گفت‌وگو با افشین یداللهی، ترانه‌سرای «معمای شاه»

پشت ترافیک عصبی نمی شوم، شعر می گویم!

اگر بخواهیم به چند نمونه از ترانه‌سرایان موفق بعد از انقلاب در کشور اشاره کنیم که سابقه همکاری با خوانندگان بسیاری را در کارنامه دارد، قطعا یکی از آنها افشین یداللهی است. جالب این است که ترانه‌سرایی شغل یداللهی محسوب نمی‌شود، بلکه کاری ذوقی برای اوست.
کد خبر: ۸۱۳۵۴۳
همکاری یداللهی با محمدرضا فروتن

یداللهی پزشک متخصص اعصاب و روان است و وقتی برای انجام این گپ و گفت با او تماس گرفتیم، در مطبش در حال ویزیت بود.

او بجز انتشار کتاب‌های جدیدش، چند خبر دسته اول هم به ما داد و گفت ترانه‌هایش در تیتراژ‌های سریال‌های «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی و «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا برزی خوانده می‌شود.

او یک آلبوم سنتی و یک آلبوم پاپ هم در آستانه انتشار دارد. در آلبوم سنتی، ترانه‌های یداللهی را همایون شجریان می‌خواند و آلبوم پاپ هم با صدای محمدرضا فروتن بازیگر سینماست. مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

زمستان گذشته شاهد انتشار چند کتاب از شما بودیم. درباره تازه‌ترین کتاب‌هایتان صحبت کنید.

بله. زمستان 93 سه کتاب از من توسط انتشارات نگاه منتشر شد. یکی مجموعه ترانه‌ها با عنوان «جنون منطقی»، دومی مجموعه غزل‌ها با نام «امشب کنار غزل‌های من بخواب» و سومی مجموعه شعرهای آزاد به نام «حرف‌هایی که باید می‌گفتم و تو باید می‌شنیدی».

اخیرا هم دو تا کتاب دیگر همزمان با نمایشگاه کتاب از من منتشر شده که باید تجدید چاپ شود. یکی با عنوان «مشتری میکده‌ای بسته» و دیگری با نام «روزشمار یک عشق» که هر دو مجموعه شعرهای آزاد هستند.

یک کتاب دیگر هم در دست انتشار است با عنوان «اشک‌خند» که شامل روایت‌های روان‌پزشکی است. این کتاب به صورت داستان‌های کوتاهی است که از زبان بیمار روایت می‌شود و در واقع داستان زندگی مراجعان است.

از همکاری شما با خوانندگان کشور چه خبر؟

مجموعه‌ای با همایون شجریان و فردین خلعتبری کار کردیم که مرحله نهایی انتشار را می‌گذراند. در این آلبوم از مجموعه «امشب کنار غزل‌های من بخواب» استفاده شده است. تعدادی از قطعات آوازی و برخی دیگر تصنیف است.

آیا خوانندگان پاپ هم اخیرا از ترانه‌های شما استفاده کرده‌اند؟

بله. محمدرضا فروتن، بازیگر سینما آلبومی در دست انتشار دارد که ملودی آن را بابک زرین ساخته و همه ترانه‌ها برای من است. تنظیم کار را هم بابک زرین و سیروان خسروی و امیر میلاد انجام داده‌اند.

ترانه‌ای هم برای تیتراژهای مختلف ارائه کرده‌اید؟

آخرین تیتراژی که با ترانه من پخش شد، سریال «سال‌های ابری» به کارگردانی مهدی کرم‌پور بود. اکنون هم تیتراژ سریال «معمای شاه» را بابک زرین بر اساس ترانه من کار می‌کند. این سریال را محمدرضا ورزی کارگردانی می‌کند و قرار است از تلویزیون پخش شود. یک سریال هم حسن فتحی با عنوان «شهرزاد» برای شبکه نمایش خانگی می‌سازد که ترانه‌اش متعلق به من است. خواننده این کار علیرضا قربانی و آهنگسازش فردین خلعتبری است.

با توجه به فعالیت‌های متعدد و ترانه‌های زیادی که پیش از این از شما شنیده‌ایم، وضع امروز ترانه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

وضع ترانه می‌تواند خوب باشد، اما آن کیفیتی که ترانه امروز قابلیتش را دارد، نمی‌بینیم. علتش هم این است که از یک طرف مخاطبان ما تحت‌تاثیر اسامی هستند و خیلی از کارها را سطحی و بدون عمق گوش می‌دهند. از طرف دیگر هنرمندان کشور هم نقد نمی‌شوند و چون نقدی صورت نمی‌گیرد بسیاری از آنان کار جدی نمی‌کنند و به تکرار می‌افتند. اما با این حال قطعا ترانه این قابلیت را دارد که ارتقا پیدا کند. فقط باید ظرفیت نقدپذیری داشته باشیم و مخاطب هم عمیق‌تر کارها را دنبال کند. در همین راستا خوب است اشاره کنم ما در فضای مجازی و همین‌طور فضای حقیقی حرکتی با عنوان «ضدزرد» ایجاد کرده‌ایم. در بسیاری از مواقع شاهدیم مخاطبان بدون این‌که مطلبی یا ترانه‌ای را بخوانند یا بشنوند لایک می‌کنند. ما در حرکت «ضدزرد» به دنبال کاهش حمایت‌های بدون نقد و همین‌طور افزایش نقدپذیری هنرمندان هستیم. این موضوع صرفا در فضای مجازی نیست و در فضای حقیقی هم چنین رفتارهایی را شاهدیم. تنها به ترانه هم خلاصه نمی‌شود و به موضوعات دیگر هم ارتباط دارد.

گروه فرهنگ و هنر - سجاد روشنی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها