گروه ادیب پا به پای موسیقی پاپ مخاطبانش را به وجد آورد

محمد معتمدی روی صحنه درخشید

دومین شب از بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با به روی صحنه رفتن 14 اجرای مختلف برگزار شد که ضمن رضایت نسبی مخاطبان از اکثر این اجراها، 3 گروه«ادیب»، «ارکستر آی سو» و «رسیتال پیانو» به عنوان ستارگان شب دوم جشنواره مطرح شدند.
کد خبر: ۵۴۱۱۸۲
محمد معتمدی  روی صحنه درخشید

گروه موسیقی ایرانی«ادیب» به سرپرستی و خوانندگی محمد معتمدی در حالی شب گذشته از ساعت 21 در تالار وحدت به روی صحنه رفت که این اجرا مورد تحسین اهالی موسیقی حاضر در سالن قرار گرفت.
با اینکه محمد معتمدی ظرف یک سال گذشته کم سر و صدا تر از سایر خوانندگان هم نسلش حرکت کرده بود اما اجرای شب گذشته گروه«ادیب» نشان داد که او طی این مدت سخت مشغول تلاش برای ارتقاء سطح کیفی کارش بوده است.
گروه ادیب در این اجرا معتمدی با نوازندگانی چون هادی آذر پیرا(نوازنده تار و سه تار) و احمد مستنبط(تنبک)به روی صحنه آمد که پیش از این همگی در مکتب خانه میرزا عبدالله زیر نظر محمدرضا لطفی دوره هایی را پشت سر گذاشته بودند و پس وقفه ای کوتاه با تشکیل گروهی جدید سعی در ارائه نگاهی جدی به موضوع موسیقی ایرانی و آواز داشته باشند.
بخش اول این برنامه در فضای دلنشین«اصفهان» تدارک دیده شده بود که با تکنوازی و همنوازی سه تار و تنبک در کنار آواز محمد معتمدی به اجرا در آمد. در بخش دوم برنامه نیز هوشمند عبادی(نوازنده نی) و محمدباقر زینالی(عود) به گروه اضافه شدند تا کمی رنگ صوتی گروه نیز نسبت به بخش اول برنامه تغییر کرده باشد.
هر چند فرم اجرای گروه ادیب فرمی سنتی در موسیقی ایرانی محسوب می شود اما معتمدی و همراهانش در این اجرا تکیه بسیار ویژه ای بر روی شعر و موسیقی درونی کلام در اجرای آوازها داشتند؛ این تکیه البته در تنظیم و پرداخت تصانیف نیز به شکل قابل توجهی خود نمایی می کرد و اجرای قابل تامل خواننده در بخش های مختلف برنامه، حاضران را در بسیاری از مواقع به تحسین واداشت.

یکی دیگر از اجراهای درخشان شب گذشته جشنواره موسیقی فجر به اجرای ارکستر آی سو به رهبری کریستیان شولتس اختصاص داشت که این برنامه از ساعت 30/18 در تالار وحدت به روی صحنه رفت. ارکستر آی سو که ارکستری ایرانی اتریشی محسوب می شود در این برنامه«سمفونی 9» از دورژاک، «چهار قطعه برای ارکستر» اثر حامی حقیقی، «سوئیت دریای سیاه» از کریستیان شولتس، «پانیس آنجلیکوس» اثر سزار فرانک و آخرین رکوئیم ساخته موتزارت را به اجرا در آورد.
هر چند هسته اصلی این گروه را نوازندگان جوان و دانشجویان موسیقی تشکیل می دادند، اما اجرای موفق این ارکستر موجب جلب رضایت مخاطبان موسیقی کلاسیک جشنواره شد به طوری که پس از پایان اجرای این ارکستر، حاضران در سالن برای دقایقی به تشویق اعضای آن پرداختند.
از دیگر اجراهای پر طرفدار«رالف فان رات» پیانیست شهیر هلندی بود که از ساعت 21 در تالار رودکی به روی صحنه رفت. رالف فان رات در این برنامه که به عنوان«رسیتال پیانو» برگزار می شد قطعاتی از کلود دبوسی، جوپ فرانسیس و علیرضا مشایخی، چارلز کوچلینی و کلود دبوسی برای حاضران اجرا شد که مورد توجه حاضران قرار گرفت.
فان رات ده‌ها جایزه‌ ملی و بین‌المللی در حوزه‌ نوازندگی پیانو به‌دست آورده و در کنار ارکسترهای بزرگی چون ارکستر فیلارمونیک روتردام، ارکستر لندن سیمفونیتا، اکستر فیلارمونیک رادیو هلند، ارکستر سمفونیک رادیو فرانکفورت، ارکستر سمفونیک آرهوس، ارکستر فیلارمونیک دورتموند و همراه با رهبران مشهوری چون جو آن فاله‌تا، والری گرجیف، اتو تاوسک، دیوید رابرتسون تکنوازی کرده است.
همین مسابقه کاری و البته توانایی او باعث شده بود تا مخاطبان جدی تر موسیقی این فرصت را برای دیدن اجرای زنده فان رات از دست ندهند و در نهایت با رضایت کامل از اجرای این پیانیست شهیر هلندی سالن رودکی را ترک کنند.
برج میلاد نیز شب گذشته، ساعات شلوغی را پشت سر گذاشت که طی آن رضا یزدانی و بابک جهانبخش به ترتیب در سئانس های 30/18 و 30/21 کنسرت های بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر را در سالن همایش های برج میلاد برگزار کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها