اما آنچه قیمت اتومبیل‌ها را خیلی پایین می‌آورد تصادف‌هایی است که اتومبیل تا به حال داشته است.

مرد نمایشگاه‌دار ادامه می‌دهد: هنگام خرید جلو، عقب و سقف خودرو را به دقت بررسی می‌کنیم، افراد باتجربه در نگاه اول می‌توانند بگویند کجای ماشین رنگ‌شدگی دارد. اگر ستون و سقف خودرو رنگ شده باشد بین چهار تا پنج میلیون تومان از قیمت ماشین می‌افتد.

اگر خودرو چپی باشد ماجرا فرق می‌کند چرا که هیچ نمایشگاه‌داری آن را نمی‌خرد، برای همین خودرو را باید به قیمت خیلی پایین به دلال‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند بفروشید.

آقای نمایشگاه‌دار می‌گوید رنگ‌شدگی گلگیر خودروی پراید بین 500 تا 600 هزار تومان از قیمت خودرو کم می‌کند.

چنانچه قصد فروش اتومبیل خود را دارید باید بدانید خریدار‌ها هنگام خرید به تمام قطعات و قسمت‌های خودرو کار دارند و با توجه به تمیزی و سالم بودن آنها برای خودرو قیمت مشخص می‌کنند.

به همین دلیل لاستیک و بیمه اتومبیل را نباید فراموش کنید چون لاستیک‌های فرسوده می‌تواند بین صد تا 400 هزار تومان قیمت خودروی شما را هنگام فروش پایین بیاورد.

نداشتن بیمه هم که مشخص است اما اگر به قول معروف کوپن‌های بیمه خودروی شما هم استفاده شده باشد بین 700 هزار تا یک میلیون تومان از قیمت ماشین کم می‌کند.

داشتن لوازم جانبی مانند دزدگیر و سیستم صوتی هم تا اندازه‌ای در افزایش قیمت خودرو نقش دارد، با توجه به قیمت این لوازم جانبی در بازار کارشناسان مقداری قیمت خودرو را بالا می‌برند.

یکی دیگر از نمایشگاه‌داران خیابان هفده شهریور که مرد میانسالی است درباره خرید و فروش خودرو در این منطقه می‌گوید: نمایشگاه‌داران خیابان هفده شهریور بیشتر در کار خرید و فروش خودروهای کارکرده بودند، اما الان هشت ماه است که دیگر کاسبی ما حسابی کساد شده است. از وقتی خیابان اینجا را سنگفرش کرده‌اند دیگر برای نمایشگاه‌داران اینجا اوضاع خراب شده است.

او ادامه می‌دهد: برای کارشناسی قیمت ما به قطعات خودرو نگاه می‌کنیم، اما بیشتر سالم بودن اتاق تاثیرگذار است. یک اتاق خوب یا بد می‌تواند تا پنج میلیون تومان قیمت خودرو را بالا و پایین کند.

به گفته مرد میانسال سالم بودن شاسی اتومبیل هم تاثیر زیادی در قیمت خودرو دارد.

آقای نمایشگاه‌دار به چند خط که روی بدنه یک پراید افتاده است اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر بخواهیم به دلیل این خط‌های سطحی که بر اثر ساییده شدن دسته فرمان موتور روی بدنه پراید افتاده است قیمت خودرو را کم کنیم باید چیزی حدود 200 هزار تومان از قیمت این ماشین کم کنیم. البته کارشناسان به نکات فنی هم توجه می‌کنند.

برای نمونه اگر موتور خودرو بخار کند یعنی کمپرس داشته باشد برای خودروی پراید آنها حدود 300 هزار تومان از قیمت ماشین کم می‌کنند یا اگر گیربکس خودرو زوزه بکشد حدود 300 هزار تومان باید قیمت را پایین آورد، داشبورد سالم و شکسته هم حدود 150 هزار تومان قیمت را بالا و پایین می‌کند.

اگر تصمیم دارید خودروی خود را برای فروش به نمایشگاه ببرید ابتدا دقت کنید که نمایشگاه جواز کسب داشته باشد. آنها وظیفه دارند جواز کسب خود را در محلی که مشتری‌ها بتوانند ببینند نصب کنند. نمایشگاه‌دارها ممکن است خودشان خودروی شما را بخرند یا این‌ که آن را برای شما بفروشند و کمیسیون بگیرند.

فرهاد بیاتی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
جواد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
۴
۹
بنگاهی هیچوقت ضرر نمی كند هنگام خرید ماشین بد است هنگام فرو ش ماشین خانم دكتر بوده
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها