تشییع جنازه مهدیه الهی قمشه ای برگزار شد

سراج آواز خواند، دعایی نماز + عکس

گپی با حسام‌الدین سراج، خواننده ای که روز گذشته 58 ساله شد

فضایی که در کشور ایجاد شده فضای موسیقی تفننی و تفریحی است

به روایت رسانه‌ها و شناسنامه‌اش روز گذشته 58 ساله شد و به روایت سر رسید منتشر شده خانه موسیقی که ما را به اشتباه انداخت امروز 58 ساله می‌شود. وقتی این اشتباه را با حسام‌الدین سراج در میان می‌گذارم می‌خندد و می‌گوید: خیلی فرقی ندارد. دوست دارید تولدم را می‌گذاریم 27 مرداد.
کد خبر: ۹۳۳۹۵۷
فضایی که در کشور ایجاد شده فضای موسیقی تفننی و تفریحی است

او سال‌هاست در عرصه موسیقی فعالیت می‌کند. آلبوم‌هایی دارد که در برهه‌هایی از زمان ارتباط خوبی میان مردم و موسیقی ایرانی ایجاد کرده اند و قطعاتی چون «ملکا» را دارد که از حافظه مردم پاک نمی‌شود ؛ اما با این همه نه ادعایی دارد و نه تا به حال حاشیه ای ایجاد کرده است. همیشه مشغول کار خودش بوده و هیچ‌وقت درگیر مسائلی که بسیاری از موزیسین‌ها را دچار می‌کند، نشده است.

از آنجا که سراج را بیشتر با چهره‌ای جدی و در حال پاسخ دادن به سوالات جدی دیده‌ام، گمان می‌کنم حرف زدن از تولد با او خیلی دشوار باشد. وقتی این موضوع را مطرح می‌کنم باز هم با خنده می‌گوید: جدی هستم اما نه این‌قدر که شما تصور کرده اید. و این گونه می‌شود که با او در روز تولدش گپ و گفتی کوتاه انجام می‌دهیم.

روز گذشته شما 58 ساله شدید؟

بله اگر خدا قبول کند.

صبح روز تولد در سنین کودکی تا جوانی برای آدم شیرین است. هر چند 58 سالگی اول جوانی است، اما در این سن هم روز تولد اتفاق شیرینی است؟

بله. خدا را شکر می‌کنم که با نهایت لطف و مرحمتش به ما این همه نعمت داده و از خدا می‌خواهیم توفیق بدهد شکرگزار نعمت‌هایش باشیم. عمر هم یکی از نعمت‌های خدا بوده و در حقیقت کشتزاری است که انسان در آن می‌تواند کشت کند و حاصل عمرش را درو کند یا از درخت عمر میوه بچیند. امیدوارم خدا به بنده توفیق دهد، عمرم مفید باشد و به خلق خدا خدمت کنم.

چند سال از عمرتان را موسیقی کار کردید؟

من از 13 سالگی درگیر موسیقی بودم. ولی می‌توانم بگویم قبل از آن هم ذهنم نسبت به موسیقی مشتاق و درگیر بود، چون قبل از این سن بودکه علاقه به موسیقی در من شکل گرفته بود. بعدتر هم وارد فضای حرفه‌ای موسیقی شدم که هنوز هم با آن زندگی می‌کنم.

چند سال است حرفه‌ای کار می‌کنید؟

خیلی سال است. نشمرده‌ام.

برنامه‌ریزی برای کار تازه‌ای ندارید؟

این روزها در حال برنامه‌ریزی هستیم تا اگر خدا بخواهد کنسرت تازه ای برگزار کنیم، اما هنوز قطعی نشده است. باید زمینه‌های کار فراهم شود، چون در حال حاضر برگزاری کنسرت و گرفتن مجوزها، هزینه‌ها و... خیلی سخت است، بخصوص برای کسانی که موسیقی ایرانی کار می‌کنند.

از چه نظر سخت‌تر است؟ به کنسرت‌های موسیقی ایرانی راحت‌تر مجوز نمی‌دهند؟

در مجوز گرفتن ما هم با همان مراحلی که دیگر موسیقی‌ها طی می‌کنند روبه‌رو هستیم. مساله اصلی ما تهیه‌کننده‌ها هستند که به‌طور کلی سراغ موسیقی پاپ می‌روند، چون فضایی که در کشور ایجاد شده فضای موسیقی تفننی و تفریحی است. بیشتر نسل جوان دوست دارند برای تفنن و تفریح به کنسرت بروند تا تخلیه انرژی بشوند و صرفا نگاهشان به حضور در کنسرت‌ها این‌گونه است. تهیه‌کننده‌ها هم به سمت چنین کنسرت‌هایی می‌روند، البته بهتر است بگوییم به سمت این تفنن و تفریح می‌روند.

امیدواریم شرایط فراهم شود و کنسرت موفقی داشته باشید. برایتان آرزوی عمر طولانی و پر برکت داریم.

ممنون از لطف شما دوستان که پیگیر فرهنگ و هنر هستید. امیدوارم بتوانم خدمتی در زمینه فرهنگ و هنر انجام دهیم. عمر هم کیفیتش مهم است. از شما می‌خواهم دعا کنید کیفیت عمر ما در جهتی پیش برود که مورد پسند
خداوند باشد.

از آموزش تا دکترای پژوهش هنر

این خواننده موسیقی ایرانی، آموزش موسیقی را از 13 سالگی با آموختن تنبک آغاز کرد، سپس سنتور را در اصفهان نزد استاد ساغری آموخت و از محضر فرامرز پایور، رضا شفیعیان و پشنگ کامکار بهره‌ها برد.

سراج در عرصه آواز هم در محضر مرحوم استاد محمود کریمی و استاد محمدرضا شجریان آموزش‌هایی دیده است.

او به موازات آموزش موسیقی، تحصیلات دانشگاهی‌اش را هم جدی گرفته و دارای مدرک فوق‌لیسانس معماری و شهرسازی از دانشگاه شهید بهشتی است همچنین مدرک دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر گرفته است.

هر چند او بیشتر درگیر کارهای هنری و تدریس در دانشگاه است، اما از مدیریت فرهنگی شناخت عمیق و دقیقی دارد و جای تعجب است که چرا تاکنون در این عرصه مسئولیتی نپذیرفته است، چرا که می‌تواند با شناخت درستی که از فرهنگ و مدیریت فرهنگی دارد، اتفاقات خوبی را در این عرصه رقم بزند.

موسیقی‌شناس موفق

سراج موسیقی را خوب می‌شناسد. گواه این موضوع هم آلبوم‌های موفق اوست. اولین آلبومش را در 21 سالگی منتشر کرده است.

خودش در این باره می‌گوید: اولین آلبومم نینوا بود و بعد از آن، باغ ارغوان منتشر شد. مردم بیشتر باغ ارغوان را می‌شناسند و از آن خاطره دارند چون بار موسیقایی‌اش هم بیشتر از آلبوم قبلی بوده و یک فرم سنتی خاص کار شده بود و در عین حال عرض بین جنگ و صلح بود، یعنی هم مطلب برای اهل موسیقی داشت و هم برای کسانی که قائل به این بودند که دفاع از مملکت تقدس دارد. تاکنون از او 28 آلبوم در موسیقی روانه بازار شده و هر چند اغلب آثارش مورد توجه بوده‌اند، اما آلبوم موسیقی «وداع 1 و 2» از زمان انتشار تاکنون مورد توجه است. این آلبوم‌ها نوحه‌های عمان سامانی برای امام حسین(ع) هستند که بیانی کاملا هنرمندانه، غیرمستقیم و جذاب دارند و در واقع، فضایی کاملا متفاوت دارد از آنچه دیگران برای امام حسین(ع) اجرا کرده‌اند و گام مهمی در راستای اشاعه فرهنگ درست عاشورایی محسوب می‌شود.

نگاه باز به موسیقی

او انواع مختلف موسیقی خوب را گوش می‌دهد و به موسیقی نگاه بسته ندارد. با این حال موسیقی سنتی را به دیگر انواع موسیقی ترجیح می‌دهد.

در این باره می‌گوید: آدم‌ها براساس ویژگی روحی‌شان از یک نوع موسیقی خاص لذت می‌برند. من توقع ندارم جوان‌ها و نوجوان‌های امروز از موسیقی سنتی که ما لذت می‌بریم خوششان بیاید. متاسفانه شیوه فرهنگی کشور ما شیوه‌ای بوده که گوش جوان‌ها خراب شده. اگر به آدم‌های میانسالی که صبغه فرهنگی در زندگی‌شان هست، بروید قطعا می‌گویند از موسیقی سنتی لذت می‌برم ولی وقتی در رده سنی پایین‌تر بیایید، مشکل‌ساز می‌شود.

سراج در کنار موسیقی ایرانی، موسیقی ملل را هم دوست دارد و موسیقی هندی، عربی و ترکی و موسیقی کلاسیک غرب را هم گوش می‌دهد، البته هیچ چیز برایش صدای ساز استاد کسایی یا استاد شهناز که از کودکی شیفته‌شان بوده، نمی‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها