در جشنواره موسیقی فجر

انتخاب سخت لوریس چکناواریان

لوریس چکناواریان با انتخاب ارکستر ۱۶۰ نفری در زمانی که سیل موسیقی‌های سطحی و پاپیولار جامعه را فراگرفته و سخت می‌توان مخاطب را به وادی زیبای موسیقی کلاسیک ایرانی و غربی کشاند. سعی کرده سلیقه موسیقایی مخاطب را ارتقا دهد.
کد خبر: ۸۸۱۵۳۵
انتخاب سخت لوریس چکناواریان

به گزارش جام جم نوا، ارکستر ملی به رهبری لوریس چکناواریان که یکی از شناخته شده‌ترین آهنگسازان و رهبران ارکستر ایرانی است در جشنواره فجر در تالار وحدت اجرای خود را به روی صحنه برد.

در بخش اول سوئیت «آرارات» شامل «ستایش خدای‌را»، «شکرگذاری به درگاه پروردگار»، «رقص شکرانه»، «نوح کبوتر را می‌فرستد»، «بازگشت کبوتر با شاخه زیتون»، «نوح برای پروردگار محراب می‌سازد»، «جشن، رقص شادمانه» و «قسمتی از سوئیت آهنگ‌های عاشقانه» و در بخش دوم 3 قسمت از سوئیت «پردیس و پریسا»، 7 قسمت از سوئیت «سلام» به همراه گروه کر فیلارمونیک ایران به سرپرستی علیرضا شفقی‌نژاد که شامل قطعات «سلام عاشقانه»، «بنی‌ آدم»، «مستان سلامت می‌کنند»، «شادی صلح» و «سلام صلح» اجرا شد.

علی ‌رغم زحمت‌های فراوانی که برای این ارکستر بزرگ 160 نفری همراه با گروه کر توسط استاد چکناواریان کشیده شده بود این اجرا دارای ایراداتی بود که بیشتر به نوازنده‌ها و عوامل صحنه و صدابرداری باز می‌گشت و تنها ایرادی که می‌توان به چکناواریان گرفت اتخاذ تصمیم برای ترتیب اجرای سوئیت‌ها بود زیرا امروزه که سیل موسیقی‌های سطحی و پاپیولار جامعه را فرا گرفته و سخت می‌توان مخاطب را به وادی زیبای موسیقی کلاسیک ایرانی و کلاسیک غربی کشاند.

باید در اجرای قطعات و موومان‌ها و سوئیت‌ها ترتیبی جذاب اتخاذ شود که بر مخاطبین این ژانر فاخر موسیقی افزوده گردد و مخاطبین هرچه بیشتر با این موسیقی آشنا و جذب آن بشوند. با این وجود با زحمت‌های این استاد، این ارکستر دارای صدادهی مناسب و گوش‌نواز بود و کاملاً پیدا بود که برای این قطعات زحمت کشیده شده و تمرین مستمر صورت گرفته است.

از ایرادهایی که می‌توان به این اجرا گرفت یکی در مورد ساندچک و صدابرداری و عدم کیفیت مطلوب این بخش بخصوص در مورد صدای برخی سازها همچون پیانو، که به ندرت شنیده می‌شد، صدای چلوها (ویلنسل) شنیده نمی‌شد و نیز صدای تیمپانی به سختی به گوش می‌رسید.

از دیگر مشکلات این اجرا می‌توان عدم انگشت‌گذاری دقیق برخی نوازندگان ویلون یک و بعضاً فالشی انگشت‌گذاری در برخی پوزیسیون‌های زیر نام برد.

دیگر مشکل این اجرا که چند بار شنیده شد عدم توانایی حفظ ریتم توسط نوازنده سایدرام بود که شاید به دلیل ضعف در شنیدن کلیت ریتم ارکستر گهگاه ریتم خود را از دست داده و باز به سر ریتم برمی‌گشت.

قطعه تمام کننده «سلام صلح» این کنسرت با همراهی کرال به درستی انتخاب شده و دارای تنوع لازم برای شنونده عام و خاص بود و آن را می‌توان یکی از بی‌نقص‌ترین اجراهای امشب عنوان کرد.

چکناواریان ارکسترهای بین‌المللی مختلفی را در سراسر جهان از جمله اتریش، بریتانیا، آمریکا، کانادا، فنلاند، ارمنستان و تایلند رهبری کرده است.

چکناواریان آثار بسیاری در زمینه اُپرا، سمفونی، کرال، موسیقی مجلسی، موسیقی باله، پیانو و خوانندگی و همچنین کنسرتوهایی برای پیانو، ویالون، گیتار، چلو و پیپا در کنار موسیقی‌های متن فیلم ساخته است. او بیش از 100 اثر با شرکت‌هایی مانند آر‌سی‌ای، فیلیپس، ام‌وای اس‌وی منتشر کرده است. ساخته‌های او توسط ارکسترهای مختلفی مانند ارکستر سمفونیک لندن، ارکستر فیلارمونیک لندن، ارکسترهال، ارکسترفیلارمونیک هلسینکی، ارکستر سمفونیک هلسینکی، ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر سمفونیک نیویورک اجرا شده است.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها