این خواننده پاپ گفت: من هیچوقت راضی نمی‌شوم نام اثری را که در آن از کلمات مستهجن، منفی و زشت استفاده شده باشد موسیقی بگذارم اما یکسری موسیقی‌های تاثیرگذار هم در کارهای رپ وجود دارد که دست روی مسایل مهم جامعه می‌گذارند و با بیانی متشخصانه آن را عنوان می‌کنند.
کد خبر: ۸۵۲۱۵۹
مجید اخشابی: به همه قول می‌دهم رپر نخواهم شد

به گزارش جام جم نوا به نقل از مشرق، مجید اخشابی ازآن دسته از خوانندگان موسیقی پاپ است که سال ها بدون حاشیه و بی سر و صدا مشغول فعالیت در عرصه موسیقی است، تا آنکه چندی پیش با حضور در برنامه "خندوانه” رامبد جوان ضمن خواندن قطعه آهنگ "لبخند” از حضور رامبد جوان به عنوان یک "رپ خوان” در این اثر استفاده کرد و این قطعه آهنگ مشترک با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد و البته انتقاداتی را نیز متوجه مجید اخشابی بابت رپ خوانی رامبد جوان در این اثر کرد، حال مجید اخشابی در گفتگویی در خصوص این همکاری و همچنین موسیقی "رپ” نکات قابل توجه ای را مطرح کرده است که از نظرتان می گذرد.

همکاری با رامبد جوان و قطعه آهنگ "لبخند” بگویید.

– ما یکدیگر را بعد از چند سال در یک ضیافت افطاری که به واسطه دوست مشترکمان دکتر رحیمی برگزار شد دیدیم که اتفاقا رامبد پیشنهاد رفتن به خندوانه را داد و از من خواست کار ویژه‌ای برای برنامه درست کنم و به کار مشترکمان (گمگشته) اشاره کرد و یادآوری کرد که آن کار برای هر دوی ما کار خوبی بود و اینکه ان‌شاالله بتوانیم در کار دیگری این اتفاق خوب را باز آفرینی کنیم که همان‌جا من به فکرم رسید و به رامبد گفتم کاری آماده می‌کنم که تو هم در آن نقش داشته باشی، رامبد هم استقبال کرد. بعد به سراغ انتخاب ملودی رفتیم و چند باری تلفنی صحبت کردیم تا رسیدیم به اینکه اواسط و اواخر قطعه رامبد هم نقشی داشته باشد و دکلاماسیون و خواندن بخشی از کار را به او بسپاریم که این‌کار انجام شد و رامبد باهوش عمومی موسیقایی بالایی که داشت توانست این خوانش را انجام دهد و حاصل اثری شد که تقدیم مخاطبان گردید.

چه شد که تصمیم گرفتید یک کار فیت آنهم با یک بازیگر بخوانید؟


خب رامبد خیلی فرق می‌کرد، اول اینکه ما یک دوستی حدود ۱۷ ساله داشتیم و بعد چون من در این آهنگ از قدرت بیان و بازیگری رامبد استفاده کردم تنها نمی‌شود به خوانندگی اشاره کرد. ما خواستیم به تجربه جدیدی برسیم و این همکاری شکل گرفت.

تا به حال قرار بوده با خواننده‌ای فیت کار کار کنید؟


پیشنهاداتی داشتیم ولی به صورت جدی نه، مثلا با ناصر عبدالهی قرار بود کاری بخوانیم که متاسفانه نشد….

امکان دارد در آینده با خواننده‌ای کار فیت بخوانید؟


بله، منتها درصورتی‌که توجیهی داشته باشد و مناسب آن زمان و حال و هوایش باشد.

اما برسیم به رپ خواندن رامبد جوان در کار مشترکتان و مصاحبه‌ای که درباره رپ داشتید و بازتاب‌های زیادی داشت که اغلب منفی بود. می‌شود نظرتان را باردیگر درباره رپ بگویید؟

– در وهله اول من از تمام عزیزانی که با هر زبانی، چه خوب چه بد، واکنش نشان دادند، دوباره دعوت می‌کنم تا متن مصاحبه را کامل بخوانند؛ هنوز هم بر این باورم که جمله بدی درباره رپ بیان نکرده‌ام؛ اگر صرفا بخواهیم حقایقی را بیان کنیم و یک‌سری هنرمند که در زمینه رپ فعالیت می‌کنند نخواهند حقایق را بپذیرند که واقعا جای تاسف دارد. رپ آیا واقعا جزو موسیقی ایرانی است؟ آیا خاستگاهش ایران است؟ برخی از تکست‌های رپ قرار نیست که مفاهیم معنوی و عرفانی و متعالی خیلی خاصی را انتقال بدهند. رپ برای انتقال مفاهیم اجتماعی و… خیلی هم خوب است. آیا کسی وجود دارد که بگویید فاصله مثلا تنظیم‌های واروژان در موسیقی پاپ و کلاسیک با تنظیم‌های رپ چقدر است؟‌ خودشان جواب بدهند. اینها برای کوبیدن رپ عنوان نشده، من اظهار کردم که رپ هم ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و هم ظرفیت‌هایی که عده‌ای از آنها بد استفاده می‌کنند. من هیچوقت راضی نمی‌شوم نام اثری را که در آن از کلمات مستهجن، منفی و زشت استفاده شده باشد موسیقی بگذارم.

اما یکسری موسیقی‌های تاثیرگذار هم در کارهای رپ وجود دارد که دست روی مسایل مهم جامعه می‌گذارند و با بیانی متشخصانه آن را عنوان می‌کنند، این را هر کسی از جمله من تایید می‌کند. نکته مهمی که هیچکدام از این معترضین به آن اشاره نکردند این بود که من جزو موزیسین‌هایی بودم که درباره رپ صحبت کردم و رپ را رد نکردم و به‌روشنی اشاره کردم که رپ باید مجوز بگیرد و هنوز خیلی از موزیسین‌ها هستند که اگر از ایشان بخواهید درباره رپ صحبت کند اصلا رپ را به رسمیت نمی‌شناسند. من اتفاقا خواستم به گوش مسئولین برسد که رپ باید مجوز بگیرد و چیزعجیب غریبی نیست که جلویش گرفته شود و این را هم بگویم که رپ را نه در مقابل خودم می دانم و نه اصلا به من ربطی پیدا می‌کند و هیچوقت هم خودم یک رپر نخواهم شد این را به همه قول می‌دهم. اما باز هم می‌گویم شما یک مساله اجتماعی روز جامعه را با موسیقی پاپ هم نمی‌توانید بیان کنید چه رسد به سنتی و کلاسیک و تنها رپ می‌تواند این کار را به‌خوبی و بی‌پرده و خودمانی انجام دهد.

در جواب به کسانی که می‌گویند "اگر شما گفتید رپ خاستگاه ایرانی ندارد، خب پاپ هم همینطور است» چه صحبتی دارید؟


– بله پاپ هم خاستگاهش موسیقی ایرانی نیست، مگر من گفتم که حتما باید موسیقی خاستگاهش ایرانی باشد؟! اما این را اضافه کنم که چون در موسیقی پاپ ملودی‌هایی وجود دارد که می‌توانند از موسیقی ایرانی منبعث شده باشند پس المان‌های بیشتری برای تبدیلش به فرم پاپ وجود دارد، مثلا شما می توانید قطعات محلی و سنتی ایران را با موسیقی پاپ ترکیب کنید و موسیقی پاپ سنتی بسازید، کاری که خود من بارها انجام داده‌ام و اینکه هر کس اینکارها را گوش می‌دهد می‌تواند بگوید این آهنگ ایرانی است و در گام‌های موسیقی ایرانی ساخته شده است اما در موسیقی رپ نه، شما باید در رپ متن را با ضرب و ریتم بخوانی و اصلا آهنگی در خوانش وجود ندارد. در کل در موسیقی رپ هم کسانی هستند که کارهایشان ارزشمند بوده و صرفا شکستن حرمت‌ها و ادب نیست و دست روی مسائلی می‌گذارند و چیزهایی را مطرح می‌کنند که واقعیت دارد و دردهایی را فریاد می‌کنند که هست و در آخر باز هم می‌گویم که حتما متن کامل و صحیح مصاحبه‌ام درباره رپ را دقیق بخوانید. هنوز هم سر حرفم هستم من فحوای مصاحبه‌ام این بود که رپ باید مجوز بگیرد. این مقاومت بیهوده است. باید به این سبک از موسیقی مجوز داده شود و هیچ خطر، اشکال و ترسی هم ندارد چون رپ چیز عجیبی نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها