امین‌الله رشیدی، خواننده:

خلاقیت در موسیقی مرده است

امین‌الله رشیدی از خواننده‌های قدیمی و پیشکسوت موسیقی کشورمان است که سال‌هاست در این عرصه فعالیت می‌کند.
کد خبر: ۷۹۰۷۱۰
خلاقیت در موسیقی مرده است

چند روز دیگر یعنی چهارم اردیبهشت نود سالگی‌اش را پشت سر می‌گذارد، اما هنوز هم انگیزه زیادی برای خواندن و اجرای آثارش دارد و کماکان در انتظار گرفتن مجوز کتاب‌هایش و انتشار آنهاست. با او درباره حال و هوای این روزهایش و همچنین فعالیت‌هایش گفت‌و‌گویی کوتاه انجام دادیم.

این روزها مشغول انجام چه کاری هستید؟

این روزها هم در ادامه چند سال گذشته منتظر گرفتن مجوز کتاب‌هایم هستم تا آنها را منتشر کنم. هرچند طی این چند سال خبری نشده، اما هنوز هم ناامید نیستم و باز هم منتظر می‌مانم تا شاید اتفاق خوبی رخ دهد.

در عرصه موسیقی هم فعالیت تازه‌ای دارید؟

آلبومی را تحت عنوان «زمستان» جمع‌آوری کرده بودم که در فضای مجازی منتشر شده است. من اولین کسی بودم که روی شعر «زمستان» اخوان ثالث آهنگسازی کرده بودم. البته پس از من آهنگسازان دیگری هم روی این شعر موسیقی گذاشتند، اما اخوان ثالث به آقای شفیعی کدکنی گفته بودند رشیدی بهتر از همه توانسته تلفیق شعر و موسیقی را در این اثر رعایت کند. البته تعدادی هم کارهای اجرا نشده دارم که امیدوارم روزی شرایط اجرای آنها هم فراهم شود.

تعداد کارهای اجرا نشده‌تان زیاد است؟

تقریبا. حدود 50 کار دارم که امیدوارم روزی نسل جوان آنها را اجرا کند.

چرا تا به حال این اتفاق رخ نداده است؟

معتقدم ما یک سیاست کامل و همه‌جانبه در ارتباط با موسیقی نداریم و از همین‌رو خیلی از فعالیت‌های این عرصه درست یا غلط گرفتار برخی سلیقه‌ها و نگاه‌های خاص و متفاوت و گاه متضاد و متناقض می‌شوند. این مشکلات طبعا دامن من را هم می‌گیرد و فضا برای کارم مشکل می‌شود. اگر ارکستری در اختیارم قرار می‌دادند تا کارهای اجرا نشده‌ام ضبط شود، از طرفی فرصتی برای نسل جوان بود تا با موسیقی کشورشان آشنا شوند و هم فرصتی برای من محسوب می‌شد تا به آرزویم برسم.

فکر می‌کنید اجرای آهنگ‌هایتان چه اثری می‌تواند داشته باشد؟

امروز، خلاقیت در موسیقی مرده است. فکر می‌کنیم می‌توانیم با پیوند زدن میان جوان‌ها و پیران موسیقی این شرایط را بهبود ببخشیم. امروز ما آهنگساز، شاعر و ترانه‌سرای خوب نداریم. این همه کار موسیقی می‌سازند هیچ چیزی نمی‌ماند و ماندگار نمی‌شود. موسیقی امروز فقط سر و صدا و ریتم است.

هنوز هم برخی آثار گذشته شما و دیگر خوانندگان قدیمی طرفدار دارد و در برهه‌های زمانی مختلف به نظر می‌رسد مردم و بخصوص نسل جوان بازگشتی به سمت این کارها داشته‌اند. دلیل این اتفاق از نظر شما چیست؟

ما به موسیقی‌های به روز نیاز داریم. صدا و سیما باید توجه کند جامعه در حال پیشرفت است و موسیقی هم باید پیشرفت کند، همچنین علت دیگر این است که در چند سال اخیر آهنگساز خوب هم کمتر داشته‌ایم. وقتی آهنگساز نباشد، موسیقی مناسبی برای ارائه به وجود نمی‌آید و به همین دلیل موسیقی‌های قدیمی دوباره رواج پیدا کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها