حدود هفت‌ ماه از انتشار فراخوان سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی نواحی ایران می‌گذرد و پس از یک‌ بار به تعویق افتادن و تعیین تاریخ جدید برای این رویداد، همچنان خبری از ساز و آواز هنرمندان موسیقی کشور نیست.
کد خبر: ۸۹۳۸۵۳
جشنی معلق برای یک موسیقی خاص

به گزارش جام جم نوا، موسیقی نواحی و مقامی یکی از ژانرهای مهجور مانده‌ی موسیقی در ایران است که حتی نتوانسته طی این سال‌ها جشنواره‌ای منظم و سالانه از سوی بخش دولتی داشته باشد. انتشار فراخوان نهمین جشنواره‌ی موسیقی نواحی ایران به دبیری ایرج نعیمایی در سال 94 آن هم پس از دو سال وقفه، خبر خوشی برای فعالان این نوع موسیقی بود؛ اما در آن مقطع زمانی دوام چندانی نیاورد.

در فراخوان نهمین جشنواره‌ی موسیقی نواحی ایران که 20 مهرماه سال 94 منتشر شد، آمده بود: «نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از 4 تا 7 دی‌ماه 1394 به‌مناسبت خجسته میلاد پیامبر اعظم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و هفته وحدت در کرمان برگزار خواهد شد. نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در دو محور موسیقایی و پیرا موسیقایی (هنرهای موسیقی‌محور) برگزار خواهد شد. محور موسیقایی شامل دو بخش رقابتی و غیررقابتی خواهد بود.»

قرار بود، این جشنواره به اجرای شادمانه‌های اقوام اختصاص داشته باشد که یکی از دلایل انتخاب موضوع شادمانه‌ها تاریخ جشنواره محسوب می‌شد که مقارن با هفته‌ی وحدت بود.

18 آبان‌ماه 94 یک نشست خبری برای تشریح جزییات این جشنواره با حضور فرزاد طالبی (سرپرست وقت دفتر موسیقی)، ایرج نعیمایی (دبیر جشنواره) و محمدرضا علیزاده (رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان) برگزار شد.

طالبی در آن نشست خبری گفته بود: «براساس تفاهم‌نامه‌ای که توسط وزارت ارشاد با استان کرمان بسته شده‌، سیر جشنواره به‌طور کامل مشخص و قرار است به‌صورت مشترک توسط استانداری کرمان و وزارت ارشاد برگزار شود. اهمیت جشنواره‌ی موسیقی نواحی ایران کمتر از جشنواره‌ی موسیقی فجر نیست. جشنواره‌ی موسیقی نواحی ابعادی ملی دارد و یک جشنواره‌ی کارکردی است، زیرا انواع موسیقی‌های کشور ما از آبشخور موسیقی نواحی تغذیه می‌کنند. بنابراین اهمیت این موسیقی بر کسی پوشیده نیست.»

ایرج نعیمایی نیز اظهار کرده بود: «این جشنواره همزمان با هفته‌ی وحدت برگزار می‌شود و بی‌شک این تقارن با موضوع جشنواره بی‌ربط نخواهد بود. ما موضوع شادیانه‌ها را محور بخش رقابتی قرار داده‌ایم.»

محمدرضا علیزاده هم اظهار امیدواری کرده بود که کرمان می‌تواند میزبان خوبی برای این رویداد باشد.

با وجود این‌که جزییات این رویداد با اطمینان کامل از سوی این مسؤولان تشریح شده بود، اما نتیجه‌ی کار، خبر از برنامه‌ریزی‌های دقیق نمی‌داد.

روزها گذشت و هیچ خبری از پیش رفتن جزییات بیشتر این رویداد نبود و گزارشی هم از سوی روابط‌ عمومی جشنواره درباره‌ی روال کار ارائه نمی‌شد تا این‌که خبرنگاران، خودشان پیگیر دلایل مسکوت ماندن این جشنواره شدند و 22 آذرماه 94 پس از پیگیری خبرنگاران معلوم شد این جشنواره به تعویق افتاده و برگزاری‌اش به سال 95 موکول شده است.

نعیمایی دلایل این اتفاق را در آن برهه‌ی زمانی این‌گونه تشریح کرد: «تمام فعالیت‌هایی که برای برگزاری جشنواره در نظر گرفته بودیم، به‌طور کامل برنامه‌ریزی شده بود و ما آماده‌ی برگزاری این رویداد طبق تاریخ اعلام‌شده در استان کرمان بودیم؛ اما به‌دلیل درخواستی که از سوی استانداری و ستاد برگزاری جشنواره در کرمان با توجه به شرایط فعلی استان داشتیم، بنا بر این شد تا با توجه به مناسب بودن شرایط آب‌وهوایی کرمان در فصل بهار، حضور بیشتر توریست‌های داخلی و خارجی و استفاده‌ی بهینه از اماکن ارزشمند تاریخی استان برای اجرای برنامه‌ها، نهمین جشنواره‌ی موسیقی نواحی ایران به‌مناسبت ایام مبعث و شعبانیه از 17 اردیبهشت سال 95 مصادف با مبعث حضرت رسول (ص) تا 21 اردیبهشت‌ماه در استان کرمان برگزار شود.»

با سخنان ایرج نعیمایی این سوال در ذهن پیش می‌آمد که آیا مسؤولان جشنواره در هنگام برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری طولانی مدت‌شان برای این رویداد، اصلا به فکر شرایط آب‌وهوای کرمان نبودند و چندماه بعد از اعلام جزییات به این فکر افتادند؟!

حالا سال 95 آغاز شده و کمتر از یک‌ماه به تاریخ مقرر باقی مانده است، اما باز هم هیچ خبری از مسؤولان این جشنواره نیست. همچنین خبری درباره‌ی گروه‌های شرکت‌کننده، سالن‌های میزبان در کرمان و ... اعلام نشده است.

ایرج نعیمایی که ترجیح می‌دهد دبیری کم‌حرف باشد، در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مطمئن باشید جشنواره در تاریخ مقرر برگزار می‌شود. اگر سوالی داشتید و اطلاعاتی خواستید از مدیر روابط‌ عمومی جشنواره بپرسید.

این در حالی است که مدیر روابط‌ عمومی این جشنواره هنوز به‌شکل رسمی معرفی نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها