مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران با اشاره به نقش پررنگ فشار خون در مرگ و میر بر اثر بیماری های قلبی و عروقی در کشور و جهان خواستار توجه بیشتر شهروندان به این مساله و جدی گرفتن فشار خون شد.
کد خبر: ۵۵۲۸۱۹
فشار خون را جدی بگیرید

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، محمدمهدی گلمکانی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از عملکرد اداره سلامت شهرداری، گفت: هر ساله 8.5 میلیون نفر در سراسر جهان به خاطر فشار خون قربانی می شوند. در ایران نیز از هر پنج نفر یک نفر به فشار خون مبتلاست اما فقط 50 درصد مبتلایان در ایران از داشتن فشار خون مطلع هستند. از این تعداد هم فقط نیمی از آن ها برای کنترل فشار خود دارو مصرف می کنند.

وی افزود: به همین مناسبت شعار امسال ما جدی گرفتن فشار خون است. در هفته سلامت برنامه هایی در دهکده های سلامت مناطق 22 گانه تهران برگزار می شود. براساس دوره های آموزشی بالغ بر سه هزار اجرا در این مناطق خواهیم داشت و پایگاه سلامت نیز در نماز جمعه این هفته مستقر خواهد شد.

در ادامه دکتر زالی، استاد دانشگاه با بیان اینکه در کشور ما 75 درصد مبتلایان به فشار خون در مدار درمانی قرار نگرفته اند، اظهارداشت: بالغ بر 370 مرگ روزانه در کشور داریم که 90 درصد آن به خاطر بیماری های قلبی و عروقی است از این میزان 50 درصد ناشی از فشار خون است. امروزه سیمای مرگ در کشورمان در حال تغییر است و بیماری های قلبی و عروقی، حوادث و سرطان در صدر فهرست عوامل مرگ قرار دارند.

وی افزود: در سال حماسه سیاسی و اقتصادی انسان سالم محور توسعه است که باید به آن توجه شود. فعالیت ورزشی مرتب و منظم، اصلاح سبک زندگی، مصرف میوه و سبزیجات، بهره گیری از طب سنتی و... می تواند بیماری های غیر واگیر را کنترل کند و در کاهش بیماری های قلبی و عروقی و به ویژه فشار خون تاثیر به سزایی داشته باشد.

زالی همچنین گفت: ناهمگونی بسیاری در بین مناطق تهران از نظر عدالت در سلامت و شاخص های آن دیده می شود و وضعیت مناطق در این زمینه بسیار متغییر است برخلاف آن که در افکار عمومی می شنویم کلان شهر تهران در بسیاری از زمینه ها و به ویژه سلامت نیازمند فعالیت های جدی و مستمر است.

در جلسه امروز پزشکان سلامت منطقه 12 حضور داشتند و فشار خون حاضران را در صورت تمایل کنترل می کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها