ارکستر ۸۰ ساله در آستانه تحول قرار گرفت

گام‌ محکم ارکستر سمفونیک تهران پس از تعطیلی ۲ ساله + عکس

ای کاش راه اندازی ارکستر سمفونیک، سیاسی بود

اعلام برنامه‌های شش‌ماهه اول ارکستر سمفونیک تهران

رهبر ارکستر سمفونیک تهران در نشستی با اشاره به گفتگوی خود با یک شبکه رادیویی خارجی و پرسشی مبنی بر سیاسی بودن راه‌اندازی این ارکستر توسط رئیس‌جمهور، گفت: به آن‌ها گفتم ای کاش این موضوع سیاسی بود.
کد خبر: ۷۸۶۶۰۳
اعلام برنامه‌های شش‌ماهه اول ارکستر سمفونیک تهران

علی رهبری در ابتدای سومین نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران که روز شنبه ۲۲ فروردین‌ماه در تالار وحدت برگزار شد، توضیح داد: امروز برای ما روز بسیار مهمی است چراکه با شرایطی کار خود را در ارکستر سمفونیک تهران آغاز کردیم که سال‌های سال ناشی‌گری، بداهه‌سرایی، کارهای من درآوردی و اغراق کردن در هر نوع آن وجود داشته است. ما با تلاش شبانه‌روزی که پیرامون این موضوع انجام دادیم، در حالی که می‌دانستیم جمع‌آوری چندین جوان هنرمند کار بسیار سختی است اما خوشبختانه دور جدید فعالیت‌های ارکستر سمفونیک تهران را با سمفونی نهم بتهوون در حضور معاون رئیس‌جمهور و سفرای خارجی سال گذشته آغاز کردیم که شروع بسیار خوبی برای ما بود.

اغلب نوازنده های ارکستر سمفونیک را نمی شناسید

وی افزود: شما در تازه‌ترین اجرای ارکستر سمفونیک خواهید دید که اغلب نوازنده‌ها را نمی‌شناسید؛ ضمن اینکه کسانی هم در مجموعه ارکستر سمفونیک تهران حضور دارند که شما آنها را خوب می‌شناسید و این ترکیب به خودی خود می‌تواند سرمنشا خدمات موثری در مجموعه ارکستر سمفونیک تهران باشد البته من زیاد با کارهای هالیوودی و سوء استفاده کردن موافق نیستم اما بسیار خوشحالم که در این چند وقت توانسته‌ایم طوری عمل کنیم که حتی مردم عادی نیز ما را بشناسند.

ای کاش راه اندازی ارکستر سمفونیک سیاسی بود

رهبری گفت: امروز صبح از یکی از شبکه‌های رادیویی اروپایی که هیچ دشمنی هم با ایران ندارد، با من مصاحبه‌ای کردند که آیا آقای رئیس‌جمهور بر اساس عوامل سیاسی ارکستر سمفونیک را راه‌اندازی کرده یا نه موسیقی را دوست داشته است؟ که من به آنها گفتم ای کاش این موضوع سیاسی بود؛ به این معنی که ارکستر سمفونیک یک کشور به قدری برای مردم مهم است که رئیس‌جمهور خودشان را بر اساس توجه او به موسیقی انتخاب می‌کنند و این موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنند. من خوب یادم می‌آید که در کشور اسپانیا وقتی که شهردار یکی از شهرهای آن به دلیل علاقه خود به موسیقی کلاسیک، ارکستر سمفونیک آن را راه‌اندازی کرده بود، چقدر میان مردم محبوب شد. به هر صورت امیدوارم ارزش‌ ارکستر سمفونیک تهران به قدری افزایش پیدا کند که مانند برخی از کشورها بتواند مثل فوتبال مهم باشد و این آرزوی من است که به چنین جایی برسیم که اتفاقا تصور می‌کنم خیلی هم دور نیست.

وی افزود: اگر اخبار مربوط به رسانه‌های خارجی را دنبال کرده باشید، متوجه می‌شوید که هفته گذشته مجله معتبر گاردین از روند فعالیت‌های ارکستر سمفونیک تهران استقبال کرده است که این موجب خوشحالی بسیار است و در عین حال که کاری بسیار ارزشمند و مثبت است، اما کار را برای من سخت کرده است.

گاهی اوقات از این همه همکاری دلم شور می زند

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در معرفی برنامه‌های جاری ارکستر طی شش ماهه اول سال جاری، گفت: غیر از برنامه‌هایی که اعلام کرده‌ایم، بنا دارم مردادماه در کشور چین برنامه‌ای را رهبری کنم که بر اساس آن تصمیم گرفتم با ترکیبی از نوازندگان ارکستر چینی، برنامه‌ مشترکی را با اعضای ارکستر سمفونیک تهران تدارک ببینم که طی آن، تعدادی از سولیست‌های جهانی کشورهای اروپایی از جمله آقای ولودوس در این اجرا حضور خواهند داشت. البته در اینجا لازم می‌دانم از بنیاد رودکی تشکر فراوانی کنم که در این دو ماه واقعا جدی کنار من کار کرده‌اند. حتی رضایت من از این مجموعه به قدری زیاد است که گاهی اوقات دلم شور می‌زند که آیا این همکاری خوب و مدیریت شاهکارانه آقای جمالی ادامه خواهد داشت؟

رهبری افزود: این برای بار اول است که برنامه‌های یک ارکستر سمفونیک را من برنامه‌ریزی می‌کنم چراکه در کشورهای دیگر این کارمندان اداری که مجموعه موسیقایی هستند که در مورد برنامه‌های یک ارکستر برنامه‌ریزی می‌کنند. به هر حال ما به اندازه یک ارکستر اروپایی کار نمی‌کنیم و می‌توانم بگویم ما فعلا در مقایسه با ارکستر‌های دنیا در ۵۰ درصد کیفیت قرار داریم که فکر می‌کنم طی دو سال گذشته بتوانیم به صد درصد ماجرا دست پیدا کنیم.

ارکستر سمفونیک تهران دیگر فرمانده ای ندارد

این رهبر بین‌المللی ارکستر در این نشست خبری با اشاره به اینکه دور تازه تمرین‌های ارکستر سمفونیک تهران از امروز آغاز شده است، تصریح کرد: نادر مرتضی‌پور به عنوان دستیار من در ارکستر کار را آغاز کرده و با وجود اینکه بسیاری از نوازندگان گروه را هنرمندان جوان تشکیل می‌دهند، تصور می‌کنم این فضای جدید به وجود آمده، دستاوردهای بسیار خوبی را برای ارکستر سمفونیک تهران خواهد داشت البته هر ارکستری یک مشکل دارد که ما هم از این قاعده مستثنی نبوده‌ایم. من با واژه مافیا زیاد موافق نیستم، چرا که واژه مافیا برای گروه‌های تبهکاری استفاده می‌شود و اصلا شامل یک هنرمند موسیقی نمی‌شود. من تلاش می‌کنم که از واژه فرمانده در این فضای مشکل‌دار استفاده کنم که البته باید بگویم کسانی پیش از این در ارکستر سمفونیک به عنوان فرمانده مشکلاتی را ایجاد می‌کردند که من آنها را حل کردم.

وی افزود: درست است که مدت زیادی را در کشورهای اروپایی زندگی کرده‌ام، من بچه‌ اینجا هستم و ۱۷ سال از عمر من در پایین شهر بوده است بنابراین همین سابقه سکونت در پایین شهر خیلی چیزها را به من آموخته است. به همین خاطر تلاش کرد‌ه‌ام که مانع حضور این فرمانده‌ها و ایجاد مشکل برای دیگر افراد شوم که خوشبختانه این موضوع با همکاری بسیاری از اعضای شریف ارکستر سمفونیک تهران حل شده است و الان شما می‌بینید که دیگر کسی به دیگری دستور نمی‌دهد.

دعوت از نوازندگان جهانی و رهبران ایرانی ارکستر

رهبر ارکستر سمفونیک تهران گفت: این احتمال وجود دارد که در جدول و برنامه‌هایی که در آن برای مخاطبان در نظر گرفته‌ایم، تغییراتی ایجاد شود اما نکته اساسی اینجاست که فعلا من به تنهایی تا شش ماه آینده به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک حضور خواهم داشت و بعد برای دیگر برنامه های بین المللی به کارهایم ادامه خواهم داد، این در حالی است که فعالیت‌های بین‌المللی ارکستر نیز از مهر ماه شروع خواهد شد و من فکر می‌کنم به ۱۶ تا ۱۸ رهبر مهمان احتیاج داریم. البته در حوزه رهبران ایرانی هم ما به صورت کتبی دعوتنامه‌هایی را به تعدادی از هنرمندان ارسال کرده‌ایم که بر اساس آن از آنها خواسته‌ایم تاریخی را برای حضور در ارکستر اعلام کنم که ما از آنها برای حضورشان استفاده کنیم.

وی افزود: در کنار این برنامه‌هایی که در نظر داریم، حضور تعدادی از سولیست‌های بسیار قدرتمند موسیقی در مجموعه ارکستر سمفونیک تهران است که به نظر من از نخبگان هستند که در این راه می‌توانیم به حضور آقای رضا ناژفر، خانم نوین افروز و بزرگان دیگری چون الکساندر لودین اشاره کنم که هر سولیست دو شب رسیتال و دو شب کنسرت می‌دهند که این موضوع در هیچ جای دنیا ممکن نیست و ما بسیار خوشحالیم که از این نوازندگان معتبر بین‌المللی در برنامه‌های ارکستر سمفونیک استفاده می‌کنیم.

ناصر رحیمی نباید ماجرای خود را رسانه ای می کرد

علی رهبری در بخش دوم این نشست خبری در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اظهارات ناصر رحیمی، نوازنده فلوت اول ارکستر سمفونیک تهران درباره خودش اظهار داشت: به نظر من ارسلان کامکار عنوان کنسرت مایستر ارکستر سمفونیک تهران می‌تواند حرف‌های خوبی پیرامون این موضوع ارائه دهد. البته من در اینجا باید بگویم مطبوعات نیز سطح قضیه را بالاتر ببرند؛ ضمن اینکه من چندان تمایلی ندارم درباره ناصر رحیمی صحبت کنم، چرا که اگر حرفی بزنم کار به مسائل قضایی می‌رسد. این شخص مشکلات دیگری داشت و گویی یادش رفته که چند بار در تمرین خوابش برده است و در بین فعالیت زیادی که ما داشتیم، مشغول چرت زدن بودیم.

وی افزود: ایشان در روزی که ما مشغول مقدمه برگزاری اولین اجرای ارکستر بودیم و اجرای ژنرال خود را انجام می‌دادیم، اشتباهاتی را کرد که من به صورت جدی به او تذکر می‌دهم. اما وی توجهی به این ماجرا نکرد و وقتی که این تذکر را شنید، چشم‌های خود را بست و بدون توجه به مجموعه کاری که داشت انجام می‌شد، شروع به گذاشتن ساز در جعبه شد. گویا از بی‌احترامی که ما به او داشتیم، ناراحت شدند که من می‌گویم که ما از این بی‌احترامی‌ها انجام داده‌ایم و از این به بعد هم انجام می‌دهیم. اگر کسی بخواهد دیر بر سر تمرین بیاید و به کسی هم توجهی نکند، باید بی‌احترامی کرد. البته این شخصیت در روز اجرای اصلی نیز بیش از یک ساعت تاخیر داشت که واقعا کار را برای ما مشکل کرد. حتی بعد از مدتی نیز ایشان کاغذی را بر علیه من جمع‌آوری کردند که دال بر افزایش حقوق داشت و آنجا هم به من بی‌احترامی شد. البته بهتر این بود که این شخص ماجرا را رسانه‌ای نمی‌کرد. چرا که ما چهره فرهنگی داریم و لازم است که خود را به عنوان یک فرهنگی معرفی کنیم.

فکر می کنم همه از قرار دادها راضی باشند

رهبری پیرامون قراردادهای منعقد شده نوازندگان ارکستر نیز گفت: من در مورد قراردادها دوست دارم که همه اعضای گروه راضی باشند، کما اینکه در یک زمانی آمدم و به ارسلان کامکار گفتم که مبلغ قرارداد اعضای ارکستر با توجه به ساعت و کارکرد آنها را به ما ارائه دهند که با شرایط ایران، این رقم مبلغ خوبی است. البته ما بر اساس سه درجه این مبلغ‌ها را در نظر گرفتیم، یکی حداقل‌ها، یکی لیدرها و یکی کنسرت مایسترها که بردیا کیارس، پدرام فرد یوسفی و ارسلان کامکار سه کنسرت مایستر ارکستر سمفونیک هستند و در نوبت‌های مختلف اجرا جای خود را عوض می‌کنند. شما ببینید اینها چقدر آقا هستند که با وجود توانایی‌های زیاد موسیقایی خود، حتی در مقام نوازنده ویولون دوم هم در ارکستر سمفونیک حضور دارند.

حمید عسگری دیگر رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک نیست

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران با اعلام اینکه حمید عسگری دیگر به عنوان رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک تهران فعالیتی ندارد، گفت: من به این آقا گفتم که آیا تا به امروز اپرا کار کرده‌ای که ایشان در پاسخ من گفتند و من به خاطر اینکه برای گروه کر نقشه دیگری دارم و می‌خواهم در آینده‌ای نزدیک اپرا نیز کار کنم، ترجیح دادم تا از فرد دیگری برای رهبری گروه کر استفاده کنم که فعلا نام آن را عنوان نمی‌کنم. اما در مورد گروه کر باید بگویم که فعلا با آنها به صورت پروژه‌ای کار می‌کنیم که بعد از مدتی با برگزاری یک آزمون تخصصی، اعضای اصلی گروه کر را نیز معرفی خواهیم کرد.

رهبری افزود: آرزوی من این است که موفق شویم تئاتر و اپرا به فارسی در ایران بخوانیم و مطمئن باشیم اگر اپراهایی دارای مجوز در ایران شکل بگیرد،‌ ما برای نزدیک‌تر شدن به مردم از این گونه موسیقایی نیز استفاده خواهیم کرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها