گفت‌وگو با کیوان ساکت؛ موسیقیدان، آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار

عاشق باشید، عاشق خوب بودن!

گفت‌وگوی جام‌جم با کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی

طنین تار ایرانی در خانه عامری‌ها

کیوان ساکت، نوازنده تار و سه‌تار ایرانی است که آهنگسازی مولف و صاحب سبک به‌شمار می‌رود. این نوازنده برجسته تقویم شلوغی را در سال 96 برای خود تدارک دیده و قرار است در ماه‌های پیش‌رو از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب کشور را برای اجرای برنامه زیر پا بگذارد. جالب این جاست که ماهیت و فرم اجراها در کنسرت‌های شهرهای مختلف کاملا با یکدیگر تفاوت دارد. کیوان ساکت هم با ارکستری پر تعداد همراه با خواننده به روی صحنه می‌رود و هم تنها با استفاده از سه ساز به هنرنمایی خواهد پرداخت. با این نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی به گفت‌وگو نشستیم و درباره آخرین برنامه‌ها و البته آثار و تألیفاتش صحبت کردیم.
کد خبر: ۱۰۴۳۰۸۵
طنین تار ایرانی در خانه عامری‌ها

ظاهرا بناست 8 و 9 تیرماه در کاشان روی صحنه بروید. اگر موافق هستید گفت‌وگو را از همین اجرا و البته برنامه‌های بعدی تان در تهران و شهرستان‌ها آغاز کنیم؟

در حال حاضر صحبت‌هایی که شده مربوط به اجرای کاشان است. سپس در مرداد ماه جشنواره استعدادهای آوازی جدید در دلیجان برگزار خواهد شد و من در آن جا به‌عنوان یکی از داورها حضور خواهم داشت. بعد اجرایی در شمال خواهم داشت و سپس پیش بینی شده اجرایی در دورود لرستان در شهریور ماه داشته باشیم. بعد اوایل مهر ماه در جنوب کشور و احتمالا ماهشهر و خرمشهر برنامه اجرا خواهیم کرد. همچنین حداقل دو آلبوم تا آن زمان منتشر می‌شود. اسم یکی از آلبوم‌ها انتخاب شده که «سیاه‌مشق» نام دارد و به قول ادبا «دل نوشته» است. من همان چیزهایی را که در خلوت خودم زده ام، منتشر خواهم کرد. یک آلبوم دیگر از سری کارهای «شرق اندوه» که مجموعه‌ای از کارهای خودم و آثار معروف جهان با ارکستر بزرگ است هم ارائه خواهد شد.

این اثر ضبط شده است یا قرار است برای ضبطش به استودیو بروید؟

بخشی از این کار ضبط شده و بخشی هم در حال ضبط شدن است. یک کتاب هم از آثار جدید من شامل چهار مضراب‌ها و تمرین‌هایی است که در همین مدت نوشته، اصلاح و ویرایش می‌شود. یک کار هم برای دو نوازی تار و سنتور یعنی «کنسرتو» برای تار و سنتور است که قرار است در خارج از کشور ضبط شود و مقدمات کار هم فراهم شده است. این فعلا برنامه‌ای است که در نیمه اول سال دارم.

پس حسابی سرتان شلوغ است...

البته یک برنامه دیگر هم دارم. یک سایت از سوی عده‌ای از هنرمندان خیلی خوب راه اندازی شده که قرار است کسانی که صاحب تالیفات هستند آثار خودشان را در آنجا به‌صورت تصویری ضبط کنند. تا امروز که با شما صحبت می‌کنم صد برنامه ده و 15دقیقه‌ای آن را من با تصویر با کیفیت عالی به‌صورت حرفه‌ای و با آخرین تجهیزات ضبط کرده‌ام.

این سایتی که درباره‌اش گفتید هزینه‌ها را به‌عهده گرفته و به هنرمندان گفته بیایند این کارها را انجام دهند. هنرمندان در قبالش باید چه کاری انجام دهند؟

هر کسی که بخواهد، می‌تواند از این سایت استفاده کند. پکیج‌های 10، 12 تا 15 دقیقه‌ای هستند که مثل یک کلاس می‌مانند. هر کسی که می‌خواهد استفاده کند، می‌آید یک اکانت می‌خرد و با استفاده از اکانت از کلاس‌ها بهره می‌برد.

در واقع مثل کلاس‌های مجازی دانشگاه‌هاست...

بله ولی با کلاس بسیار بهتر، بالاتر و دقیق تر و با فیلمبرداری و صدابرداری بسیار حرفه‌ای. در حقیقت معادل با بهترین استانداردهای جهانی است.

به فستیوالی در دلیجان اشاره کردید. قضیه آن فستیوال چیست؟

در دلیجان دو یا سه سال است که فستیوال آواز آن هم فقط برای هنرمندان آن منطقه برگزار می‌شود. استعدادهای خیلی خوبی هم آنجا کشف و معرفی شده‌اند که حالا بزودی آنها با کارهای خودشان به مردم معرفی خواهند شد.

سال گذشته فرد دیگری داور بودند و امسال از من به‌عنوان داور و کسی که آنجا اجرا کند، دعوت کردند.

ما معمولا رپرتوارهای متفاوتی از شما می‌شنویم. ترافیک اجراهای مختلف هم کار را کمی پیچیده‌تر می‌کند. با توجه به وسواسی که شخص شما در ارائه آثار دارد، می‌خواهیم بدانیم رپرتواری که برای کار کاشان در نظر گرفته اید، چیست؟

کار کاشان در واقع به نوعی حرکت جدیدی است که ما انجام داده‌ایم. من در تهران با ارکستر بزرگ پنجاه، شصت نفره روی صحنه می‌رفتم. برای اولین‌بار در تاریخ 10 خرداد که به روی صحنه رفتیم با ارکستر یازده نفره ایرانی و تار، تار باس، عود، تنبک، دف و... با خواننده اجرا کردیم. در کاشان هم با اندکی تفاوت در رپرتوار و در مقررات اجرایی، همین ترکیب را روی صحنه خواهیم برد.

یعنی وحید تاج خواننده کنسرت خواهد بود؟

بله، وحید تاج خواننده است. در یکی از خانه‌های بسیار زیبای سنتی آنجا به نام خانه عامری‌ها که حوض بزرگی دارد و از لحاظ اجرای هنری بسیار زیباست، اجرا خواهیم داشت.

شما اجرایی در آبادان داشتید و حالا قرار است دوباره به جنوب برگردید و به ماهشهر و خرمشهر بروید...

بچه‌ها دنبال کارها هستند. روند دریافت مجوز از ثبت نام برای ریاست‌جمهوری سخت‌تر است! اما بچه‌ها پیگیر کارها هستند. البته همان‌طور که گفتم ما قبل از آن در تاریخ هشتم و نهم تیر ماه در کاشان به روی صحنه می‌رویم.

فکر می‌کنید محل اجرا ظرفیت چند نفر را دارد؟

شبی هفتصد نفر و امیدوارم که اجرای خوبی باشد.

اگر بنا باشد که در خرمشهر و ماهشهر هم اجرا کنید با همین ترکیب گروه به روی صحنه خواهید رفت؟

نه، در بیرجند، خرمشهر و ماهشهر با ترکیب تار، پیانو تنبک می‌رویم.

یعنی سه نوازی دارید؟

اصلا داستان چیز دیگری می‌شود. یعنی یک قسمت سه‌تار می‌زنند، قسمت دیگر تار و پیانو و تنبک، تار و تنبک، تار و پیانو. مثلا یک تار و پیانو می‌زنیم، یک تار و پیانو و تنبک، یک تار و تنبک می‌زنند و کار متفاوت می‌شود.

آنجا خواننده‌ای نخواهید داشت؟

نه. جالب است بدانید معمولا به اجراهای بدون خواننده من خیلی توجه می‌شود. در آبادان خیلی‌ها پشت در ماندند. یعنی معمولا این‌گونه بوده که اجراهای بدون خواننده من حتی خارج از کشور هم خیلی مورد استقبال قرار می‌گیرد.

استقبال از اجراهای بدون خواننده در خارج از ایران یک رویه است...

برعکس، در خارج از کشور کمتر کسی به کنسرت‌های بدون خواننده می‌رود. وقتی من می‌روم این‌گونه است. نوازنده‌های دیگر کمتری هستند که بتوانند دو ساعت مردم را روبه‌روی صحنه نگه دارند.

کتابی که قرار است چاپ کنید به صورت ناشر‌ـ مولف است؟

دقیقا، ناشر ـ مولف است. آلبوم هایم هم احتمالا ناشر ـ مولف خواهند بود.

عملا استقلال کامل را جشن می‌گیرید!

بله! انتشار آثارم را از این طریق انجام می‌دهم.

هم‌نوایی سه‌تار و پیانو

کیوان ساکت در تازه‌ترین اجرایش به کاشان خواهد رفت. او درباره جزئیات این کنسرت به جام‌جم می‌گوید: در قسمت اول این اجرا من سه‌تار و پیانو می‌زنم. واقعیت این است که ممکن است شب اول سه‌تار و پیانو بزنم ولی شب دوم تار و پیانو بزنم. فکر می‌کنم در قسمت دوم مجموعه‌ای از معروف‌ترین قطعات خودم را که در این سال‌ها اجرا کردیم خواهیم زد.

کارهایی را که در سال‌های 75، 76 و 77 اجرا کرده‌ایم و تا امروز دیگر اجرا نشده خواهیم زد. البته یک سری کار جدید با طراحی کاملا نو را هم اجرا خواهیم کرد.

علی نامجو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها