به یاد پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان شمالی

نی ات نوای دل ما بود

استاد یحیی باغچقی؛ پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان شمالی در سن 77 سالگی برای همیشه در خواب ابدی آرمید و یکشنبه 15 اردیبهشت ماه نیز سومین روز درگذشت این استاد نی در باغچق؛ روستای زادگاه وی برگزار شد.
کد خبر: ۵۶۰۰۴۶
نی ات نوای دل ما بود

 

نی ات نوای دل ماست یحیی خان، نوای غربت ماست، نوای درد های دیرین ماست، دردهایی که دارند پیرمان می کنند، دردهایی که با ما زاده اند و با می زیند، تو دیرینه ترین اندوه های این مردم را از حنجره زخمی نی ات فریاد کردی.

استاد یحیی باغچقی؛ پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان شمالی در سن 77 سالگی برای همیشه در خواب ابدی آرمید و  یکشنبه 15 اردیبهشت ماه نیز سومین روز درگذشت این استاد نی در باغچق؛ روستای زادگاه وی برگزار شد.

یحیی خان؛ شوریده سریم، اندوه بر دل، درست مثل نی ات که از نفس افتاده است، مثل غربت کوچه های باغچق غریبیم، مثل اندوه آبادی در سوگت، حزین ترین نوا را بر دل  داریم. رفتنت سخت بود، سخت مثل جان کندن خودمان.

تو آخرین بازمانده از شبانان نی نوازان بودی، از شب نوردان و سحر خیزان سِحر نواز، تو روح زلال زندگی بودی،"شبان" لبخند بر لب شبان کوهستان، نی ات هنوز دلتنگی دره های باغچق را مرور می کند، نی ات آوای حزین ترین نی دورافتاده از نیستان است که بودن و ماندن ما را زبان شده است.

نی ات نوای دل ماست یحیی خان، نوای غربت ماست، نوای درد های دیرین ماست، دردهایی که دارند پیرمان می کنند، دردهایی که با ما زاده اند و با می زیند، تو دیرینه ترین اندوه های این مردم را از حنجره زخمی نی ات فریاد کردی، تو با نی ات ما را به تماشای سبرسبزترین دشت هایی بردی که در آن گل ها بی هیچ هراسی روییده بودند، طراوتمان بخشیده بودند، تو برایمان از دیروز، از آن سال های سرد و سیاه رفته بر تو، بر مردم ات حکایت ها داشتی!

تو با همه دردهای بزرگت لبخند بر لب داشتی، همیشه مهرت در جوشش بود، هنوز لبخند تو را، نفس هایت را، چشم هایت را، گونه و پنجه هایت در مقابل چشمان ماست، انگار دیروز بود که در جشنواره های موسیقی دور از دیارت می نواختی، پایتخت نشینان بیش از مردمان دیارت می شناختند ات، آنها دو دکترای افتخاری را به تو دادند و تو در دیار گنجینه فرهنگها؛ که امروز بردن  نامش برای عده ای هم  دشوار شده است، چوپانی می کردی، تو در دیارت غریب بودی مثل همه هنرمندان که مظلومانه می زیند و غریبانه می کوچند.

تو عمری برایمان نواختی، ما را سیرنوش خان کلمیشی  کردی، با سردارعیوض  افراشته قامت مان کردی، با ججو خان  جانمان بخشیدی تا ستیغ قله ها را بی سوار نخواهیم، با  دلال ات دلدادگی مان را دریا کردی و با  پری جان  پر پروازمان دادی تا پاکدامنی را چون جان عزیزش بداریم.

تو نواختی تا بودنمان انکار نشود، تا فراموش نشویم، به یغما نرویم، تو نواختی تا سرزمین گنجینه فرهنگ ها؛ شمال خراسان تهی از ملودی نشود، تهی از شکوه نشود.

راستی چرا دیریست چراغ دلمان را خاموش کرده ایم؟ چرا درخت هنر را عده ای بی هنر بی ثمر می خواهند؟ یحیی خان باغچقی یک سرمایه بود که سایه اش از سرمان رفت، به همین سادگی، روحش آسمان نشین شد، سبکبال چون نسیم کوچید، روحش دارد از آن اوج ما را می نگرد، تربتش را، نی اش را. روحش دارد ما چشم ناگشودگان بر روشنای هنر را می نگرد.

یحیی خان رفت اما نی اش به یادگار مانده است، یعنی هنوز وقت برای درد نوازی داریم، نی اش امروز باید بر دستی میهمان شود، باید یکی بنوازد، یکی پنجه بر نی نهد، یکی باید یتیمی نی را بنوازد، یکی بی کسی مان را بنوازد.

دلمان گرفته است یحیی خان، بارانی می خواهیم، بارانی تا ببارد و دردهایمان را سیراب کند، تو رفتی و هنوز نوای نی ات در گوشمان می پیچد، تو را دوباره به تماشا می نشینیم، قامتت را، نی ات را، پنجه هایت را، مرگت را باور نداریم یحیی خان، به لبخندت دلخوشیم، به نی ات که می دانیم مثل آفتاب دوباره بر ستیغ باورمان طلوع می کند! یادت چون آفتاب همواره در دل ماست، یادت را چون نامت عزیز می داریم!

نی نواز خراسانی آسمانی شد

استاد یحیی باغچقی؛ پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان شمالی در سن 77 سالگی برای همیشه در خواب ابدی آرمید و امروز یکشنبه 15 اردیبهشت نیز سومین روز درگذشت این استاد نی در باغچق؛ روستای زادگاه وی برگزار می شود.

یحیی باغچقی که از سن هفت سالگی شروع به نواختن نی کرد، در طول زندگی پر افتخار و هنرمندانه‌اش عناوین زیادی از جشنواره های مختلف کسب کرد که از این جمله می توان به کسب دیپلم افتخار و عنوان استادی از جشنواره نی نوازی تهران در سال 62 اشاره کرد.

استاد باغچقی، آخرین فرد از نسل نی نوازی چوپانی بود که دو دکترای افتخاری را در کارنامه خود دارد و از سوی استادان برجسته موسیقی هم چون استاد حسن کسائی و مصطفی کمال پورتراب مورد تقدیر قرار گرفت.

این استاد نی نوازی، نی شبانی را با دندان می نواخت که این فن در نی نوازی بومی نایاب است و باعث تعجب همگان شده بود.

حضور در جشنواره نی نوازان اراک و درخشش در این جشنواره که به همت حوزه هنری در سال 89 برگزار شد از دیگر افتخارات وی محسوب می شود.

آخرین برگ از افتخارات یحیی باغچقی تجلیل در جشنواره موسیقی خلیج فارس بود که به دلیل کسالت نتوانست در محل جشنواره حضور یابد و چهار روز پس از برگزاری این جشنواره در 12 اردیبهشت  سال جاری برای همیشه از میان ما رفت و پیکر وی در روستای باغچق بجنورد به خاک سپرده شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها