علی اکبر شکارچی: موسیقی آذربایجان شهرتش را مدیون هابیل علی اف است.
کد خبر: ۸۴۶۰۴۵
علی اف گام بلندی در احیای موسیقی برداشت

به گزارش جام جم نوا و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم بزرگداشت هابیل علی اف نوازنده برجسته کمانچه اهل کشور آذربایجان، روز 21 مهرماه در فرهنگسرای نیاوران در حالی برگزار شد که بسیاری از دوستداران این نوازنده ی فقید به دلیل کمبود صندلی و ازدحام جمعیت در گوشه و کنار سالن ایستاده بودند.

در ابتدای این مراسم علاوه بر سرود جمهوری اسلامی ایران سرود ملی کشور آذربایجان نیز نواخته شد و پس از آن ویدئویی قدیمی از اجرای هاببیل علی اف به نمایش در آمد.

سید عباس سجادی مجری این برنامه ضمن خوشامد‌گویی به به حضار عنوان کرد: 15 سال پیش که به آذربایجان سفر کردم استاد علی اف را ملاقات کردم و از دیدارشان بسیار خوشحال شدم. چرا که ایشان یکی از شاخص‌ترین هنرمندانی بودند که به ایران آمدند و اجراهای فوق العاده‌ای در کشور ما داشتند. وی پس از پایان صحبت‌هایش علی مراد خانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی را به روی سن دعوت نمود.

مراد خانی ضمن خوشامد گویی به حضار و تسلیت به خانواده هابیل علی اف عنوان کرد: موسیقی حد و مرزی نمی‌شناسد و اهالی موسیقی در هرجای دنیا و با هر ملیتی با هم همدل و یک صدا هستند.

وی ضمن ابراز خوشحالی از همکاری این هنرمند فقید با هنرمندان ایرانی از جمله محمدرضا شجریان و علی رضا افتخاری و اجرای‌های خوب او عنوان کرد: هابیل علی اف برای احیای هنر و فرهنگ در جهان قدم بزرگی برداشت و امیدوارم روحش غریق رحمت الهی باشد.

پس از صحبت‌های مرادخانی پروفسور زمرد همسر سفیر آذربایجان روی سن آمد و با زبان آذر گفت: علی اف جایگاه ویژه‌ای نه تنها در آذربایجان که در ایران و جهان دارد و اثار ارزشمند آن بی تکرار است.

وی در پایان صحبت‌هایش ضمن ابراز ناراحتی از غم از دست دادن این هنرمند گفت: هنرمند تاریخ تولد دارد اما تاریخ مرگ ندارد.

در ادامه برنامه چند تن از نوازندگان برجسته از آذربایجان و همچنین نوازندگانی از نقاط مختلف کشور از جمله‌: ارشن منصوروف، وحید اسدالهی، امیر راستبد و خلیل یوسفی هنرنمایی کردند. در اواسط برنامه ویدئوی یک اجرای قدیمی و مشترک محمدرضا شجریان و هابیل علی اف به نمایش در آمد که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

پس از نمایش این ویدئو علی امیر علی اف نوه زنده یاد هابیل علی اف به نمایندگی از سوی خانواده علی اف لوح‌های تقدیری را به رسم قدردانی و دوستی به علی مرادخانی و استاد محمدرضا شجریان تقدیم کرد و همچنین هدایایی از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد شجریان توسط معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آوا مشکاتیان نوه استاد شجریان به خانواده علی اف تقدیم گردید.

پس از اجرای چند قطعه موسیقی توسط کمانچه نوازان و قرائت اشعاری به مناسبت بزرگداشت این نوازنده بنام توسط خسرو سرتیپی و ساوالان شاعران آذری زبان، جوانشیر آخوندف سفیر کشور آذربایجان در ایران ضمن تشکر ویژه از علی مرادخانی و علی اکبر شکارچی و یاد و خاطره‌ای از این هنرمند گفت: هابیل علی اف میراث و ثزوت ایران و آذربایجان است.

در ادامه علی اکبر شکاری یکی از بانیان این مرایم ضمن ابراز تاسف از مرگ هابیل علی اف عنوان کرد: هیچ چیز جز موسیقی نمی‌تواند یک انسان غمگین را به تعادل روحی برساند‌ وکسانی که از مرگ عزیزانشان غمگین و اندوهگین هستند می‌توانند با گوش دادن به موسیقی بع آرامش برسند.
وی افزود: هابیل علی اف گرچه بی‌کلام می‌نواخت اما هزاران حرف و سخن در آهنگ‌هایش نهفته بود و این را بدانید که موسیقی آذربایجان شهرتش را مدیون هابیل علی اف است.

وی در نهایت قطعه‌ای از موسیقی سوگ لرستانی را به اجرا و به خانواده داغدار علی اف تقدیم کرد.این مراسم با اجرای چند قطعه موسیقی و در نهایت اجرای ویژه ودود موذن زاده به پایان رسید.
لازم به ذکر است؛ چهرهایی ازجمله: علی مرادخانی "معاوند هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی"، علی ترابی "مدیر عامل انجمن موسیقی، سید مجتبی حسینی "مشاور وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی"، عبدالحسین مختاباد، حسن ناهید، بیژن بیژنی و نمایندگانی از کشور آذربایجان در این مراسم حضور داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها